Færdig med læreruddannelsen og klar til at gøre en forskel for eleverne, sådan så Iram Mohammad sig selv.Foto: Iben Gad
Færdig med folkeskolen i sit første job
Da Iram Mohammad forlod læreruddannelsen med eksamensbeviset i hånden, var der intet, hun ønskede højere end at gøre en positiv forskel for sine elever. Men hun fik den værst tænkelige start på lærerlivet, og nu har hun lagt skolen bag sig.
“Jeg hørte en af mine kolleger sige, at
‘lærerjobbet er utroligt givende, men det tager også en bid af dig hver dag’.
Det forstod jeg ikke først, men det gør jeg nu. Nu kan jeg se, hvilken kæmpe
bid det har taget af mig at give de her elever kærlighed og omsorg hver dag”.
Annonce:
Hold på lærerne
Der er ikke
lærermangel i Danmark. Men der er mangel på uddannede lærere, som vil arbejde i
folkeskolen.
Læreruddannelsen er
en af de mest søgte uddannelser, men frafaldet på læreruddannelsen er højt, og
fire ud af ti nyuddannede lærere forlader folkeskolen inden for fem år.
I denne
artikelserie undersøger Folkeskolen, hvad der får
lærere til at forlade folkeskolen – og hvad der får dem til at blive.
Ordene
kommer fra 26-årige Iram Mohammad. En af folkeskolens nye lærere, men som nu er
færdig med lærergerningen, nærmest før den begyndte.
Dermed er Iram Mohammad
blevet en del af en ærgerlig statistik, hvor fire ud af ti nyuddannede lærere
forlader folkeskolen, inden de har været i den i fem år.
Det
begyndte ellers godt. Iram Mohammad var lidt af en mønsterstuderende på
læreruddannelsen, og hendes bachelorprojekt om multikulturel litteratur i dansk
blev indstillet til en lærerprofessionspris i 2021.
“Jeg følte
mig som en ildsjæl og var meget ambitiøs som lærer. Jeg ville gerne gøre en
forskel for nogle elever i praksis, så jeg søgte bredt og tog det første job,
jeg fik tilbudt”, siger hun.
Annonce:
I
efteråret 2021 begyndte Iram Mohammad som lærer på mellemtrinnet på
Tjørnegårdskolen i Roskilde. Hun blev sat til at undervise i blandt andet
engelsk, kristendom og billedkunst, og hun var klar og tændt på sit første job.
Mentorordning fungerede ikke
“Til
ansættelsessamtalen fik jeg at vide, at eleverne kom fra meget forskellige
baggrunde. Nogle kom fra et socialt belastet område, og nogle kom fra et
resursestærkt kvarter. Det tænkte jeg, at jeg sagtens kunne overkomme”,
fortæller hun.
Mere fik Iram Mohammad ikke at vide om de klasser, hun skulle
have.
Annonce:
“Min nærmeste leder var indstillet på, at jeg
bare startede lige på og hårdt, men jeg sagde, at det nok var bedre, hvis jeg
lige brugte den første dag på at gå rundt og snuse lidt, få et skema og se
lokalerne. Så det var ligesom mig, der skulle få styr på det praktiske, og det
synes jeg var underligt”, fortæller hun.
Skolen havde sørget for, at der var en
mentor, der skulle hjælpe hende med at falde til, i hvert fald på papiret,
fortæller Iram Mohammad.
I praksis var mentoren desværre ikke til meget hjælp:
Jeg fik ikke at vide, at der var elever, som slog og sparkede både lærere og klassekammerater.
Iram Mohammad
“Min
mentor var kun lidt ældre end mig og havde ikke været på skolen så længe, så
det var ikke ideelt. Jeg ville nok have haft gavn af at få en mentor, som var
mere erfaren. Nu blev det til et forløb på en dag eller to, hvor hun viste mig,
hvor kaffemaskinen stod og den slags”.
Annonce:
Iram Mohammad understreger, at det ikke var
mentorens skyld, lærerstartsforløbet var ikke prioriteret fra ledelsens side,
mener hun.
“Det var ikke ond vilje, men hun vidste ikke,
hvad hendes rolle var som mentor, og jeg tror ikke, at ledelsen har forholdt
sig til, hvad en mentor skulle bruges til”, siger Iram Mohammad.
