Foto: Thomas Arnbo
Robotterne kommer
46 skoler rundtom i landet prøver for øjeblikket kræfter med en helt ny faglighed. Fagbladet Folkeskolen har været på besøg hos to af forsøgsskolerne for at høre, hvad lærerne siger til at have teknologiforståelse på skemaet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et nyt fag er på vej til folkeskolen - måske. 46 skoler er netop gået i gang med sidste år i et forsøg med teknologiforståelse. På halvdelen af skolerne underviser lærerne i den nye faglighed som et selvstændigt fag, mens den anden halvdel af skolerne integrerer teknologiforståelse i allerede eksisterende fag.
Når det treårige forsøg slutter næste sommer, skal politikerne tage stilling til, hvordan den nye faglighed eventuelt skal udrulles til alle skoler i Danmark.
Målet med faget er ikke bare at lære eleverne at anvende diverse teknologier. Det skal også være med til at danne eleverne til at være kritiske medskabere af et samfund, hvor skærme, big data og droner er alle vegne.
En midtvejsevaluering af forsøget viser, at eleverne er blevet dygtigere til teknologiforståelse af at deltage i forsøget, og at lærerne er positivt stemt over for den nye faglighed. Men også at mange lærere har svært ved at få greb om de mange nye, lixtunge begreber, der indgår i Fælles Mål samt læse- og undervisningsplanerne for faget. Desuden har det allerede vist sig, at faget er meget forberedelsestungt og svært at oversætte til konkret undervisning. Lærerne på forsøgsskolerne er blevet udstyret med nogle særligt udviklede undervisningsforløb kaldet didaktiske prototyper.
Fagbladet Folkeskolen sætter fokus på den nye faglighed:
»Det kan godt drukne lidt i teknologi« »Vi skal have meget mere hands on-erfaring« Forsker: Skolen kan ikke komme uden om det nye fag Leder: Teknologi i skolen