Debat
Det har alvorlige konsekvenser for undervisningen, når økonomien ikke følger med mængden af opgaver, mener lærer Anne Hammer.
Foto: Privat
Lærer: Folkeskolen har brug for mere end sløjfede besparelser. Den har brug for investeringer
Med den nye finanslov blev de bebudede besparelser på undervisningsmidler skrottet, men det er uambitiøst blot at droppe besparelsesforslag. Skal vi have mere kvalitet i skolen, kræver det en bedre økonomi, mener lærer Anne Hammer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I sidste
uge blev regeringen sammen med næsten alle Folketingets partier enige om en finanslov for 2024. Her havde jeg håbet på nødvendige investeringer i vores
folkeskole, men i stedet måtte jeg og mine kollegaer nøjes med, at de bebudede
besparelser alligevel ikke gennemføres.
For godt
nok har politikerne valgt at trække de foreslåede besparelser på næsten 42
millioner kroner på Center For Undervisningsmidler tilbage. Det er godt og helt
rigtigt. Forslaget var foruroligende læsning, og det virkede nærmest absurd, at
man ville begrænse lærernes mulighed for at tilrettelægge undervisningen med
fysiske materialer. Det ville ganske enkelt indskrænke lærernes mulighed for at
forberede meningsfuld og varieret undervisning. Samtidig ville det betyde
(endnu) mere skærmtid for eleverne og ikke give mere af den analoge og
praksisnære undervisning, som regeringen ønsker sig.
Armene
er ikke over hovedet
Men
det virker altså lidt tamt at stå med armene over hovedet og fejre, at nogle
helt hovedløse besparelser er trukket tilbage, for folkeskolen har brug for
meget, meget mere end det.
Det tror jeg faktisk godt, at regeringen ved. I oktober
præsenterede den nemlig sit nye folkeskoleudspil, der med sit navn mest af alt
leder tankerne hen på en science fiction-komedie fra 80’erne: Forberedt på
fremtiden 2. Her ønsker man at ”styrke kvaliteten i folkeskolen”.
Som
fleste nok ved, så koster kvalitet – og der skal ganske enkelt en bedre økonomi
til folkeskolerne, hvis vi skal styrke kvaliteten ude i klasseværelserne!
Derfor
er det også glædeligt, at der i finansloven er afsat penge til flere hænder i
PPR, der kan understøtte det pædagogiske personale i det forebyggende arbejde.
Det er uden tvivl hårdt tiltrængt, for vi hører jævnligt om børn, der mistrives
og får diagnoser, og medierne skriver om trivselskriser og pressede
skolebudgetter på grund af flere elever i specialpædagogiske tilbud.
Men
nærlæser man teksten, ser man, at pengene blot udmøntes til ti procent af
kommunerne, eller hvad der på en god dag svarer til ti kommuner, mens de
resterende 88 kommuner kan se misundeligt til og fortsætte med en ligeså
presset hverdag som tidligere. De kan se langt efter det kvalitetsløft, som Forberedt
på fremtiden 2 ellers havde stillet dem i udsigt.
Økonomien skal følge med opgaverne
Hver
eneste dag knokler lærere og pædagoger i den danske folkeskole for at få
enderne til at mødes. De løber stærkt for at få inklusionen til at lykkes, for
at styrke klassefællesskabet og for at skabe god undervisning.
Det
kræver bare ressourcer, som kommunerne ikke har. Alt for mange af dem skærer nemlig
i budgetterne på skoleområdet, og tro mig, det kan mærkes ude i
klasselokalerne, når der skal spares på to-lærerordninger, støttetimer,
skolebiblioteket, lejrskolen, efteruddannelsen eller alt muligt andet.
Derfor
er det også på tide, at de politikere, der udstikker rammerne og økonomien for
vores folkeskole, forstår, at det har alvorlige konsekvenser for
undervisningen, for børnenes læring og trivsel og for lærernes arbejdsmiljø,
når økonomien ikke følger med mængden af opgaver. Forberedelsestiden er i
forvejen minimal, skoledagen er lang, og kompleksiteten i undervisningen og
blandt eleverne stiger.
Jeg og
mine kollegaer er uddannet til at planlægge og udvikle varieret og
differentieret undervisning for alle elever i en klasse, men for at vi kan
lykkes med det, kræver det, at vi investerer i folkeskolen i hele landet og
ikke lader os nøjes med at droppe foreslåede besparelser.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk