Minister i opgør med enhedslæreren
For mig er der ingen hellige køer, når det gælder ny læreruddannelse, siger Ulla Tørnæs
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Regeringen førte i sidste uge sin kulturkamp helt ind i hjertet af Danmarks Lærerforening, da undervisningsminister Ulla Tørnæs i en tale på foreningens kongres i Falkonercentret på Frederiksberg gik til angreb på enhedslæreren.
»Jeg ønsker et opgør med den klassiske forståelse af enhedslæreren som den, der principielt kan undervise i alle fag på alle klassetrin«, sagde ministeren.
»Det kan ikke lade sig gøre længere med de krav, der stilles til lærerne i dag«, tilføjede hun.
»Ingen enkeltperson, ingen enkelt lærer kan ideelt set spænde over hele forløbet fra 1. til 10. klasse og samtidig rumme en faglighed på det kvalitetsniveau, som skolen i dag må kræve og levere«.
Som følge heraf skal læreruddannelsen laves om, mente Ulla Tørnæs.
»Det er ikke ideelt, at læreruddannelsen i dag forsøger at ruste lærerne til både fagligt og pædagogisk at skulle spænde fra 1. til 10. klasse«, påpegede hun.
Det ville være bedre, hvis lærerarbejdet blev mere specialiseret, påpegede ministeren.
»Efter min mening er det afgørende, at den enkelte lærer får mulighed for at specialisere sig, for eksempel mod nogle fag på de yngste og andre fag på de ældste klassetrin«.
»Det kunne for eksempel være oplagt at tænke sig to udgaver af faget dansk: Ét med sigte på de yngste klasser, ét med sigte mod de ældste klasser«, sagde Ulla Tørnæs.
jvolsen@dlf.org
Mens vi venter
Undervisningsminister Ulla Tørnæs har ikke kunnet finde tid til at kommentere den dugfriske evaluering af læreruddannelsen inden dette blads deadline. Men få dage før rapporten blev offentliggjort, sagde ministeren på Lærerforeningens kongres:
»Evalueringen af pædagoguddannelsen blev færdig i dette forår, og evalueringen af læreruddannelsen er lige på trapperne. Vi kan nu spørge, om lærere og pædagoger med de nuværende uddannelser er godt nok rustet til fremtidens opgaver«.
»Svaret er efter min opfattelse: Nej, og derfor lægger regeringen op til en reform af pædagog- og læreruddannelserne, som styrker det faglige og pædagogiske indhold i uddannelserne, og som fremmer kontinuitet og samspil mellem indsatsen i dagtilbud og skole«.
»I mine øjne handler det derfor om at indrette læreruddannelsen således, at fremtidens lærere bliver bedre rustede til at undervise i fremtidens folkeskole«.