Herfra blev
det kun sværere at være ny lærer på skolen.
Billedkunsttimer med berygtet årgang
Annonce:
Iram Mohammad skulle
blandt andet undervise 6. årgang i billedkunst – et fag, hun ikke havde
erfaring med, men det var den mindste del af problemet – for hun opdagede
hurtigt, at 6. årgang var berygtet på hele skolen.
“Det var elever, der udfordrede lærerne i en
sådan grad, at de var ved at gå ud af deres gode skind”, fortæller hun.
“Det
værste er, at de kun var omkring 12 elever i hver klasse, men det føltes, som
om de var 24. Jeg aner ikke, hvordan jeg overlevede de lektioner, jeg tror, jeg
har fortrængt det”.
Alligevel mener hun, at det lykkedes for hende
at få elevernes respekt ved at arbejde med klassens fortællinger om sig selv.
“Jeg forsøgte at møde dem, hvor de var, også
når de spillede fodbold inde i lokalet. Men jeg var også ærlig over for dem og
fortalte dem, når jeg følte, at de pissede på mig og min undervisning. Jeg
råbte ikke ad dem, men talte roligt til dem, og det virkede. Vi fik efterhånden
en god relation”.
Alligevel
var det hårdt at være i billedkunsttimerne, fortæller Iram Mohammad, som skulle
tvinge sig selv op og af sted hver fredag morgen.
“Hvis jeg var leder, ville jeg aldrig
nogensinde sætte en nyuddannet til at undervise sådan et hold. Det kræver for
meget”, siger Iram Mohammad.
Havde det
bare været de to ugentlige lektioner på 6. årgang, var det måske gået. Men den
5. klasse med 23 elever, som Iram Mohammad var delt klasselærer for, havde også
problemer. Faktisk så mange, at der var en AKT-lærer (adfærd, kontakt, trivsel)
knyttet til klassen, men det var ikke noget, hun var blevet informeret om på
forhånd.
“Jeg fik
ikke at vide, at der var elever, som slog og sparkede både lærere og
klassekammerater”, siger hun.
“Jeg kunne godt på forhånd regne ud, at der ville
være et vist fagligt spænd, men jeg var ikke forberedt på at få elever, som i
5. klasse ikke kunne skrive deres eget navn”.
Alligevel fik Iram Mohammad skabt mere ro i
timerne og blev rost af både kolleger og elevernes forældre for sit arbejde med
klassen. Hun oplevede også, at eleverne gjorde fremskridt fagligt.
Hun mener i dag, at hun kunne have fået en
bedre start på sit lærerliv, hvis ledelsen fra starten havde fortalt hende om
de problemer, der var i de to klasser:
“De skulle have fortalt mig, at der var
AKT-forløb i den ene klasse. Det er også lige lovlig hårdt at få to af de mest
udfordrede klasser fra starten”, siger Iram Mohammad, der også ville ønske, at
hun havde haft færre undervisningstimer.
”Jeg havde en ugentlig undervisningstime
mindre end de erfarne lærere, men den gjorde reelt ingen forskel. Det skulle
have været et mere reduceret skema for mig som ny”.
Hvis de ting havde været i orden, ville hun
muligvis stadig arbejde som lærer i dag. I stedet udviklede tingene sig til det
værre, og til sidst blev Iram Mohammad syg af sit arbejde.
Sygemelding og skåneskema
“Fra januar begyndte
jeg at blive syg hver weekend. Hver fredag aften stoppede min næse til, og jeg
var fuldstændig udmattet. Jeg kunne ikke engang gå en tur med min datter på to
år i klapvognen. Og dog var jeg hver mandag morgen klar igen”.
I løbet af
vinteren blev det så slemt, at Iram Mohammad havde kvalme hver morgen. Nogle
dage kastede hun op. Men hun så sine kolleger møde op hver dag, så hun gjorde
det samme.
“Jeg gjorde mit arbejde og gjorde det godt, og så gik jeg hjem og var lige til at smide i
skraldespanden. Jeg var en lortemor og en lortekone, men jeg var der for
eleverne”.
Iram Mohammad var ny og ville ikke være en
byrde, så hun gik ikke selv til ledelsen. Efter påske gik det ikke længere.
