Debat
DLF mener: Alle elever har ret til digital teknologiforståelse
Debatten om kunstig intelligens ved chatGPT, børns
skærmforbrug og digitale undervisningsmidler i bred forstand buldrer derudad –
og med god grund. For vi står på ukendt land. Techindustrien har enorme
resurser og udvikler til stadighed nye digitale artefakter, som vi lærere
dagligt skal forholde os til i undervisningen.
Der er et
udtalt behov for, at vi får digital teknologiforståelse ind i folkeskolen som
en bred faglighed, så vi ikke skal rende efter udviklingen sag for sag, som vi
ser i dag. Der er brug for en systematisk kapacitetsopbygning, så vi kan
tilegne os de nødvendige kompetencer og få indflydelse på udviklingen i
undervisningssammenhæng. Vi skal som lærere følge udviklingen tæt og sidde med
ved bordet, der hvor beslutninger for skolens indhold og undervisning tages.
Professionens
viden, erfaringer og synspunkter er vigtige input, så digitale teknologier kan
indgå i undervisningen, når det giver mening og kvalitet. Det nytter ikke
noget, at denne faglighed implementeres vilkårligt fra skole til skole – der
hvor ildsjæle tager teten, eller der hvor kommercielle interesser investerer.
Det bør
være en rettighed for alle vores elever at kunne tilegne sig kompetencer, så de
kan deltage aktivt, tage stilling, være kritiske og bruge digitale teknologier
i deres skoletid og som borgere i et samfund, hvor digitalisering i højere og
højere grad præger alle aspekter af vores liv.
Det er helt nødvendigt, at vi som borgere og
samfund får forudsætninger både for at se mulighederne og for at håndtere
udfordringerne ved den nye teknologi. At være på forkant handler om, at det er
os, der styrer den teknologiske udvikling. Ikke omvendt. Her spiller
folkeskolen selvfølgelig en vigtig rolle.
Indførelse
af en ny faglighed i skolen er en stor opgave, der kræver flere ting. Vi skal
investere i lærernes kompetencer, tage højde for den allerede udtalte
fagtrængsel, og skoledagen må ikke forlænges. I Sammen om skolen kan disse
udfordringer håndteres i et kommende læreplansarbejde, hvor man ser på den
samlede fagrække og fagenes indhold.
God sommer
til jer alle!
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.