Tema/Kønsbevidsthed
Foto: Kristian Brasen
Derfor arbejder DLF med kønsopmærksomhed
Kønsroller og forventninger til drenge og piger bygges op tidligt i livet, og folkeskolen er en væsentlig del af ligningen.
Som lærere kan vi spille en
afgørende rolle i at sikre, at skolen
favner, udfordrer og møder alle
elever, uafhængigt af køn og
baggrund, i en undervisning præget af
ligeværd og åndsfrihed.
Derfor er
Danmarks Lærerforening gået ind i
arbejdet med kønsopmærksomhed.
Ikke for at bidrage
til den verserende og til tider polariserede debat om kønsidentitet, men for at skabe fælles
inspiration til god og motiverende undervisning for alle elever. Så både drenge
og piger kan udvikle deres fulde faglige og personlige potentiale.
Foreningen ønsker at
bidrage til en større kønsopmærksomhed i undervisningen. Vi lægger op til at
diskutere og reflektere i fællesskab over pædagogik og didaktik, rollemodeller,
sprog og undervisningsmaterialer. Med det formål at vi som lærere er bevidste
og opmærksomme, så vi ikke uforvarende viderefører eventuelle stereotyper, vi
selv er vokset op med.
HVIS DU VIL VIDE MERE
Danmarks
Lærerforening sætter fokus på kønsbevidsthed i skolen med et nyt idekatalog,
som følges op af en række dialogmøder. Idekataloget er blevet til som resultat
af projektet Kønsbevidsthed i folkeskolen, som 50 folkeskolelærere fra hele
landet og ph.d. og lektor Tekla Canger, som forsker i køn og skole, har været
involveret i.
Kataloget
rummer en række virkelighedsnære dilemmaer, som de 50 lærere selv har stået i.
Ud over casesamlingen med tilhørende refleksionsspørgsmål består kataloget af
en række øvelser, man kan inddrage som led i udvikling i lærerteam og
lærerkollegier eller som ideer til måder at arbejde med kønsbevidsthed i
undervisningen på.
Dialogmøderne
om kønsbevidsthed er gratis. Tilmelding via dlf.org.
- Scandic
Roskilde Park, Roskilde, den 24.
april
- Pharmakon Konferencecenter, Hillerød, den 26. april
- Scandic Ringsted, Ringsted, den 27. april
- Musikkens Hus, Aalborg, den 4. september
- Phønix,
Odense, den 4. september
- Askov
Højskole, Vejen, den 5. september
- Nyborg Strand Hotel og Konferencecenter,
Nyborg, den 5. september
- Kulturhuset Skanderborg, Skanderborg, den 27. september
- Godsbanen, Aarhus C, den 28. september
Det kan handle om sprog, og hvordan vi bruger begreber som
‘‘tøsedreng’’, ‘‘pigefnidder’’ eller ‘‘drengestreg’’. Det kan handle om
italesættelsen af ‘‘drenge med krudt bagi’’ eller ‘‘12-talspigerne’’ eller om
kønsopdelte aktiviteter i undervisningen.
I sidste ende er det
konkrete indhold i undervisningen den fagprofessionelle, lærerens, valg. Men
hvis ikke vi som lærere reflekterer over vores egen praksis, risikerer vi
uforvarende at forstærke stereotypiserende opfattelser af, at der følger
særlige forventninger, interesser eller evner med til at være dreng eller pige.
For at bidrage til
refleksionen har vi i Danmarks Lærerforening
en politik om kønsopmærksomhed. Vi
har udarbejdet et dilemmakatalog fuldt af praksisnære eksempler indsamlet af gode kolleger fra hele Danmark. 50 lærere har bidraget til arbejdet, og hen
over foråret folder vi indholdet ud på dialogmøder i hele landet.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.