Debat
Fundamentet til den fremtidige skolegang
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Indskolingen er elevernes første introduktion til det danske skolesystem, hvor de forventes udviklet både socialt og fagligt. En ny og ukendt verden, hvor eleven individuelt skal opnå kommunikative kompetencer, dannelse og ansvar for at indgå i det danske samfund.
Mange forskellige, komplekse aspekter skal tages med i betragtning i det daglige arbejde med eleverne. Især i indskolingen, hvor eleverne ikke ved, hvad det rent faktisk vil sige at gå i skole. Vigtige aspekter som psykologi og læringsforståelse, pædagogisk tilgang, didaktiske overvejelser og ikke mindst dimensionen elevdifferentiering, hvis regeringens linje skal holdes, ligger under for den daglige refleksion og evaluering gjort af den enkelte underviser og samarbejdende team. Aspekter, der kræves en fagfaglig viden om, hvis der skal være en god chance for, at eleverne bliver uddannet efter at nå de tilsigtede mål, kundskaber og færdigheder.
Refleksioner, en person uden læreruddannelse ingen forudsætninger har for at være i stand til at reflektere over eller evaluere på. Forudsætninger til at gennemskue, om fælles- og trinmål nås, så den enkelte elev udvikler sig fagligt og alsidigt i det sociale fællesskab.
Indskolingen er derfor fundamentet til den fremtidige skolegang og kan ikke spares væk.
Det er i de tidlige skoleår, at eleven skal lære basisviden og finde og skabe en identitet som elev for at være rustet til nye og gradvist svære udfordringer i undervisningen. Derfor er det svært at forstå Sdr. Bjert Centralskole ved Kolding, som på prøvebasis får ældre elever til at vikariere for en uddannet lærer for at spare, som det fremgår af en artikel i JydskeVestkysten den 31. maj.
Gud nåde og trøste den mellemtrinslærer, der skal overtage sådan en klasse.