Joon Busk: 
Om 15 år er Joon Busk leder et sted, tror han. Men først vil han rundt og prøve forskellige ting af i skolens verden. Som lærer eller konsulent.


Pionerer i pædagogisk ledelse: Mød tre af fremtidens skoleledere

19 lærerstuderende startede for fire år siden på den da nyoprettede læreruddannelse med profil i pædagogisk ledelse. 11 af dem er nu uddannede lærere. Men hvad er det egentlig, dette første kuld af profillærere brænder for?

Offentliggjort

Læreruddannelse med profil ipædagogisk ledelse

• Uddannelsen blev oprettet i 2010 for at tiltrække studerendemed både lærer- og ledelsesdrømme.

• De studerende har linjefag i pædagogisk ledelse, dansk ogsamfundsfag.

• Folkeskolen har i en årrække haft problemer med at tiltrækkekvalificeret arbejdskraft til at varetage jobbet som skoleleder ogandre ledelsesposter. Mange skolelederstillinger blivergenindrykket.

• På grund af den nyeste reform for læreruddannelserne er derikke længere hjemmel i loven til at udbyde uddannelsen.

• Ni af 19 startende i 2010 afsluttede uddannelsen i juni2014.

• Professionshøjskolen Metropol forventer, at yderligere 18 vilafslutte uddannelsen næste år.

Kilde: Lektor Jimmy Harder fra Institut for Skole og Læring,Metropol på Frederiksberg

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er få bejlere til skolelederjob i Danmark. Det var en af årsagerne til, at Professionshøjskolen Metropol på Frederiksberg for fire år siden oprettede en læreruddannelse, hvor de studerende bliver udstyret med en række værktøjer til at lede i undervisningens verden.

Hvor lærere fra den almene læreruddannelse i dag kommer ud med tre linjefag, de kan undervise i, har de nyuddannede profillærere kun undervisningskompetence i to fag. Til gengæld har de linjefag i pædagogisk ledelse.

»Det er jo ikke bare en lederuddannelse, vi har fået«, siger Jesper Lyders Andersen, som Folkeskolen har sat stævne sammen med to af hans studiekammerater, Joon Busk og Linda Søborg Jensen.

»Vi kan lede lige præcis i en uddannelseskontekst. Lede vores kollegaer til at udvikle sig sammen i et team eller lede et lærerkollegium på en skole i at realisere de mange nye ambitioner, der er for folkeskolen. Derudover er vi også uddannet i klasserumsledelse«, siger han.

En ny kultur

Forholdet mellem lærere og ledere vil om ganske kort tid forandre sig væsentligt, i forhold til hvordan det fungerer ude på skolerne nu. Som en del af skolereformen får lederne større ansvar for at lede og fordele arbejdet.

De tre nye lærere ser dog positivt på reformen og mener ikke, at der behøver at være noget modsætningsforhold mellem den ene og den anden del af deres uddannelse. Det handler om at lede på den rigtige måde.

»Jeg tror, det handler om, at mange lærere føler sig kørt over af et politisk system. Men nu drejer det sig om at finde ud af, hvordan vi kommer videre herfra, så der ikke bliver et modsætningsforhold mellem ledere og lærere«, siger Jesper Lyders Andersen.

»Vi skal i skolen definere, hvad det er for en kultur, man skaber og dyrker på lærerværelset. Gennem vores uddannelse er vi klædt på med værktøjer til forandringsledelse og kulturskabelse til at kunne bidrage til sådan et stykke arbejde«, siger han.

Reformen giver muligheder

Skolereformen har ikke kun fyldt meget ude på lærerværelserne. I klasselokalerne på Frederiksberg er den også blevet debatteret heftigt.

Joon Busk ser muligheder i reformen, og dem har han tænkt sig at udnytte til at udvikle skolen.

»Skolereformen skaber nogle muligheder for, at vi kan komme ud at sætte vores præg på, hvordan skolen er, og på hvordan en organisation kan fungere«, siger han.

»Så jeg glæder mig rigtig meget til at komme ud nu både som lærer og på et senere tidspunkt som leder«, siger han.

Linda Søborg Jensen ser også gode aspekter i reformen. Hun mener, at der er brug for mere fælles retning i skolen, og det bliver der større mulighed for nu.

»Under uddannelsen talte vi meget om, hvad der er det positive ved reformen. Den kan skabe et fundament for at gøre skolen mere professionel«, siger hun.

Ledelsesaftryk i hele uddannelsen

Undervejs mod den endelige titel som profillærer har alle fag i uddannelsen til profillærer i pædagogisk ledelse sigtet mod udviklingen af de studerendes lederkompetencer.

I linjefagsdelen af uddannelsen indgik et syvugers praktikforløb, hvor de studerende prøvede kræfter med at varetage ledelsesopgaver på skoler.

»Der fulgte vi en skoleleder tæt. Jeg skulle udvikle et projekt, som jeg fremførte for en ledelsesgruppe«, siger Linda Søborg Jensen, som godt kan - og det kan de alle tre - se sig selv i en lederstilling om nogle år. Men først efter at have undervist i en periode.

»Jeg ser ikke mig selv som lærer om fem-ti år. Derfor passede det mig godt, at jeg også kunne få nogle lederegenskaber i min uddannelse«, siger Linda Søborg Jensen.

»Men først vil jeg gerne ud at undervise og derfra arbejde mig op igennem en organisation. Om 15 år kan jeg godt se mig selv i en lederstilling«, siger hun.

Erfaring fra klasseværelset er vigtigt

Joon Busk glæder sig til at komme ud at arbejde som lærer. Han mener, at det er alfa og omega at have arbejdet som underviser, inden han eventuelt skal lede og fordele arbejdet for undervisere på et senere tidspunkt i livet.

»Jeg synes, det er et vigtigt skridt i udviklingen hen imod at blive leder, at man også har nogle praktiske erfaringer i at være lærer«, siger han.

»For at koblingen mellem at være lærer og leder kan gå op, skal man have haft underviserrollen, inden man skal lede andre, der har den rolle«.

Finland viser noget af vejen

Finland er et land, politikerne ynder at hive frem gang på gang, når de vil fremhæve det gode eksempel på at drive skole. De finske elever klarer sig godt i Pisa-undersøgelserne, inklusion af elever er en succes, og lærernes trivsel og faglighed er højere end i Danmark ifølge flere iagttagere.

Som en del af uddannelsen til profillærer har de studerende været på studietur til Finland og med egne øjne set, hvad det er, der rent faktisk foregår og fungerer i landet mod nord.

»Hvor vi herhjemme snakker om, at vi skal styrke elevernes danskkundskaber, så er der i Finland større fokus på det didaktiske og det pædagogiske«, siger Jesper Lyders Andersen.

»Der er blandt andet en større tillid til, at den professionelle lærer kan det, der skal til for at løfte eleverne fagligt«, siger han.

»Og det er jo interessant at se, at sådan kan man også skabe resultater. Ved at skabe glade og motiverede medarbejdere«.

»Vi har arbejdet rigtig meget med, hvad pædagogisk udvikling kan være. Hvordan kan man udvikle de enkelte mennesker, så deres arbejde er meningsfyldt«, tilføjer Linda Søborg Jensen.

»Det fungerer bedre i Finland. Lærerne får nogle redskaber til at gå ud at undervise«, siger hun. Kun få hold lærere når at blive uddannet, for udannelsen lukker næste år.