Landets folkeskoler blev sendt på påskeferie
med nyheden om den største politiske skoleaftale siden folkeskolereformen. Med
penge til at løfte de fagligst svageste elever og slidte faglokaler, flere
valgfagstimer, færre afgangsprøver, en stor omrokering af fagenes placering i
skemaerne og en helt ny opfindelse i form af en timebank, der erstatter den
understøttende undervisning.
Men når børne- og
undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) skal pege på det vigtigste blandt
aftalens 33 elementer, peger han mod en endnu uklar fremtid: En ekspertgruppes
arbejde med at udarbejde en skabelon til nye læreplaner, der først skal tages i
brug om tre år. For det kan meget vel være her, den største ændring af
folkeskolen kommer til at ligge.
Folkeskolens
fagplaner, som de nye læreplaner allerede er døbt, skal føre til mindre
”røvkedelig” og mere praktisk undervisning, siger ministeren. Problemet kender
de fleste skolefolk til hudløshed. Alenlange tjeklister af læringsmål har
drænet lærerne for energi og ejerskab over deres undervisning. ”Eleven kan
følge forløb og komposition i komplekse tekster” og ”har viden om komplekse
fortællestrukturer og kompositioner”– tjek. Og næste gang skal eleven have lært
at kunne ”planlægge og gennemføre faser i informationssøgning” og ”have viden
om faser i informationssøgning” – job well done, eller det var i hvert fald
tanken.
For sådan er
virkeligheden i et klasseværelse langtfra. Elever lærer forskelligt og i vidt
forskellige tempi, og mange af målene er i dag formuleret så abstrakt, at de er
svære at omsætte til egentlig undervisning.
Mere end farvel til
tusindvis af mål
Det skal være slut. Ni
ud af ti mål skal smides ud af skolen. Men det er faktisk ikke, hvad der kommer
til at ske. Sandheden er, at den politiske fortælling ikke er helt dækkende.
Det er et langt mere omsiggribende arbejde, som ekspertgruppen gik i gang med
tilbage i januar.
For læreplanerne skal ændres radikalt, og her er
navneskiftet til fagplaner ikke uvæsentligt. Ekspertgruppen melder nemlig om
intet mindre end et politisk nybrud. For første gang siden Pisa-chokket i
starten af 00’erne er politikerne klar til at tale mindre om, hvad børnene kan
forventes at få med sig af konkrete færdigheder, og mere om hvordan og i hvad
eleverne bliver undervist. Altså en bevægelse fra, hvad eleverne skal lære, hen
imod hvad de skal møde i fagene.
Læreplanerne skal ændres radikalt, og her er navneskiftet til fagplaner ikke uvæsentligt.
Som et pejlemærke skal
de kommende fagplaner som noget nyt udnævne fagenes kernestof, noget, der i dag
kun findes i gymnasielærernes læreplaner. Altså hvad der er vigtigst at
præsentere eleverne for i løbet af deres skoletid. På nær kanonlisterne i dansk
og historie er der i dag ikke udpeget et specifikt fagligt indhold i
folkeskolen.
Er det en pludselig
genfundet kærlighed til den sorte skole, hvor eleverne skulle lære kongerækken
udenad? Nej, ifølge et af ekspertgruppens medlemmer bør det lande på en form
for ”højeste fællesnævner”. Og præciseringen af det faglige indhold vil slet ikke
blive i nærheden af den kæmpe bunke af mål, der er i dag. Så håbet fra alle
parter er, at det vil medføre betydeligt mere tid og frihed til den enkelte
skole og lærer til at lave undervisning tilpasset de elever, der nu engang er i
klassen.
Indhold er ikke altid lig pensum
Samtidig er det
vigtigt at have for øje, at fagenes indhold kan angives på forskellige
niveauer: guldalderen, H.C. Andersen, eventyr og ”Den grimme ælling”. Snittet
for en konkretisering kan lægges mange steder. I dag findes det mest konkret i
de to kanoner, og her er snittet i dansk for eksempel på H.C. Andersen-niveau
(og 13 andre forfatterskaber) uden nærmere angivelse af, hvordan der så skal
arbejdes med den berømte forfatter.
