Lærere dårligt rustede i geografi
Geografilærere mangler efteruddannelse, og det kollegiale samarbejde om faget halter bagefter
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et stort flertal af lærerne i geografi har ikke liniefagsuddannelse i faget, og de har heller ikke deltaget i et geografirelevant kursus de seneste fem år.
Det er et par af konklusionerne på en undersøgelse, som Netværksgruppen i geografi har gennemført.
Konklusionen bekræfter resultatet af en tidligere undersøgelse fra 1991, og den får netværksgruppen til at opfordre til handling.
'Det er eklatant dårligt, når kun otte procent har deltaget i kurser. Derfor håber vi, skoler og kommuner vil ændre holdning og sikre bedre efteruddannelse', siger medlem af netværksgruppen Bjørn Laigaard, Århus Dag- og Aftenseminarium.
Undersøgelsen viser, at der også er et efterslæb med hensyn til kollegialt samarbejde. Kun 15 procent af lærerne arbejder i fagteam, på trods af at skoleledere giver udtryk for, at geografi er et fag, der kræver øget lærersamarbejde.
Den viser også, at geografilærerne ikke kommer ret meget ud med deres klasser. Under halvdelen tager på ekskursioner, hvad enten det er for få timer eller en hel dag.
'Man kan gætte på, at det skyldes økonomi eller mangel på undervisningsmaterialer. Vi er ikke gået så dybt i undersøgelsen, så vi kan se, hvad den præcise årsag er', siger repræsentanten for netværksgruppen.
Udsigt til fagkonsulent
Der er også positive konklusioner. Det kom således bag på netværksgruppen, at faghæftet bliver brugt så meget, som det er tilfældet, og at der er stor overensstemmelse mellem lærernes og skoleledernes fagforståelse.
Til gengæld ser det ikke så godt ud, at lærerne mener, at geografi har en lav status blandt lederne, og at de selv er meget uenige om, hvorvidt det er et vigtigt fag.
Undersøgelsen viser, at IT hovedsagelig bruges til informationssøgning og i forbindelse med færdige fagprogrammer. Meget få elever har mulighed for at bruge det til at fremstille hjemmesider og til multimediepræsentation.
'Konklusionerne kan forhåbentlig bruges af den fagkonsulent, som der er udsigt til, at faget får, efter at Undervisningsministeriet har besluttet sig for at besætte stillingen igen', siger Bjørn Laigaard.
Undersøgelsen omfatter 224 skoler og fokuserer på 7. og 8. klassetrin. Deltagerne er både skoleledere og geografilærere, og resultaterne kan læses i hæftet 'geo-spørg '98', der er udgivet af Geografforlaget.
Netværksgruppen omfatter repræsentanter for folkeskoler, amtscentre for undervisning, Geografforbundet, lærerseminarier, Danmarks Pædagogiske Universitet og Undervisningsministeriet.-Jan Kaare er freelancejournalist