Skolerne i forsøget får blandt andet mulighed for at give forældrene et større kendskab til ordblindhed og andre læsevanskeligheder, så de er klædt bedre på til at støtte deres barn fagligt.
Creative Credit
Skoler kan bane vej for test af forældre til ordblinde elever
Når en elev testes ordblind, kan mindst en af elevens forældre også meget vel være det. Nu søger Undervisningsministeriet kommuner til et forsøg, hvor forældre til ordblinde elever får tilbudt en test. Første skridt er et virtuelt informationsmøde på mandag.
Mens 13 procent af eleverne i folkeskolen blev identificeret som ordblinde i skoleåret 22/23 via den nationale ordblindetest, er kun én procent af den voksne befolkning testet ordblinde. Det er en massiv forskel, ikke mindst set i lyset af at ordblindhed kan være arvelig. Derfor foreslog Reformkommissionen et forsøg, hvor forældre til elever, som testes ordblinde i folkeskolen, også skal have et tilbud om at blive testet.
Forslaget blev samlet op af Ordblindepakke V fra oktober sidste år, og der er afsat omkring 16 millioner kroner til initiativet. Formålet er at etablere en mere systematisk opsporing af voksne med ordblindhed, så de kan få hjælp til at mindske de udfordringer, ordblindhed kan give i deres dagligdag.
”Når I som kommune deltager i forsøget, får I mulighed for at styrke indsatsen for både børn og voksne med ordblindhed”, skriver Undervisningsministeriet og peger på, at kommunens skoler samtidig får mulighed for at informere forældre med ordblindhed eller andre skriftsproglige vanskeligheder om, hvordan de støtter deres børns sproglige og skriftsproglige udvikling, og hvordan de selv får den nødvendige hjælp, hvis de har læsevanskeligheder.
Skolerne skal ikke selv teste forældrene
Det er ikke kommunens skoler, som skal teste forældrene. Den opgave overlades til VUC eller en anden lokal udbyder af ordblindetest for voksne. Men Styrelsen for Undervisning og Kvalitet understøtter kommuner og skoler i forsøget med viden, inspiration og konkrete materialer til dialogen med forældre til elever med ordblindhed.
Skolerne får materialer til forældremøder for alle forældre om sproglig og skriftsproglig udvikling. Der bliver også et materiale, som skolen kan bruge på forældremøder til at sætte fokus på forældre, som selv oplever læsevanskeligheder.
Derudover udarbejder styrelsen et inspirationsmateriale, som skolerne kan anvende i dialogen med forældre, hvis børn har fået et lavt resultat i risikotesten for ordblindhed i 1. klasse, eller som er testet ordblind i ordblindetesten.
Skolerne får også et materiale, de kan gribe til, når forældre selv gør opmærksomhed på, at de har læsevanskeligheder, så skolen kan understøtte dem i at blive screenet og eventuelt testet for ordblindhed.
Virtual temaeftermiddag bliver startskuddet
Forsøget løber fra 2025 til 2027, og kommuner kan søge om at deltage senest 31. januar næste år. På mandag holder Center for Folkeskole under Styrelsen for Undervisning og Kvalitet et onlinemøde, hvor interesserede på tre timer kan få mere information om forsøget.
Målgruppen for temaeftermiddagen er kommuner, læsekonsulenter, læsevejledere og ordblindelærere i grundskolen, FVU-læselærere, OBU-lærere og FVU- og OBU-koordinatorer i VUC.
Kommuner, som melder sig til forsøget, forpligter sig til at indgå i en erfaringsopsamling i 2027. Undervejs skal de VUC’er registrere, at en borger har henvendt sig som forælder til et barn, der er testet ordblind, når en ordblindetest gennemføres. Det skal give et billede af, om forsøget har hjulpet til opsporing af voksne med ordblindhed.
Der er frist for tilmelding til mandagens virtuelle informationsmøde på fredag kl. 12.