Forundring, forskning og formidling

Eleverne til Grønlandsrejsen er udvalgt efter interesse, aflevering af skriftlige opgaver og deres evner til formidling.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg er ikke mega-god til naturfag, men jeg synes, det er spændende, og jeg går meget op i klimaforandringerne. Det er vigtigt, at vi passer på vores planet, og det er ikke okay, at vi i de rige lande ikke betaler den højeste pris«, siger Astrid Hansen Moesby, 9. klasse på Erikstrupskolen.

På Erikstrupskolen i Store-Heddinge er de fire elever til klimaprojektet blevet udvalgt af lærer Aff Hjarnø. Det er sket blandt de elever i hendes to klasser, der havde lyst til Grønlandsturen. Kriterierne var aflevering af alle skriftlige opgaver og at have særlig interesse for naturfag, vise lyst til at interviewe forskere og formidle på skrift, billede og video. Og modne og udadvendte. Som lærerne udtrykker det: Være klar til at interviewe alle fra grønlandske fangere til Connie Hedegaard.

På Faaborg Gymnasium gav gymnasielærer Peter Eduard eleverne en casting-opgave. De skulle forberede et kort klimaoplæg på video til hjemmesiden. Eleverne blev valgt, både ud fra at de var gode til at tage billeder og video, og at de kunne formidle.

De otte har hver en stand-in hjemme i klassen, hvis de skulle få forfald til Grønlandsrejsen i april.

Undervisning via Skype

Eleverne producerer undervisningsmateriale både til deres egne klasser og til andre interesserede. Det er de unges værktøj til at forstå klimaproblematikken, som pædagogisk konsulent Finn Skaarup siger det.

»De tre F'er er basis: Forundring, Forskning og Formidling. Forundringen skabes gennem film på forskningsstationen på Disko, hvor man tydeligt kan opleve klimaændringerne. Og gennem interview med forskere og politikere. Forskning introduceres gennem portalens film, oplysninger og link. Formidlingen sker gennem blogs og film. Det hele skulle gerne sætte en kædereaktion i gang hos brugerne«, siger Finn Skaarup.

Andre skoler kan også placere deres forsøgsresultater på hjemmesiden.

Mens gruppen er i Grønland, arbejder klassekammeraterne med forsøg og materiale. Eleverne på Erikstrupskolen vil fire af dagene sidde hjemme hos hinanden og arbejde. Via Skype taler elever og lærere sammen.

»Vi går tematisk frem med naturfag og har hele dage kun med det. Så eleverne vil have to mandage og to fredage, hvor de sidder hjemme og arbejder, og undervisningen foregår virtuelt«, fortæller Aff Hjarnø.

Hun har inviteret alle skolens klasser til at blogge med Disko. Lærere og elever kan plukke de emner om klimaændringer, der interesserer dem, hvordan grønlænderne lever med ændringerne, oplysninger om vejr, klima, is, liv og forskellige forsøg.

Hendes elever har tidligere arbejdet med at bygge en gletsjer op af isflager, bygget en bygd og arbejdet med permafrost i et akvarium. På Erikstrupskolen går eleverne til tværfaglig naturfagseksamen på dispensation fra Undervisningsministeriet.

»Vi arbejder meget med formidlingen. Eleverne skal skrive, sådan at andre i deres aldersgruppe kan forstå det. En opgave må ikke bare være en kopi af Wikipedia. De skal kunne forklare alle deres forsøg både mundtligt og skriftligt«, siger Aff Hjarnø.

hl@dlf.org