Sarah Lauridsen og Melani Kristensen begyndte som de første lærere fra Avedøre Skole i Hvidovre Kommune at arbejde med traumeinformeret pædagogik. Det har forandret klassens – og deres – liv.Foto: Emil Jakobsen
”I dag kan du høre en knappenål falde til jorden”
Lærerne i en 2. klasse på Avedøre Skole gik fra at være stressede og afmægtige til at lykkes med at få skabt et trygt og givtigt læringsrum, da de lærte at benytte sig af traumeinformeret pædagogik. I dag er der faldet ro over klassen, og hele indskolingen arbejder nu med de særlige pædagogiske redskaber.
En typisk skoledag i
3.b starter med at stadfæste, hvilken dag det er. Dernæst synger klassen
morgensang, laver små regulerende øvelser for kroppen og slutter af med massage
eller mindfulness.
Annonce:
Det er en rigtig god måde at starte
skoledagen på, har lærerne erfaret, for rigtig mange børn kommer direkte fra en
dårlig morgen derhjemme. En morgen, som gør, at de har behov for at lande blidt
og få ro i nervesystemet.
“Børnene kommer helt ned og bliver groundet.
De kommer væk fra alarmhjernen og over i tænkehjernen. Det er godt for alle
børn. Og det er også en god start for os lærere”, fortæller Sarah Lauridsen og
Melani Kristensen fra Avedøre Skole i Hvidovre Kommune.
Sarah Lauridsen er dansklærer i klassen, og
Melani Kristensen var matematiklærer i klassen sidste år og er nu
børnehaveklasseleder.
De fysiske øvelser som for eksempel
åndedrætsøvelser er såkaldte regulerende øvelser og er en del af den
traumeinformerede pædagogik, de to lærere har lært at bruge i klassen. En
klasse, som er gået fra at være en dysfunktionel 2. klasse med urolige børn,
der smed med sakse, borde og stole, til at være en klasse med et trygt og
givtigt læringsmiljø.
Det er to tyndslidte lærere, som fortæller om
forløbet. Men også to lærere, som stadig næsten ikke kan tro deres egne øjne,
når de i dag kigger ud over 3.b.
“Det er stadig sårbare børn, som ikke
håndterer forandringer særlig godt, men du kan høre en knappenål falde til
jorden, når jeg har dem”, fortæller Sarah Lauridsen.
HVAD ER TRAUMEINFORMERET PÆDAGOGIK?
Børn kan have
traumatiske erfaringer med sig, der påvirker deres adfærd, deres sociale liv og
forudsætninger for at lære. Traumeinformeret pædagogik støtter lærerne i at
tilrettelægge skoledagen, så der i højere grad bliver skabt et trygt
læringsmiljø for disse børn og for resten af klassen ved at skabe ro i børnenes
og i lærernes eget nervesystem. Dette sker gennem temaer som psykoedukation, tryghed,
relation, klasseledelse samt mindre snak og mere krop.
Kilde: Psykolog Trine Schmiegelow, U-start, Hvidovre
Kommune.
Flere børn med udadreagerende adfærd
Vi taler om en klasse
med en gruppe af børn, som trives dårligt, fordi de kommer fra hjem med
uforudsigelige voksne, der ikke altid kan tage vare på dem. Børn, som nemt
bliver utrygge ved den mindste forandring i klassen. Børn, som reagerer med
vrede og har en udadreagerende adfærd, når de føler sig truet. Hvilket de gør
meget nemt.
Annonce:
Børn, som sidste år løb ind og ud af klassen og
smækkede hårdt med døren. Som råbte og talte grimt til hinanden og til lærerne.
Børn, som truede andre børn. Og stille børn, som led i stilhed.
Noget af en mundfuld selv for rutinerede
lærere på en skole med mange udfordringer. I indskolingen på Avedøre Skole
fylder undervisningen cirka 40 procent, mens resten er relationsarbejde.
“Ingen af os havde nogensinde oplevet noget
lignende. Vi var ret chokerede. Vi er så erfarne. Hvorfor kan vi ikke få det
til at spille? spurgte vi os selv. Vi var så afmægtige, og både vi og børnene
var ved at drukne”, fortæller Sarah Lauridsen.
De fleste børn i klassen kommer faktisk fra
resursestærke hjem, understreger hun, men den uheldige udvikling i klassen blev
næret af et stresset læringsmiljø i 1. klasse med mange coronalukninger.
Annonce:
Hjælpepakke fra psykolog og
inklusionsvejleder
I løbet af efteråret
stod det klart, at 2.-klassen og lærerne havde brug for hjælp. Skolens ledelse,
som også havde lagt mange kræfter i samarbejdet om klassen, tog initiativ til
at inddrage U-start i Hvidovre Kommune, der arbejder med børn med problematisk
skolefravær og deres skolemiljø. Det blev starten på en kursændring.
Psykolog
Trine Schmiegelow med speciale i traumeinformeret pædagogik blev skolens
kontaktperson, og hun startede med at være med i klassen for at observere både
børnene og deres lærere. Hun kunne hurtigt konstatere, at der var tale om et “dybt usundt miljø for alle”.
Trine Schmiegelow og skolens
inklusionsvejleder, Miriam Wirenfeldt, gik sammen om at skræddersy en
hjælpepakke baseret på mentalisering og traumeinformeret pædagogik.
