"Jeg mener, det er vigtigt at man har sådan et værktøj, for det giver noget gennemsigtighed. Man skal bare kun tillægge dem den værdi, de faktisk kan bære", siger Merete Riisager.
Foto: Leitorp + Vadskær
Riisager: Nationale test skal til reparation, men ikke droppes
Drop de nationale test, lyder opfordringen fra to forskere, der har påvist både fejl og tårnhøj usikkerhed i elevernes resultater. Det vil undervisningsministeren ikke, men hun vil godt sende dem til reparation.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De nationale test, som elever landet over i disse uger tager, er et vigtigt værktøj, der ikke skal droppes. Men de trænger til at blive kigget efter i sømmene, og så skal de ikke tillægges større værdi, end de kan bære.
Sådan lyder det fra undervisningsminister Merete Riisager, efter professorerne Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner i en ny undersøgelse dokumenterer, at testene både måler forkert og har højere usikkerhed end hidtil antaget.
Ny undersøgelse: Nationale test måler både forkert og usikkert
"Testene måler kun et udsnit af fagligheden, det gør alle test. De er det eneste værktøj, vi har, der gør det muligt at følge fagligheden for en hel årgang".
"Når det er sagt, er jeg åben for at se på, hvordan vi kan gøre de nationale test bedre - og der er sat gang i en evaluering af de nationale test", lyder det i et skriftligt svar på de to forskeres kritik fra ministeren til folkeskolen.dk.
Til DR P1 uddyber Merete Riisager, at hun regner med, at den evaluering formentlig vil føre til, at de nationale test skal til reparation.
"Det har jeg det okay med, for der er tale om en test, der er ti år gammel, og det er ganske meget i en teknologisk tidsalder, som vi lever i", siger hun.
"Vi taler om et værktøj, der er godt og vigtigt, men som i den grad også trænger til at blive kigget efter i sømmene, så det er det, vi gør".
Ingen perfekte test
De to forskeres undersøgelse er udsprunget af, at matematiklærer Georg Breddam har henvendt sig til dem med en mistanke om, at svarene på de første spørgsmål havde uforholdsmæssig stor betydning for elevernes samlede score.
Lærer reagerede: Ville ikke finde sig i skæve testresultater
Merete Riisager understreger, at ingen test i verden er perfekt. Uanset hvordan de skrues sammen, kan de for eksempel kun måle det specifikke udsnit af fagligheden, man spørger til, siger hun.
Det vigtigste lige nu er at få gennemført evalueringen af de nationale test og derefter skal man sætte sig ned og blive enige om, hvad man mener, det er vigtigst, at de skal kunne måle og rekonstruere dem ud fra det sigte.
"Jeg tror, at da man satte dem i søen, der var man måske meget håbefulde om, at de her test skulle kunne alting. De skulle være pædagogisk værktøj, de skulle kunne måle nationalt, kommunalt og på enkelte skoler", siger hun.
"Man kan for eksempel se, hvis en skole eller kommune er i alvorlige problemer, og man kan følge en udvikling. Men igen: Alle test er et udsnit af fagligheden. Derfor kan de bruges som værktøj, men man må aldrig tro, at de kan vise hele virkeligheden, for det kan de ikke".
"Jeg mener, det er vigtigt at man har sådan et værktøj, for det giver noget gennemsigtighed. Man skal bare kun tillægge dem den værdi, de faktisk kan bære".