Læreruddannelsen er god

Bevar den nuværende model, anbefaler evalueringsrapport

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nuværende læreruddannelse passer som hånd i handske til den danske folkeskole. Enkelte justeringer ville dog gøre den endnu bedre.

Det er hovedbudskabet i den just udsendte evalueringsrapport fra Danmarks Evalueringsinstitut om læreruddannelsen. De centrale sætninger i rapporten lyder således:

»Uddannelsen fungerer i det store og hele godt, og indholdet er på de fleste områder hensigtsmæssigt i forhold til arbejdet som folkeskolelærer. Evalueringen lægger dermed op til, at den nuværende uddannelsesmodel bevares«.

Formanden for evalueringsgruppen, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet Jens Rasmussen, uddyber:

»Det væsentligste, som evalueringen viser, er, at den nuværende læreruddannelseslov er et godt grundlag for en professionsrettet læreruddannelse«.

Ryk de pædagogiske fag frem

De lærerstuderende ville dog blive endnu bedre rustet til arbejdet i skolen, hvis man styrkede den pædagogiske del af uddannelsen, ved at de pædagogiske fag blev samlet på uddannelsens to første år.

»Det ville give flere timer til de enkelte fag i en kortere tidsperiode, end når man har dem liggende som et bånd gennem hele uddannelsen«, siger Jens Rasmussen.

Så ville de studerende også have fået pædagogiske begreber på plads, inden de skal ud i praktik, og de ville stå styrket i forhold til linjefagene.

»De studerende ville kunne bruge deres pædagogiske indsigt, når de skal planlægge undervisningen i praktikken, og når de skal tage stilling til fagdidaktiske problemstillinger i linjefagene«.

Desuden ville de studerende med det samme få en fornemmelse af, hvad lærerfaget grundlæggende går ud på. Nogle studerende klager nemlig i den såkaldte frafaldsundersøgelse over, at det er som at gå i 4.g, når de begynder på seminariet.

»De studerende ønsker at blive lærere, og med de pædagogisk fag placeret i begyndelsen af uddannelsen ville de med det samme møde netop det, der kendetegner lærerfaget, nemlig pædagogikken«, siger Jens Rasmussen.

Indgangsniveauet skal op

Det faglige niveau i læreruddannelsen kan også forbedres, ved at seminarierne tager bestemmelsen om, at linjefag skal tage udgangspunkt i gymnasialt b-niveau, alvorligt, mener evalueringsgruppen.

Seminarierne bør derfor tildeles økonomiske muligheder fra staten, så de kan udbyde suppleringskurser til de studerende, der ikke oppebærer det niveau.

Videre anbefaler evalueringsgruppen, at treklangen praktik, linjefag og pædagogik styrkes. I dag er det kun praktiklæreren, der bedømmer den studerende i praktikken, men vurderingen bør ske i et samarbejde mellem praktiklærer og seminariets lærere.

Endvidere anbefaler evalueringsgruppen, at »Undervisningsministeriet indfører en model for de studerendes deltagelse i uddannelsen, der kombinerer mødepligt med mere selvstændige studieformer«, samt en »målrettet efteruddannelse af seminarielærere i fagdidaktik«.

Med hensyn til de omdiskuterede linjefag anbefaler evalueringsgruppen, at de fire linjefag bevares, dog med den justering, at de studerende, der vælger både matematik og dansk, kun skal vælge yderligere ét linjefag.

Det er en melding, der overrasker formanden for Lærerstuderendes Lands­kreds, Laust Johan Westtoft.

»De studerende er godt tilfredse med fire linjefag, viser deres selvevaluering, og det må vi selvfølgelig se nærmere på«, siger han.

Evalueringsgruppen består af formand Jens Rasmussen og Carsten Elbro, professor ved Institut for Almen og Anvendt Sprogvidenskab, Københavns Universitet, Hilde Harnæs, førsteamanuensis i almenlæreruddannelsen ved Høgskolen i Oslo, Kristian Hedegaard, uddannelses­chef i Novo Nordisk, Theis Hoppe, folkeskolelærer på 10.-klasse-centret i Glad­saxe, og Marianne Rosenholm, skoleleder på Skæring Skole i Århus.

jvolsen@dlf.org

»Vi er enige med evalueringsgruppen i, at faget praktik skal have en meget mere central placering i uddannelsen, og at koblingen mellem teori og praksis simpelt hen er fundamental for en professionsuddannelse som læreruddannelsen. Derfor skal man understøtte faget praktik, og hvis det er at placere didaktik og pædagogik i begyndelsen af uddannelsen, så vil vi gerne være med til at støtte op om det«.Formand for Lærerstuderendes Lands­kreds Laust Johan Westtoft»Det er glædeligt, at evalueringsrapporten slår fast, at vi skal bevare den nuværende læreruddannelse, der er rettet mod hele folkeskolen. Jeg har noteret mig, at undervisningsministeren adskillige gange har udtalt, at vi skal afvente rapporten, før vi tager endelig stilling til, hvordan læreruddannelsen skal være. Det håber jeg, ministeren vil respektere«.Stig Andersen, næstformand for Danmarks Lærerforening