Debat
Eksterne læringsmiljøer som f.eks. museer kan inspirere børn til at udforske særlige videnskabelige områder, som de senere kan integrere i deres skoleundervisning, skriver naturfagslærer Emil Hjerl.
Lærer: Derfor kan eksterne læringsmiljøer lette noget af presset på skolerne
Vi skal ikke overdrage ansvaret for naturfaglig dannelse til eksterne læringsmiljøer, men et større samarbejde mellem grundskoler og eksterne læringsmiljøer kan være en stor hjælp, mener Emil Hjerl, lærer og formand for Danmarks Naturfagslærerforening.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg kan
ikke undgå at blive lidt provokeret på vegne af mine lærerkollegaer, når tanken
om, hvorvidt skolen skal dække alt, melder sig.
Diskussionen drejer sig ikke
kun om de faglige kompetencer, men også om detaljeret viden - som at have
fuldstændig styr på hvert eneste element i det periodiske system, samtidig med
at man skal kende hele menneskets evolution og differentiere det i forhold til
de forskellige geologiske tidsaldre, hvor atmosfærens sammensætning og fx
CO2-niveau var anderledes end i dag.
Heldigvis fastsætter Fælles Mål nogle
overordnede retningslinjer for, hvilke emner skolen kan arbejde med, og hvilke
kompetencer eleverne skal opnå i deres skoletid. Dette giver skolerne frihed
til at vælge faglige områder, som de kan dykke ned i på de begrænsede ugentlige
timer.
Dog betyder det også, at der er utallige spændende områder inden for
naturvidenskaben, som desværre ikke kan udforskes. Skolerne kan ikke nå det hele, men mine
kollegaer yder deres yderste for at gøre de få timer så inspirerende og
lærerige som muligt.
Umuligt for skoler at dække alt
Målet er at give eleverne den bedst mulige naturfaglige
dannelse. Heldigvis er naturfaglig dannelse ikke begrænset
til skolen alene. Det handler om at have kendskab til naturvidenskabelige ideer
og metoder, som kan udvikle barnets evne til at vurdere virkeligheden. Dette indlæg opfordrer ikke til at
"overdrage" ansvaret for naturfaglig dannelse til eksterne
læringsmiljøer, men opfordrer snarere til samarbejde mellem skoler og
eksterne læringsmiljøer.
Målet er at lette noget af presset på skolerne om at
skulle dække alt. Eksterne læringsmiljøer som museer har i årevis delt byrden
ved at skabe interesse gennem deres udstillinger og temaer, og de har bidraget
til at engagere borgerne i naturfaglige emner. Videnskabsklubben tilbyder naturvidenskabelige
forløb, hvor gymnasieelever fungerer som mentorer for yngre børn i fritiden
gennem syv uger. Dette koncept vækker børnenes interesse ved hjælp af praktiske
eksperimenter, undersøgelsesbaseret læring og opnåelige rollemodeller.
Både
denne form for eksterne læringsmiljøer og museer kan inspirere børn til at
udforske særlige videnskabelige områder, som de senere kan integrere i deres
skoleundervisning. Hvorfor ikke fremme samarbejdet mellem
grundskoler og eksterne læringsmiljøer?
Det behøver ikke at ske i skoletiden,
men det handler om at reklamere for og gøre opmærksom på, at disse tilbud
findes og er tilgængelige for alle.
Vi behøver ikke at være bange for differentiering
og undlade at informere om disse muligheder, blot fordi nogle måske ikke har
adgang eller interesse. Det er umuligt for skolerne at dække alt, og det
er heller ikke deres rolle i samfundet.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk