Læreren skal kunne begrunde sine valg

Intet må ske per rutine. Den enkelte lærer skal vide helt præcis: »Hvorfor gør jeg sådan?« Der skal være større overensstemmelse mellem ord og handling, kræver Evalueringsinstituttet i ny rapport om læringsmiljøer

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) efterlyser mere professionalisme på skolerne, når det drejer sig om at have et fælles læringsgrundlag og en overordnet systematik for selvevaluering, fremgår det af en ny rapport om læringsmiljøer i folkeskolen.

Der skal være større overensstemmelse mellem ord og handling.

Seks skoler har deltaget i undersøgelsen, og Eva's kritik er samlet om manglen i, at skolen har et fælles grundlag, bevidste evalueringsmetoder, og at lærerne bør begrunde deres valg af undervisningsmetode over for eleverne. At man ved, hvorfor man gør, som man gør, og at man kan begrunde det.

Rapporten handler om samspillet mellem læringsgrundlaget, de fysiske rammer, undervisningens tilrettelæggelse og evalueringskulturen.

»Den enkelte lærer skal vide helt præcis: 'Hvorfor gør jeg sådan?' Intet må bare ske per rutine. Hvis eleverne arbejder to og to med en opgave, så skal læreren vide, at netop dén arbejdsform er bedst til dén opgave. At være lærer i dag kræver, at man kan begrunde sine valg«, siger Henrik Mortensen, der er formand for evalueringsgruppen og skolechef i Aalborg Kommune. »Vi oplevede, at de seks skoler arbejdede fint i respekt for folkeskoleloven og det kommunale initiativ, men at man manglede den samlede politik for skolen. Det kunne være den enkelte afdeling, det enkelte team eller den enkelte lærer, der kørte sin egen politik. Ofte var der ikke skrevet noget ned, og alle var ikke bevidste om politikken. Man arbejdede i højere grad ud fra den kultur, der var i afdelingen eller teamet«.

De seks skoler var alle valgt ud fra, at de var bygget for nylig eller havde fået større ombygninger inden for de senere år.

Meget klasseundervisning

Lærerne skal også i højere grad inddrage eleverne i valg af undervisningsformer og arbejdsmåder.

Eva anbefaler, at skolens ledelse og lærere drøfter styrker og svagheder ved klasseundervisning. Rapporten viser, at der foregår meget klasseundervisning - også på skoler, hvor man bevidst har bygget klasselokalerne mindre netop for at undgå så meget klasseundervisning. Men denne form for undervisning giver ro og overblik, mener mange lærere. De kan hurtigt formidle et budskab eller gennemgå nyt stof i klassen.

Eleverne bryder sig ikke meget om klasseundervisning. De kan langt bedre lide projektarbejde, gruppearbejde, udendørs undervisning og værkstedsarbejde. Men spørger man eleverne, hvor de mener at lære mest, så er klasseundervisning det næstbedste med 39 procent, mens over halvdelen mener, at de lærer mest ved projektarbejde.

»Der er meget klasseundervisning, men i Eva vurderer vi ikke, om der er for meget eller for lidt. Bare læreren overvejer sit valg«, siger Henrik Mortensen.

To evalueringssyn

Eva oplevede, at lærerne har »to evalueringssyn, der kæmper side om side, men ofte uden at forenes i et nyttigt fællesskab. Det ene evalueringssyn har fokus på test og prøver, det andet på dialog og udvikling«. Eva fremhæver, at når de to evalueringssyn holdes adskilt, får de en begrænset effekt.

»Det er meget tydeligt med de to syn på evaluering. De står og stritter over for hinanden. Men det skal være et både-og, ikke et enten-eller«, mener Henrik Mortensen.

»Vi har altid testet, men vi skal tale om, hvad vi skal bruge testene til. Det er det vigtigste. Hvordan går vi videre? Den bedste måde at evaluere på er dialogen, at være sammen om udviklingen. Tidligere har lærernes evaluering ikke været så synlig, så de kommer mere til kort i dag, hvor det kræves, at de er systematiske i deres evaluering«.

Eva skriver i rapporten, at der ikke ses et modsætningsforhold mellem de to evalueringssyn hos eleverne. De accepterer begge former uden problemer.

Logbogen skal have kvalitet

Logbog bruges på mange skoler, men her fremhæver Eva, at den skal have en kvalitet, og de anbefaler, at skolerne og lærerne »udvikler og intensiverer arbejdet og tilfører det dybde og kontinuitet«.

»Logbogen skal have en kvalitet«, siger Henrik Mortensen.

»Det skal ikke være sådan, at man bare har skrevet noget i sin logbog, og så er det nok. Det skal ikke være udfyldningsopgaver, man skal mene noget med det«.

Henrik Mortensen mener, at der er sket meget på evalueringsområdet på skolerne.

»Hvis vi havde undersøgt dette for fem år siden også, ville vi kunne se, at der er sket en kolossal udvikling«.

Men stadig understreger Eva, at der er behov for et samlet overblik på skolerne - en evalueringsstrategi. En plan for, at sådan gør vi her på denne skole.