Skeler man til
gymnasiernes læreplaner – og det er ekspertgruppen blevet bedt om at gøre – kan
man se et lignende snit. Men ud over at danskfagets kernestof angives til at
være bestemte teksttyper og tekster fra en række specifikke tidsperioder, er
kernen også bestemte læringsformer og et møde med forskellige analysemodeller.
Hvor konkret
ekspertgruppen bliver, er for tidligt at spå om. Intet tyder dog på, at gruppen
ønsker, at skolens stof skal udpeges i mere specifik form end på gymnasierne –
mere sandsynligt bliver det nok nærmere en anbefaling om bredere definitioner
af indhold og undervisningsformer i fagene.
Jamen, vi bruger jo ikke
læreplanerne
De nuværende
læreplaner blev aldrig det pædagogiske styringsredskab for lærernes
undervisning, som politikerne ønskede. De har for manges vedkommende mere været
et dokument, som lærerne orienterer sig i en enkelt gang om året.
For de nuværende
læreplaner dur ikke i en travl hverdag, da de består af en helt uoverskuelig
række af elementer og ord: fagets formål, fagets mål, som er så mange og
detaljerede, at man allerede her let mister overblikket. Så videre til
læseplanen, som også er lang, for så at komme til undervisningsvejledningen,
som er endnu længere. Og for udskolingslærerne er der også prøvevejledningen,
som de peger på som det egentlige styrende dokument for undervisningen. I alt
giver det en udskolingsdansklærer 166 sider at forholde sig til – og de
færreste lærere underviser i kun ét fag.
Hvem kan på den
baggrund fortænke lærere, som vælger at prioritere at nå i mål med de 80-100
sider, der skal opgives alene til den mundtlige prøve? Så er det bare med at starte skoleåret fra en ende af med kortere
tekster, et bredt udvalg af ældre tekster, nyere litteratur, poesi, drama og
brugs- og fagtekster, mindst fire forskellige genrer inden for æstetiske
tekster og så videre og så videre.
Målet med fagplanerne
er, at de skal være kortere, mere overskuelige og i et konkret og pædagogisk
sprog. De skal tale direkte til lærerne og være oplæg til faglige diskussioner
på skolerne.
I debatten er det
blevet påpeget, at læreplanen for danskfaget i gymnasiet kun fylder 3,5 sider,
men så meget kan folkeskolens læreplaner næppe koges ind. Dertil er der for
stor forskel på et treårigt gymnasiefag og folkeskolens ni år lange danskfag,
og der er immervæk forskel på at undervise i faget i 1. og 9. klasse.
Forventningen til de
nye fagplaner går ikke kun på, at de endelig bliver et redskab, lærerne kan se
sig selv bruge. De er også helt afgørende for test og prøverne i skolen, da de
– i hvert fald ideelt set – er formet til at afprøve eleverne efter planernes
indhold og ambitionsniveau.
Endnu vigtigere er
måske, at læreplaner er helt centrale for de undervisningsmidler, som lærerne
har at vælge imellem. For når forlagene udarbejder materialer og udvikler
forløb, er Fælles Mål i dag udgangspunktet, og her er det ofte færdigheds- og
vidensmålene, der er forløbenes rygrad.
Dermed spiller
læreplaner en meget afgørende rolle, uanset hvor aktivt lærerne bruger dem i
hverdagen.
Hvad med
praksisfagligheden?
Kommer de nye
fagplaner så til at bidrage til Mattias Tesfayes ønske om en mere praktisk
skole med mindre ”røvkedelig” undervisning, som han har udtrykt det?
Ekspertgruppen deler i
hvert fald ministerens ambition, erfarer Folkeskolen. Et medlem peger
på, at der er brug for et opgør med tankegangen om, at det konkrete alene
ligger i indskolingen, mens det komplekse og abstrakte har hjemme i
udskolingen. Den tilgang er også altdominerende for undervisningen på Skolen på
Grundtvigsvej på Freriksberg, hvis leder er med i ekspertgruppen. Her er næsten
al undervisning centreret om, at eleverne arbejder hen imod at fremstille et
konkret produkt.
