Folkeskolereform

Slut med den årlige redegørelse for, at folkeskolereformens mål ikke er nået

Hvert år siden folkeskolerformens ikræfttrædelse i 2014 har skiftende undervisningsministre redegjort over for Folketinget for, hvordan det er gået med at opfylde folkeskolens resultatmål:

1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.

2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.

3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. 

Det er sket via notater, som gang på gang har vist, at der ikke har været fremgang i elevernes præstationer i de nationale test i dansk og matematik, at der ikke har været fremgang i trivselsmålingerne, og skolen ikke er blevet bedre til at bryde den sociale arv. Men nu oplyser børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, at man fremover vil kunne følge status på resultatmålene for folkeskolens udvikling på ministeriets hjemmeside. 

"Den nye model for opfølgning på de nationale mål for folkeskolen er enkel, mindre ressourcekrævende og ligner den måde, de tilsvarende mål på gymnasie- og erhvervsuddannelsesområdet følges på. Status for de nationale mål for folkeskolen for skoleåret 2023/24 er under udarbejdelse, og jeg vil orientere jer, når den offentliggøres", skriver han til børne- og undervisningsudvalget.