Intelligent robot hjælper matematiklærere i USA
De amerikanske læreres fagforening AFT har taget imod IBM’s tilbud om gratis adgang til superhjernen Watson. »Da vi så, hvad teknologien har gjort for kræftlæger, var vi ikke i tvivl«, siger formanden for organisationen Randi Weingarten.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
200 folkeskolelærere over hele USA er i øjeblikket i gang med at teste, hvordan supercomputeren Watson kan hjælpe dem med at forbedre matematikundervisningen i 3. klasse. Det sker i dialog med en virtuel »Teacher Advisor«, der bygger på kunstig intelligens.
Projektet gennemføres i et samarbejde mellem AFT, American Federation of Teachers, og IBM, som ejer Watson.
Lærerne får gennem teknologien adgang til at stille den kunstigt intelligente rådgiver spørgsmål, som hjælper dem med finde de rigtige undervisningsmetoder eller materialer, når de skal løse en konkret pædagogisk udfordring.
»Vi har arbejdet med masser af tech på skolerne. Teacher Advisor er et stort skridt fremad, fordi teknologien er interaktiv og i stand til at tilpasse sig lærernes individuelle behov. Kvaliteten i undervisningen bliver løftet, fordi Watson giver en meget robust og anvendelig feedback«, siger Randi Weingarten, formand for AFT, lærernes fagforening, og fortsætter:
»Da vi så, hvad teknologien har gjort for kræftlæger, var vi ikke i tvivl«.
Spørger læreren den virtuelle rådgiver om, hvordan han eller hun bedst kan få børnene til at løse eksempelvis ligninger med brøker, får læreren adgang til instruktionsvideoer og kan samtidig chatte med Teacher Advisor for at få hjælp til specifikke problemer, for eksempel: Eleverne forstod det ikke første gang. Hvordan kommer jeg så videre? Hvis ikke disse undervisningsmaterialer fungerer, har du så et andet forslag?
Teacher Advisor kan forstå meningen bag lærernes spørgsmål og er i stand til selv at vende tilbage med opfølgende spørgsmål for at forfine sit svar. Superhjernen forbedrer desuden løbende sin rådgivning ud fra interaktionen med brugerne.
Watson går global sejrsgang
Tillid er en forudsætning
Projektet med AFT er kommet i stand på baggrund af et tidligere samarbejde mellem IBM's Stanley Litow og Randi Weingarten, da IBM-præsidenten var ansat i New Yorks skolevæsen.
Det ville aldrig kunne lade sig gøre uden en grundlæggende tillid mellem de to parter, understreger Randi Weingarten.
»Alt for mange tech-virksomheder har forsøgt at skabe profit ved at tilbyde dårlige it-systemer til undervisning. Den vogn vil vi ikke spændes for. Watson skal være en hjælp og for alt i verden ikke bruges til at evaluere lærerne. Hvis det sker, taber man deres tillid på gulvet«, siger hun.
Den politiske situation i USA med indsættelsen af Donald Trump som ny præsident har nu fået AFT til at blive varsom med at starte en kampagne om kunstig intelligens på skoleområdet, fortæller formanden for AFT i et Skype-interview.
»Teacher Advisor må ikke bliver misbrugt i profitøjemed eller som besparelsesmulighed i uddannelsessektoren. Heldigvis er uddannelse blevet decentraliseret, så vi vil samarbejde med de regioner, hvor vi kan være sikre på, at den egentlige intention med Watson bliver overholdt. Vi pakker ikke projektet sammen, men holder en lille pause, til vi ser, hvordan Donald Trumps uddannelsesminister vil agere«, fastslår hun.
At kunstig intelligens har en fremtid for sig i uddannelsessektoren, er Randi Weingarten dog ikke i tvivl om.
»Ligesom en kræftlæge på et lille lokalt hospital via Watson kan få adgang til højtspecialiseret lægefaglig viden, som ellers er forbeholdt de store sygehuse, kan en lærer i et landområde gennem virtuelle robotter få hjælp til at løfte kvaliteten af sin undervisning. Vi støtter denne demokratisering af viden, fordi den opkvalificerer og hjælper vores medlemmer«, siger hun.