Anbefalinger

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialer Udstoppede dyr kan noget

De kan virkelig noget, de udstoppede dyr. Og det gælder både i natur/teknologi og for de ældre elever i udskolingen. Dyrene giver eleverne ahaoplevelser.

Vi har lige talt om dyr, der flytter til byen. Her har vi set på ræven og undersøgt, hvorfor den er flyttet til byen. Eleverne kan se dens tænder, dens buskede hale og se, at den har jagtsyn. De kommer til at lære dyret bedre at kende. Så ser vi også YouTube-video om de 99 arter, så de ser også dyrenes adfærd på film.

Hvis man for eksempel tager en stork, en svane og en musvit frem, så kan de tydeligt se, at de fugle kan noget forskelligt, og eleverne kan ræsonnere sig frem til evolutionen.

Vi arrangerer nogle gange udstillinger på skolen, så hvis udskolingen arbejder med evolution, tager vi måske et par af de udstoppede dyr frem og har dem med i udstillingen. De små elever stopper op og taler om dem.

Podcast Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i øret

Jeg vil gerne anbefale en podcast i et nyt materiale fra Danmarks Evalueringsinstitut, Eva. Det er ikke for at være selvfed. Jeg har selv været med til at udarbejde materialet, men jeg synes også, at det kan noget.

Det er en ph.d.-studerende og en praktiker, der fortæller, hvad der kan gå godt, og hvad der kan gå galt i undervisningen. Det handler om, hvordan man kommer i gang med undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning, om lærerens rolle, og hvordan man får alle elever med.

Podcast er rigtig hot blandt lærere lige nu. Men undervisningsmaterialet indeholder også andet. Der er et slideshow, man kan bruge til mødet i sit fagteam, og et vidensnotat (se link).

Podcast er bare en lækker og lettilgængelig måde at få ny viden på. Du kan lige proppe den i ørerne og høre den på vej til arbejdet, når det nu kniber så meget, som det gør, med tid til forberedelse.

eva.dk/grundskole/

viden-om-ubnu-grundskolen

Ud af huset Besøg på Aqua og i hedelandskab

Når vi tager ud af huset, styrker vi elevernes glæde ved naturfag, og vi oplever noget trivsel og sammenhold. At komme på ekskursion kan noget helt specielt. Vi har fagdag om onsdagen, så der er vi ofte af sted. Og der skal være god tid.

Vi har lige haft 9. klasse på Aqua Akvarium & Dyrepark i Silkeborg, og halvdelen af tiden tilbragte eleverne på vandlegepladsen. Der er så meget fysik dér. Vi havde forberedt nogle opgaver, hvor vi skulle finde nogle svar. Noget, de skal bruge til deres eksamen. Eleverne tog billeder, løste opgaver, grinte og legede.

Vi har også været i Sindbjerg-Stoubjerg og set på landskabet. Det er to toppe beklædt med lyng. Vi havde noget kortlære, og vi så på selve landskabet, talte om, hvorfor hugormen holder til der. Men vi har også bingoplader med dyr og planter med, og så spiller vi.

Vi har absolut et fagligt formål. Alene det at have en voksen med ud i naturen betyder meget for eleverne. En, der kan svare på de naturfaglige spørgsmål, og det kan naturfagslæreren.

visitaqua.dk