Elever på Utterslev Skole styrer hjemmebyggede lego-robotter med deres iPad
Foto: Jacob Nielsen
iPad-æra vil fortsætte
Det er nemt og brugervenligt for eleverne. Derfor er iPads og andre tablets ved at blive populære i skolerne. Men selvom de er kommet for at blive, er de stadig dyre og har klare begrænsninger, advarer fremtidsforsker og læremiddelekspert.
Om tablet-computere
• Siden Apple lancerede sin første smart-phone, iPhone, i 2007,har der været snak om en iPod med stor skærm. Succesen med iPhoneblev derfor udslagsgivende for, hvordan Apples tablet så ud, da denblev lanceret i 2010.
• Den populære søgemaskine Google står bag det konkurrerende»open source«-styresystem Android, som langt de fleste af Applestablet-konkurrenter benytter sig af.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tablet-computere er kommet for at blive. Det mener fremtidsforsker Klaus Æ. Mogensen, der arbejder ved Institut for Fremtidsforskning. Han har blandt andet forsket i teknologiens muligheder og betydning.
»Multitouchskærm-teknologien, som vi kender den fra smartphones og tablets, vil blive den dominerende teknologi inden for håndholdte, bærbare computere - i hvert fald de næste ti år«, forudser Klaus Æ. Mogensen.
Men betyder det så, at folkeskolerne skal købe iPads til eleverne lige nu?
Både Klaus Æ. Mogensen og den tablet-ansvarlige mediekonsulent på Center for Undervisningsmidler, Kasper Koed, mener, at skolerne skal vente lidt. Kasper Koed understreger dog, at han mener, at tablet-computerne har potentiale til at blive fremtidens digitale penalhus.
»Særligt fordi en tablet-computer i modsætning til en bærbar computer er meget let og mobil. Den har en meget lang batterilevetid, og den tager kun et splitsekund om at starte op. Men det vigtigste er dog, at den er så intuitiv og nem at bruge, særligt 'on-the-go', sammenlignet med en almindelig computer«, forklarer Kasper Koed.
Tablets har en barnlig appel
Det har især noget at gøre med dens »taktile« egenskaber, som han kalder det.
»Styringsformen er bundet op omkring nogle helt enkle fingerbevægelser, og det er noget, der appellerer særligt til børn«, siger Kasper Koed, som også fremhæver, at elevernes egne mediekompetencer kommer meget mere i spil ved brugen af tablets.
Tablet-computere er også ofte udstyret med kameraer, og det giver eleverne mulighed for at arbejde mere med levende billeder og lyd, fremhæver han.
»De kan nemt tage den med sig, når de for eksempel er ude i naturen. Alt sammen uden at skulle tænke på, hvordan de efterfølgende overfører billederne til en computer«, siger Kasper Koed.
iPad er lidt »småtotalitært«
Hvad er så problemet med at bruge netop iPad i skolen?
»Set ud fra et brugerniveau er det for eksempel en forudsætning for at bruge Apples produkter, at du køber 'hele pakken'. Så hvis du ikke er tilfreds med musikprogrammet 'iTunes' for eksempel, er det bare ærgerligt, hvis du vil overføre musik til din iPad. På den måde er Apple jo nok et lidt småtotalitært system«.
Og med hensyn til programmer er det Apple selv, der afgør, om en app er god nok til at blive solgt i deres egen app-butik, og det er problematisk, mener han.
»Det harmonerer ikke særlig godt med den måde, de fleste kommuner har etableret it-strukturer og netværk på - og gør det også vanskeligt for lærere og elever at være selvproducerende«.
Ikke ideel til skolebrug
I en undervisningskontekst er der også flere problemer med at bruge iPad, mener Kasper Koed.
»Alt, hvad der hedder forlagsproduceret skolemateriale, kan du glemme alt om. For det første er det ikke lavet til iPad, og selv hvis det var, ville det kræve flash, som Apple ikke understøtter. Og selvom man kan købe eksterne tastaturer til den, så kan en iPad være ubehagelig at skulle arbejde med i længere tid ad gangen«.
Hvis skolerne skal have glæde af de nye tablets, skal de først tænke undervisning på en ny måde, mener Kasper Koed.
»Derfor nytter det heller ikke noget, at man bare sender iPads ud og tænker, at så er alt godt. Det stiller store krav til infrastrukturen og pædagogikken, og det kræver, at man tør gøre op med vanetænkningen omkring inddragelse af medier og elevernes medievirkelighed i undervisningen«, siger han.
Billige tablets til skolen i Indien
Fremtidsforsker Klaus Æ. Mogensen mener også, at skolerne bør være påpasselige med de store iPad-indkøb i de kommende år, hvor udviklingen af tablet-computere intensiveres yderligere.
»Spørgsmålet er
, om man skal bruge penge på at købe high end-produkter til skoleelever eller afvente udviklingen lidt endnu. Jeg tror hurtigt, at man vil se en udvikling, hvor prisen på tablet-computere vil falde, og der vil dukke nye skolebaserede varianter op. I Indien har de for eksempel lige udviklet et billigt alternativ til de universitetsstuderende, hvor prisen bliver få hundrede kroner. Det er selvfølgelig et helt andet produkt, men det siger noget om, hvor relativt dyre de her tablets er«.