Følg med i arbejdet
Ekspertgruppen lægger i forbindelse med
deres møder deres pågældende dagsorden for mødet og andre relevante dokumenter
offentligt til gengængeligt på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside. Find dem her.
Internt i
ekspertgruppen er der også mere vidtgående ønsker om at skære i antallet af fag
for at skabe en mere sammenhængende skoledag for eleverne og give dem mere
medbestemmelse inde i fagene. Frem for en medbestemmelse, der alene går på, om
de ønsker det ene eller andet valgfag.
Foreløbig bliver det
dog ved ønsket, da det ikke er gruppens opdrag at ændre på fagrækken. I det
hele taget bliver balance et nøgleord for gruppens arbejde. For i sidste ende
skal anbefalingerne til de nye fagplaner være spiselige for såvel Radikale Venstre
som Dansk Folkeparti og de øvrige partier i forligskredsen på Christiansborg.
Skal vi tro på det denne
gang?
Ambitionerne fejler
ingenting, men hvad taler for, at det denne gang vil lykkes at skabe en positiv
forandring med nye læreplaner? Det er der faktisk flere grunde til.
For det første er
lærerne med hele vejen. For der er en ægte iver i ekspertgruppen efter at komme
i dialog med lærerne fra klasseværelserne. De nye planer skal først indkøres om
lidt mere end tre år, og så er der tilmed som noget helt nyt nedsat et sekretariat,
hvor skolens parter sammen med ministeriet understøtter ekspertgruppen. Det er
kun tidligere set, da Danmarks Lærerforening og KL sammen nedsatte
arbejdstidskommissionen, der som bekendt endte med, at lærerne igen fik en
arbejdstidsaftale.
Alle er dog også enige
om, at det ikke bliver let, og ambitionen bag de nuværende læreplaner var
faktisk også, at de skulle være kortere og mere simple, deraf navnet Forenklede
Fælles Mål. Sådan gik det som bekendt ikke. De for alvor drabelige slag vil reelt
først finde sted, når kommende faggrupper skal udfylde ekspertgruppens skabelon
til de nye fagplaner. For hvad udgør kernen i hvert af skolens fag, og hvad
skal sorteres fra?
Stemningen er
optimistisk. Uanset om man taler med politikere, skolens parter eller
medlemmerne af ekspertgruppen, hersker der en begejstring og tro på, at det
denne gang vil lykkes at skabe nogle fagplaner, som rent faktisk vil gøre en
positiv forskel for lærerne og ikke mindst de læremidler, som lærerne har at
vælge imellem.
De udgør ekspertgruppen
Formandskabet
Rektor på UC Syd Alexander
von Oettingen, der blandt andet står bag bogen ”Pissedårlig undervisning”
og områdechef for grundskole hos Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) Lise Tingleff Nielsen.
Nuværende eller tidligere lærere
Lærer og formand for
Dansklærerforeningens folkeskolesektion
Ida Geertz-Jensen, tidligere lærer og formand for den faglige
forening for historie- og samfundsfagslærere (Falihos) og nuværende undervisnings- og udviklingsansvarlig hos
Skoletjenesten Kolding/Kolding Stadsarkiv Dennis
Hornhave
og direktør for Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser og
tidligere lærer Peter Staun Kastholm.
Leder
Skoleleder på Skolen på Grundtvigsvej og medlem af Rådet for
Børns Læring Helle Bjerg.
Forskere
Psykologiprofessor og rektor på Designskolen Kolding Lene Tanggaard, forskningschef ved UCL
Professionshøjskole og Erhvervsakademi og leder af Center for Anvendt
Skoleforskning Thomas Illum Hansen og professor og leder af Center for
Gymnasieforskning på Syddansk Universitet Ane Qvortrup.