Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Socialdemokratiet vil ikke sætte pædagoger
i skolefritidsordninger og børnehaveklasser til at undervise, men de skal mere systematisk understøtte undervisningen i folkeskolen.
Det er en del af det udspil om folkeskolen, som Socialdemokratiet kom med for få dage siden.
De i alt 12 overordnede punkter, som udspillet består af, kan ses som et svar på den tipunktsplan for folkeskolen, som regeringen fremlagde midt i marts, og som det store oppositionsparti mener bryder med visionerne om en fælles folkeskole.
'Det overordnede skolepolitiske syn er vidt forskelligt i vores og i regeringens udspil. Det er jeg ikke i tvivl om efter måneders forhandlinger med undervisningsministeren. Regeringens plan sigter meget smallere på børns faglige udvikling', siger Socialdemokratiets uddannelsespolitiske ordfører Frank Jensen.
Partiet vil have en klar definition af, hvad der er forældrenes, og hvad der er skolens opgaver, børnehaveklassen skal være obligatorisk, der skal eksperimenteres med at skabe helhed i børnenes hverdag, der skal opstilles mål for kvalitet og indhold i daginstitutioner og skolefritidsordninger, faglige mål for undervisningen skal tydeligt beskrives, der skal satses på både lærernes it-efteruddannelse og skolernes internetresurser, og nedslidte skoler skal have forbedret deres fysiske rammer.
Det eneste punkt, der også findes i regeringens plan, er obligatorisk engelsk fra 3. klasse.
Flere af punkterne koster mange penge. Har I en finansiering parat?
'Jeg tror ikke, vores 12-punkts-program er dyrere end regeringens plan. Tværtimod! Men det er klart, at programmet skal udmøntes i en aftale om kommunernes økonomi, og nogle steder skal de samlede økonomiske rammer omkring skolen forbedres. Derfor ser vi også frem til, at regeringen sætter tal på, hvad dens plan koster', siger Frank Jensen.
Jan Kaare er freelancejournalist
Læs mere: www.socialdemokratiet.dk
10. klasse i farezonen
Socialdemokratiet forudser, at regeringen vil finde penge til at finansiere sin tipunktsplan for folkeskolen ved at skære i 10. klasse.
I planen står der, at '10. klasse målrettes de elever, som har et særligt behov'. Det læser Frank Jensen som et oplæg til store besparelser.
'Her skal findes nogle penge til at finansiere den ekstra dansk- og matematiktime, som regeringen vil have i 1. til 3. klasse. Det var min første tanke, da jeg så, hvad der stod om 10. klasse.
Men det bliver ikke med vores deltagelse. 10. klasse er ikke alene et uddannelsestilbud for børn, der rent fagligt har brug for et ekstra år i skolen. Det er også et tilbud til unge, der har brug for at afklare deres efterfølgende uddannelsesvalg og personlige udvikling. 10. klasse skal ikke indsnævres så kraftigt, at vi skubber nogle for tidligt ind på ungdomsuddannelserne. Det kan nemt skabe et større frafald', siger Frank Jensen.
Socialdemokratiets 12 skoletrin
1. Daginstitutioner skal arbejde konsekvent med sproglig udvikling for at bryde den negative sociale arv. Skolefritidsordninger skal systematisk understøtte skolen opgaver.
2. Det skal præciseres, hvem der har ansvaret for hvad - forældrene eller skolen.
3. Fællesskab og ligeværd skal stå stærkere i folkeskolens formål og dagligdag. Der skal være en ordentlig balance mellem den enkelte og hensynet til fællesskabet.
4. Børnehaveklassen gøres obligatorisk, og aktiviteterne skal tænkes sammen med den senere undervisning.
5. Den skarpe opdeling i 45-minutters-lektioner kan bremse elevernes engagement og gøre arbejdet med emner og projekter besværligt. Klassen skal bevares som det overskuelige, forpligtende fællesskab.
6. Der bør opstilles mål for kvalitet og indhold i daginstitutioner og skolefritidsordninger, som er koordineret med skolens undervisning.
7. Det skal beskrives klart, hvad man skal lære i fagene, så alle kender de faglige mål.
8. Engelsk skal gøres obligatorisk fra 3. klasse. De eksakte fag, som for eksempel naturfag, må ikke prioriteres ned.
9. Bredbånd til alle skoler, og alle børn, uanset social baggrund, skal have adgang til it.
10. Efteruddannelsen af lærerne i it skal styrkes.
11. It skal integreres i undervisningen, og undervisningsmidlerne skalbringes up to date.
12. De fysiske rammer for skoledagen skal moderniseres på de skoler, hvor det er tiltrængt.
Læs hele udspillet på www.socialdemokratiet.dk