Alle har brug for en mentor

MENTOR. Hvis ikke din skole har en mentorordning, bør I oprette en hurtigst muligt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da Alex Skaalum Bloch begyndte som lærer på Kærbyskolen i Aalborg sidste år, var en af de første, han hilste på, sin nye mentor. I år, hvor han er skiftet til Filstedvejens Skole, også i Aalborg, gik det på samme måde. »Det er fint, at skolerne i vores kommune har en ordning, så du i de første to år som lærer er tilknyttet en mentor. Det skaber tryghed og gør det nemmere at finde sig til rette på arbejdspladsen«, siger den unge lærer. Skolerne i Aalborg er langt fra ene om at have mentorer, selvom de kan hedde både føl- og tutorordninger. Uanset betegnelse er de med til at fjerne nogle af stenene på vejen ind i lærergerningen, når du er nyuddannet. »Det kan være mange ting, der skal forklares. Lige fra hvordan man læser sin løn- eller timeseddel over uskrevne regler til, hvordan man tackler en vanskelig situation i undervisningen. Under alle omstændigheder er det godt at have en erfaren kollega at spørge til råds«, siger den nordjyske lærer. I Aalborg Kommune bliver mentorernes indsats honoreret. De erfarne lærere, der påtager sig opgaven, får 15 timer og et honorar på 2.000 kroner per skoleår, og skolen kan vælge at give flere timer. At der således formelt er styr på tingene, mener Alex Skaalum Bloch er en fordel: »Mange kolleger er åbne og imødekommende, men det kan nemt blive de samme, der bliver spurgt hver gang. Med en mentor er der rene linjer. Du ved, at det er i orden, når du henvender dig, og du ved også, at vedkommende gerne vil påtage sig opgaven.« Mange nye lærere har mest brug for deres mentor i de første måneder af i skoleåret, det gælder også Alex Skaalum Bloch, der talte mest med sin mentor det første halve skoleår. »Det skyldes ikke alene, at jeg blev bedre til at finde ud af tingene, men også at der i mit team var en kollega, der var fantastisk god at spørge til råds. Men jeg er glad for også at få en mentor på min nye arbejdsplads. Tingene fungerer forskelligt fra skole til skole«, siger han. I nogle kommuner er der udarbejdet funktionsbeskrivelser, der fortæller, hvor mange timer mentoren skal have, hvordan ordningen bør forløbe, og hvordan opgaverne i forhold til den nye lærer fordeles mellem skolens ledelse og mentoren. Er du i tvivl om, hvor meget du kan tillade dig at trække på din mentor, er det oplagt at spørge vedkommende selv eller gå til tillidsrepræsentanten eller skolens ledelse. Er du blevet ansat på en skole, der ikke har en tutor-, mentor- eller følordning, må du søge råd og vejledning hos kolleger, ledelse og tillidsrepræsentanten. Og ved først givne lejlighed foreslå, at skolen opretter en ordning, så nyansatte i fremtiden får bedre vilkår.Som en ny lærer er citeret for i Folkeskolen at sige: »Min skoles tutorordning har været med til at gøre det første år som lærer til en god oplevelse«.