Annonce:
En
pædagogik, der kort fortalt går ud på at lære, hvordan (traumatiserede) børns
nervesystem fungerer, hvordan man kan regulere og berolige deres nervesystem,
og sidst, men ikke mindst, hvordan man som lærer kan lære at regulere sit eget
nervesystem. Både før man går ind i klassen, mens man er i klassen og efter.
Reguleringsøvelserne med børnene er en vigtig
del af det. Øvelserne har gjort en kæmpe forskel på klassens miljø, ikke mindst
efter pauserne. Før brugte lærerne nemt 20-30 minutter efter hver pause på at
tale om alle de konflikter, børnene havde oplevet i pausen. Uden effekt.
“Vi talte og talte, men børnene var lige så
sitrende efter snakken som før. Det hjalp slet ikke. Nu ved vi, at når børnene
er i alarmberedskab, kan de slet ikke tale om problemerne. De skal først ned i det kropslige og have skabt ro
i nervesystemet”, fortæller Melani Kristensen.
6 GODE RÅD TIL LÆRERNE
Lav øvelser med børnene, når
skoledagen starter og efter hver pause. Det får barnet væk fra alarmhjernen og
over i tænkehjernen.
Vær nysgerrig på baggrunden
for børnenes og deres forældres adfærd i stedet for at være dømmende.
Bliv bevidst om, hvad der
trigger dig og dit nervesystem.
Lær at regulere (berolige)
dit eget nervesystem for eksempel med åndedrætsøvelser og meditation.
Vær opmærksom på din egen
adfærd, for eksempel om du selv råber ad et barn, når du beder barnet om at
stoppe med at råbe.
Vær åben for at modtage
undervisning i traumeinformeret pædagogik, hvis du har en klasse med et højt
konfliktniveau og mistrivsel.
Kilder: Sarah Lauridsen og Melani
Kristensen, lærere på Avedøre Skole i Hvidovre Kommune.
Klassens voksne skal også kigge indad
For de voksne handler
en væsentlig del af arbejdet med traumeinformeret pædagogik om at kigge indad i
eget nervesystem. Både Sarah Lauridsen og Melani Kristensen var ved projektets
start meget prægede af den stressende hverdag og er det sådan set stadig.
Forskellen er dog, at de i dag ved, hvordan de kan berolige sig selv.
“Der skal ingenting til, før jeg får et chok,
men jeg har lært at regulere mit nervesystem med vejrtrækningsøvelser og
meditation. Jeg er også blevet ekstremt lydfølsom og bruger ørepropper for at
beskytte mig selv”, fortæller Sarah Lauridsen.
Den udtalte lydfølsomhed har de begge
udviklet. Melani Kristensen har lært at melde ud til sine omgivelser, også sine
elever, når hun har en dag, hvor hun ikke kan tåle en masse larm. Men nok så
vigtigt har hun også lært at kigge på sin egen adfærd.
“Før, når
en elev råbte, så råbte jeg til eleven, at han skulle lade være med at råbe.
Jeg råbte jo selv. Nu går jeg ned til eleven og beder ham stille og roligt om
at stoppe med at råbe. Det virker, og det gør en kæmpe forskel for roen i
klassen”, fortæller Melani Kristensen.
Som en del af processen blev lærerne filmet
af deres kollega, inklusionsvejleder Miriam Wirenfeldt. Ikke for at udstille
dem, men for at gennemgå både hensigtsmæssige og ikkehensigtsmæssige
håndteringer af svære situationer. For eksempel med lyde. Mange af eleverne
laver “mærkelige” lyde, hvilket er en
form for tics.
“Jeg reagerer meget voldsomt på de lyde. Før
kunne jeg blive meget irriteret og sige: ‘Så
stop dog’ til en elev. Nu ved jeg, at
det er udtryk for, at barnet er stresset, så nu går jeg hen til barnet og aer
det blidt på ryggen for at berolige det”, fortæller Sarah Lauridsen.
Bedre samarbejde med forældrene
På Avedøre Skole kan
samarbejdet med forældrene være skrap kost. Og en del af lærernes arbejde er
også at skrive underretninger til kommunen. Det slider.
“Da jeg sidste skoleår skrev de sidste
underretninger, græd jeg. Jeg kunne ikke mere. Jeg kunne ikke tage flere svære
samtaler med forældrene og forsøge at samle dem op”, fortæller Melani
Kristensen.
Derfor har de to lærere også i forhold til
forældresamarbejdet fået nogle nyttige redskaber, der for eksempel kan bruges
til at berolige forældrene, når de bliver indkaldt til møde på skolen.
Tidligere havde nogle forældre det med at
reagere meget voldsomt med vrede eller med en lind strøm af vrede beskeder på
alle tider af døgnet op til mødet.
“Det var så nedslidende. Men forældrenes
adfærd skyldtes jo, at de var bange og nervøse. Vi har fået så meget udbytte af
at lære, hvordan vi kan forberede dem og gøre dem trygge. Vi har lært at vise
forældrene, at vi er på samme hold og begge vil barnets bedste i stedet for at
være modstandere”, fortæller Sarah Lauridsen.
Samlet set er der faldet ro over klassen,
fordi skolen er blevet et trygt sted for de sårbare børn, vurderer lærerne.
“Mange af
børnene ser nu skolen som et helle, og de ved, at de altid kan komme til os,
når de har behov for det”, siger Sarah Lauridsen.
I dette skoleår er forløbet med
traumeinformeret pædagogik bredt ud til hele første årgang som en forebyggende
indsats på Avedøre Skole.