Selv om hun havde været syg hele påskeferien, gik hun alligevel på arbejde:
“Jeg kastede lige op en gang til, tog tøj på
og kørte af sted – og da jeg kom ind i forberedelseslokalet, brød jeg totalt
sammen. Så mine kolleger sendte mig hjem, og
lægen sygemeldte mig med stress”.
Iram Mohammad var sygemeldt i næsten fire
uger og fik også noget psykologhjælp. Da hun kom tilbage, var det i en periode
på et såkaldt skåneskema, men i praksis trappede hun hurtigt op.
Lige inden
sommerferien havde hun et møde om næste skoleår, hvor hun fik et fuldtidsskema
præsenteret. Hendes nærleder ville give hende to danskhold, og Iram Mohammad
var klar til at sige ja, da hendes kollega skred ind og sagde, at det var for
stor en arbejdsmængde.
“Jeg var stadig syg og anede ikke, at to
danskhold ville være en uoverskuelig stor arbejdsmængde. I stedet bliver jeg
tilbudt seks eller otte madkundskabslektioner. Jeg er ikke uddannet
madkundskabslærer. Jeg kan lave mad, men ikke undervise i det fag”, sukker hun.
“Jeg havde bare ikke noget valg – det var de timer, der var tilbage”.
Fyret – og glad for det
Iram Mohammad husker
ikke, at hun på noget tidspunkt har haft en samtale med sine ledere om, hvordan
hun havde det, efter sin sygemelding, og efter sommerferien begyndte hun på
fuld tid igen.
“Det rare var, at jeg fortsatte med den
klasse, jeg havde fået opbygget et godt forhold til året før, så jeg skulle
ikke opbygge nye relationer igen. Men jeg kunne mærke, at kvalmen vendte
tilbage. Så meldte jeg mig syg igen i september. Eller – jeg mødte igen op en
morgen og brød sammen og blev sendt hjem”.
Herefter gik det stærkt.
Jeg ville nok have haft gavn af at få en mentor, som var mere erfaren. Nu blev det til et forløb på en dag eller to, hvor hun viste mig, hvor kaffemaskinen stod og den slags
Iram Mohammad
“Mens jeg
var sygemeldt anden gang, fandt jeg ud af, at nu – nu – skete
der noget for en gruppe af elever, som var utrolig drænende, både for mig, for
andre lærere og de andre elever. Vi havde længe råbt op om, at vi havde brug for
hjælp til at håndtere den gruppe, men det fik vi først, efter at jeg blev
sygemeldt med stress for anden gang. Jeg følte mig så svigtet af min ledelse!”
To uger inde i den anden sygemelding bliver
Iram Mohammad kaldt til samtale med sin nærmeste leder, og hun skal have sin
tillidsrepræsentant med. Så hun får en klar fornemmelse af, at hendes tid på
skolen nok er slut. Nærlederen roste Iram Mohammads arbejde, men sagde, at hun
var “for dyr i drift”, fortæller hun.
Så efter et år var hun færdig som lærer på
Tjørnegårdskolen.
“Da jeg kørte fra skolen, var det overskyet,
men da jeg kom ud på landevejen, brød solen frem. Jeg ved godt, det er
tilfældigt, men jeg kom til at smile over hele femøren. Jeg græd af glæde hele
vejen hjem, for nu havde jeg sagt farvel til det arbejde, som gjorde mig syg”,
fortæller hun.
“Den dag jeg blev fyret, spurgte jeg grædende
en af mine kolleger, hvordan man gjorde – hvordan man klarer at møde op til det
her job hver dag og samtidig have et fungerende privatliv uden at bryde sammen.
Hun sagde, at de lærere, som havde været på skolen i mange år, havde lært at
passe på sig selv som lærere. De tager et panser på, men det er svært at gøre
som nyuddannet”, siger Iram Mohammad og fortsætter:
“Læringsmiljøet er usundt
for eleverne, men også for lærerne. Vi vil børnene det bedste. Når vi så prøver
at gøre vores bedste, går det ud over vores helbred”.
Iram Mohammad ønsker ikke længere at arbejde
som lærer, og hun har også besluttet, at hendes lille datter ikke skal gå i
folkeskolen. Hun søger nu job inden for administration og voksenundervisning.
Folkeskolen har forsøgt at få
en kommentar fra ledelsen på Tjørnegårdskolen til den kritik, som Iram Mohammad
rejser. Men ledelsen har ikke ønsket at medvirke i artiklen.