Explainer

Drenge excellerer i matematik

Timss-undersøgelsen kort fortalt: Forskellen på drenge og pigers niveau i matematik i 4. klasse er fordoblet på fire år.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvad er Timss?

Timss står for Trends in International Mathematics and Science Study og tester hvert fjerde år niveauet i matematik og naturfag blandt 4.-klasseelever over hele verden. Samtidig undersøger studiet også elevernes oplevelser af uro i timerne, og om de oplever sult og træthed i skolen. Her svarer hver tiende danske elev, at de oplever undervisningsforstyrrende uro i de fleste matematiktimer, mens hver fjerde møder op sulten i skole.

Hvad var dette års overraskelse?

At drengene i 4. klasse stikker af fra pigerne i matematik. Siden Danmark første gang deltog i Timss i 2007, har der været forskel mellem kønnene i drengenes favør, men den er mere end fordoblet i perioden 2019-2023.

Samme tendens ses i afgangsprøverne for 9.-klasserne, hvor drengene også klarer sig bedre i matematik – både med og uden hjælpemidler. Til gengæld er pigerne overlegne i alle øvrige fag ved afgangsprøverne.

I natur/teknologi er kønsuligheden i niveauet til gengæld faldet markant siden 2015, hvor drengene var bedst, så der i dag ikke er nogen forskel.

Hvorfor klarer drengene sig bedre i matematik?

Det er svært at sige med sikkerhed, men corona­nedlukningerne kan have spillet en rolle, fordi tendensen ses på tværs af flere lande. Det mener lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse Christian Christrup Kjeldsen, som har ledet den danske del af Timss-undersøgelsen. Hvis far oftere har hjulpet med matematik og mor med læsning under hjemsendelserne, kan det have skabt en forventning hos eleverne om, at matematik er et drengefag.

”Drenge er ikke bedre til eller mere interesserede i matematik end piger fra naturens side. Men de kan blive det, hvis vi bliver ved med at sige, at det hænger sådan sammen”, lyder en forklaring fra lektoren.