Debat
Virkeligheden ude på folkeskolerne er alt for broget til, at fagene kan fanges ind af generelle forskrifter, skriver John Rydahl
Foto: Privat
Debat: Det er naivt at forestille sig, at de nye fagplaner vil blive brugt i praksis
De nye fagplaner skal være et praktisk værktøj for lærerne, står der i Folkeskolens nyhedsanalyse. Problemet er bare, at den slags tekster aldrig bliver relevante for praksis, medmindre lærerne får ejerskab til dem.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I
seneste nummer af Folkeskolen har journalist Sebastian Bjerril skrevet en længere nyhedsanalyse om indholdet og intentionerne
med den nye skoleaftale.
Flere
gange undervejs henviser han til, at ambitionerne i lighed med tidligere er, at
de reviderede fagplaner for lærerne kommer til at virke som et praktisk
værktøj. Og fra såvel politikere som fra skolens parter og medlemmerne af den
ekspertgruppe, der skal udvikle skabelonen for den forestående revision, har
han fået optimistiske bud på, at det vil ske, fordi lærerne denne gang er med
hele vejen.
Men
det er en naiv optimisme, og det vil næppe komme til at ske, da tekster, som
bliver udsendt centralt fra ministeriet, aldrig kan blive relevante for praksis.
Den
konkrete virkelighed ude på folkeskolerne er alt for broget til, at fagene kan fanges ind
af generelle forskrifter. Hvis lærerne for eksempel skal tilrettelægge deres
undervisning efter den enkelte elevs forudsætninger, som der står i Folkeskoleloven,
kan hverken indhold eller form på en meningsgivende måde fastsættes centralt.
Der
har gennem alle år siddet lærere med i de ministerielle udvalg, der har
revideret faghæfterne. Men det giver som sagt ingen garanti for, at de kan
bruges i praksis. Efter alt sandsynlighed vil de nye fagplaner forsat kun blive
brugt af ministeriet, forlagene og underviserne på læreruddannelsen. Men det er
som sådan også fint nok.
Lokale
varianter kunne gøre fagplanerne relevante
Vi skal helt
tilbage til en gang i 1970’erne og slutningen af 80’erne, hvis vi skal finde
eksempler på, at lærerne brugte faghæfterne i deres daglige arbejde.
Det
skyldtes ikke, at lærerstanden dengang var statslige tjenestemænd og mere
artige, men derimod at kommunerne landet over dengang prioriterede
fagbeskrivelserne langt højere, end det blev kutyme da New Public Management
ramte den offentlige forvaltning i Danmark i 1980’erne.
Dengang
blev der i mange af landets kommuner og på tværs af skolerne nedsat lokale læseplansudvalg
for de enkelte fag. Her kunne man med udgangspunkt i ministeriets vejledende
hæfter udarbejde lokale varianter.
Typisk for mange af de lokale læseplaner var for eksempel,
at de i langt hørere grad rettede sig mod elevernes udviklingsmæssige progression.
Derudover blev der også mange steder fokus på det lokalhistoriske.
Det
gav af gode grunde det ejerskab til faghæfterne, der skal til for at gøre dem
brugbare i det daglige for lærerne. Men der er selvfølgelig omkostninger
forbundet med at lave læseplansudvalgene, og det bliver næppe prioriteret i de
kommunale budgetter, selvom det ville højne effekten af fagplanerne og styrke
det lokale demokrati ude på skolerne.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk