Antorini: Erfarne lærere skal være fagligt rejsehold

Skoleledere er positive over for pålæg fra kommunen på baggrund af kvalitetsrapporterne. Det får nu undervisningsministeren til at foreslår et korps af erfarne lærere og ledere, der kan tage ud på skolerne og evaluere efter skotsk forbillede.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I Skotland, som jo klarer sig rigtig godt skolemæssigt, har de ansat dygtige lærere og ledere til at tage ud på skolerne og evaluere og hjælpe med at forbedre. De blev ikke opfattet som kontrollanter, men som nogle der kom for at hjælpe", fortæller Christine Antorini. Hun besøgte Skotland sammen med Uddannelsesudvalget for noget tid siden.

De erfarne lærere og ledere besøger skolerne en uge ad gangen og evaluerer skolen dels ud fra en rapport og dels ud fra skolens egne ønsker om evaluering.

Formand for Skolerådet Jørgen Søndergaard mener ifølge Berlingske Tidende, at et sådant korps vil være meget resursekrævende.

"Der er behov for at øge videndeling, så skolerne i højere grad lærer af hinanden. Jeg er bare i tvivl om, dette er den rigtige model. I England har man valgt at reducere omfanget af inspektionsbesøg, så man kun besøger skolerne cirka hvert tredje år, fordi det viste sig, at inspektionerne ikke havde så stor effekt, som man havde håbet på. I Sverige er inspektionssystemet blevet kritiseret, fordi det tilsyneladende er virkningsfuldt, første gang skolerne får besøg, men det er vanskeligt at opnå en vedvarende effekt", siger han til dagbladet.