“Lidt over hver tredje af de folkeskolelærere, vi har
spurgt, siger, at de ville blive i jobbet lidt længere, hvis det var mindre
psykisk anstrengende”.
Sådan fortæller
professor Lars L. Andersen fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Han står i spidsen for forskningsprojektet Seniorarbejdsliv, som blandt andet
har spurgt 12.000 danskere over 50 år, hvad der ville kunne få dem til at tage
et par ekstra år på arbejdsmarkedet inden pensionen.
336 af de adspurgte er
folkeskolelærere, og de ligger et stykke over gennemsnittet, når det kommer til
ønsket om et bedre psykisk arbejdsmiljø. 36 procent af lærerne svarer, at det
kunne få dem til at blive lidt længere, mod 15 procent af lønmodtagere på tværs
af jobgrupper.
“Det er temmelig
mange, og det slår helt klart andelen af dem, der siger, at flere penge ville
få dem til at blive. Flere penge løser ikke problemet med et grundlæggende
dårligt arbejdsmiljø, specielt ikke når de når en alder, hvor de faktisk har
råd til at trække sig”, siger Lars L. Andersen.
Kun 21 procent af lærerne i undersøgelsen svarer,
at de kunne finde på at blive i jobbet, hvis det bedre kunne betale sig,
hvilket svarer nogenlunde til landsgennemsnittet på 23 procent.
Finansministeriets regnemodeller er forældede og tager slet ikke højde for, at folk bliver slidt eller skræmt over i andre erhverv
DLF-formand Gordon Ørskov Madsen
Det overrasker ikke
Lars L. Andersen, at et bedre psykisk arbejdsmiljø ligger højt på de mest
erfarne læreres ønskeliste. I en anden undersøgelse – Sund og sikker hele
arbejdslivet, som han også er projektleder for – lå folkeskolelærere på tiendepladsen ud af 74 jobgrupper – fra bunden
vel at mærke.
Lærerne havde med andre ord det tiendedårligste psykiske
arbejdsmiljø ud af de undersøgte grupper. Og det er ikke noget, der kan løses
med et snuptag.
HVORNÅR STOPPER LÆRERNE?
Ifølge
tal fra Børne- og Undervisningsministeriet udgør gruppen af aktive lærere over
55 år 21 procent af alle lærere i folkeskolen. En stor del af den samlede
lærerstand nærmer sig altså pensionsalderen.
Lærere går senere
og senere på pension, hvilket er helt i tråd med udviklingen i befolkningen
generelt. I 2013 var den gennemsnitlige alder ved overgang til løbende
alderspensionering 63,9 år. I 2022 var den 65,7 år blandt lærere, som er medlemmer
af Lærernes Pension.
Men lærere går
tidligere på pension end andre faggrupper, og i dag trækker lærere sig lidt
tidligere tilbage end gennemsnittet af befolkningen. Dermed er der sket et
skift siden 2018, hvor lærernes tilbagetrækningsalder lå lidt højere end
befolkningens generelt.
Kilde: Lærernes
Pension, rapporten "Det kommunale arbejdsmarked i tal" (KL 2021).
“Det psykiske
arbejdsmiljø består af mange faktorer: anerkendelse, indflydelse,
følelsesmæssige krav, rollekonflikter, samarbejde og meget mere".
"At være lærer
er et job, hvor man har med andre mennesker at gøre, og det kan i sig selv være
psykisk hårdt. Ud over ledere og kolleger har man elever og deres forældre at
forhold sig til. Det kan være mentalt krævende”, siger Lars L. Andersen.
Stort ønske om nedsat tid
Et andet ønske, de erfarne lærere har i stor stil, er at
kunne gå ned i tid, når pensionen nærmer sig.
Det er de ikke alene med, for det
ønsker næsten alle de undersøgte jobgrupper, fortæller Lars L. Andersen. Men
lærere ønsker det lidt mere end gennemsnittet.
Det er nemlig 54 procent, som
giver udtryk for, at muligheden for nedsat tid kunne få dem til at udskyde
pensionen lidt, mod et gennemsnit på 48 procent.
“Omkring hver anden
ønsker at gå ned i tid, når de nærmer sig pensionsalderen, og det gør de, fordi
de vil have en bedre balance mellem job og fritid. Selv om man er lærer, kan
man godt have brug for et mentalt frikvarter”, siger Lars L. Andersen.
“Det er en lidt overset mulighed, for i Danmark er
vi ikke så gode til at være fleksible på den måde. Det er de bedre til
eksempelvis i Sverige, hvor der er større tradition for at gå gradvist ned i
tid. Og hvorfor skulle man ikke kunne bruge en skolelærer 20 timer om ugen
eller ti for den sags skyld?” spørger professoren.
Han peger på et
andet, men beslægtet sted, hvor lærerne adskiller sig fra flertallet: ønsket om
at få en bedre tilrettelagt arbejdstid.
Her er lærerne overrepræsenterede.
“41 procent af
lærerne giver udtryk for, at de ville blive længere, hvis de fik deres
arbejdstid tilrettelagt bedre i forhold til deres behov. Gennemsnittet på tværs
af alle jobgrupperne er 28, så her er der en markant forskel, der kunne være
værd at kigge nærmere på".
"Det handler igen om balancen mellem arbejde og fritid
– at man ikke ønsker, at arbejdet skal forhindre en i at gøre de ting, man har
lyst til, når man har fri”.
DLF peger på seniorordninger
Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen er
enig med professor Lars L. Andersen i, at der skal kigges på muligheden for at
lade lærere arbejde færre timer, når de nærmer sig pensionsalderen, hvis man
vil lokke dem til at blive i jobbet lidt længere.
“Vi har forsøgt,
senest med overenskomstforhandlingerne i 2021, at gøre seniorordninger til en
del af overenskomsten. Det blev afvist fuldstændigt af KL med den begrundelse,
at det sænker arbejdsudbuddet”, fortæller han.
“Arbejdsudbud er
blevet det, alle i samfundet taler om for tiden. Problemet er bare, at hvis vi
ikke tager hensyn til dem, der er oppe i årene, har brug for lidt mere luft og
ikke kan overkomme det samme som de yngre, så forsvinder de helt fra
arbejdsmarkedet".
"Men Finansministeriets regnemodeller er forældede og tager
slet ikke højde for, at folk bliver slidt eller skræmt over i andre erhverv”.
Lærerforeningens formand tror på, at gode
seniorordninger faktisk kan hæve arbejdsudbuddet set over et helt arbejdsliv,
og han regner med, at det bliver noget, som kommer til at fylde i de kommende
overenskomstforhandlinger.
“Der tales meget om fysisk nedslidning og
Arne-pension, som vi er tilhængere af i Danmarks Lærerforening. Men vi siger
samtidig, at vi også er nødt til at kigge på det psykiske arbejdsmiljø og den
nedslidning, det giver".
"Den er lige så vigtig, men det mangler vi at have fokus
på i dag. Det vil DLF gøre en indsats for at ændre”, siger Gordon Ørskov
Madsen.