Debat
Det handler om at skære faget skarpt til, så der både pirrer nysgerrighed, men også gør eleverne til endnu mere handlekraftige og kritiske medborgere, skriver Martin Langdal Topf.
Foto: Inger Ulrich
Debat: Jeg moser alt for meget ned i skolens mindste fag
Der er enorm stoftrængsel i samfundsfag, for timetallet hænger ikke sammen med det, man skal nå. Derfor glæder jeg mig til at lave nye fagplaner og mål, skriver lærer og medlem af fagudvalget for samfundsfag Martin Topf.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Lasse fra min gamle 9.-klasse udbrød sidste år: “Martin, jeg
føler virkelig at alt det, vi laver i
samfundsfag, er vigtigt!”. Måske var det en skjult stikpille til
samfundsfagslæreren, der uge efter uge havde understreget, at netop dagens
centrale begreber og problemstillinger var supervigtige. Jeg tror dog også, det
var en erkendelse af, at Lasse hver eneste uge mødte nyt stof og nye
perspektiver, han ikke kunne træde ud i livet uden.
Som samfundsfagslærer oplever jeg da også en helt vild
stoftrængsel. Realistisk set når jeg syv forløb i løbet af 8. og 9. klasse,
hvoraf jeg mener, at de seks af dem næsten er givet på forhånd.
Man kan nemlig ikke komme udenom at arbejde med demokrati,
magt og medier, herunder elevernes egne demokratiske deltagelsesmuligheder og
den formelle, demokratiske styringskæde.
Ideologier og partier er selvfølgelig også
vigtigt, og det er jo heller ikke noget, vi lige klarer på en
dobbeltlektion.
Det skal vi også nå
Nå ja, så skal der også arbejdes med økonomi – fra den helt
private, over den nationale til den globale.
Og nå ja, så skal vi lige have om sociale og kulturelle
forhold, for det er vigtigt både at arbejde med socialisering og sociale og
kulturelle forskelle.
Og nå ja, så må vi ikke glemme international politik og EU,
for det er jo også vildt betydningsfuldt og en del af samfundsfagets mål.
Det er alt sammen relevant og supervigtigt, synes
samfundsfagslæreren her, som ender med at mose alt for meget stof ned i
timerne. For hov, vi skal jo også arbejde med undersøgelsesmetoder, formidling,
informationssøgning, sprog, skriftsprog og statistik. Det er nemlig også
færdigheds- og vidensområder, som er beskrevet i ’Fælles Mål’ for samfundsfag.
Og så nåede vi heller ikke kriminalitet, ligestilling, flygtninge eller
bæredygtighed i år.
Oven i alt dette skal undervisningen også gribe begivenheder
fra dag til dag. Det er måske noget af det allervigtigste: At der er rum for en
kvalificeret, kritisk og nuanceret samtale om og undersøgelse af det, der sker
i samfundet netop nu. Men det bliver tit noget, vi haster os igennem, for vi
skal jo også lige nå det om markedsøkonomi og blandingsøkonomi, der står i
årsplanen.
Skolens mindste fag
Jeg er så heldig at være en del af fagudvalget for
samfundsfag, som skal arbejde med den nye fagplan for samfundsfag. Jeg mener,
at det er fornuftigt, at vi får set på dem – og ikke mindst på antallet af mål
for faget. Samfundsfag er nemlig skolens mindste fag, som i sin nuværende form
indeholder hele 19 færdigheds- og vidensområder, der skal pløjes igennem på 120
undervisningstimer fordelt på to skoleår.
Læg dertil at samfundsfagets nuværende fælles mål er meget indholdstunge
og skaber langt flere begrænsninger end målene i de øvrige kulturfag, historie
og kristendomskundskab, hvor målene i langt højere grad er kompetencer, der kan
udvikles på tværs af en lang række emner.
Så selvfølgelig drømmer jeg om flere timer til samfundsfag.
Man kunne sagtens starte i 6.-7. klasse med demokrati, medborgerskab,
menneskerettigheder og privatøkonomi. Men alle fagnørder drømmer jo om flere
timer i netop deres fag, og skoledagene er bestemt lange nok. Derfor handler
det om at skære faget skarpt til, hvilket vi kan gøre i arbejdet med fagets
mange mål.
For en del af vores elever er samfundsfag i folkeskolen den
eneste samfundsfagsundervisning, de nogensinde får. Det bliver godt at
formulere et samfundsfag, der både pirrer nysgerrigheden, men også gør Lasse og
hans klassekammerater til endnu mere
handlekraftige, kritiske og deltagende medborgere – uanset hvilken retning
deres uddannelsesvej går.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk