Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Evalueringsinstituttets rapport om skolens fysiske rammer og læringsmiljøet anbefaler Eva:
- at Undervisningsministeriet opretter en central konsulenttjeneste for byggeri af skoler, hvor skoler og kommuner kan indhente viden og information og selv videregive deres erfaringer om skolebyggeri.
- at overvejelser om læringsgrundlaget er et centralt bidrag i byggeprocessen, hvis skolen og kommunen skal om- eller nybygge skolen/kommunens skoler.
Nogen hjælp er der dog allerede at hente for kommuner og skoler. Branchearbejdsmiljørådet for Undervisning og Forskning (Bar U&F) og Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) ligger inde med viden om byggeri, lysforhold, indeklima, udearealer, og hvilke pædagogiske undervisningsmetoder der fungerer i hvilke typer af lokaler. På deres hjemmesider www.dcum.dk og www.bar-u-f.dk er der henvisninger til link, hvor man kan få mere at vide, og man kan også få rådgivning af konsulenterne de to steder.
»Flest ringer for at høre om love og regler især om lys og indeklima, men skoleledere og arkitekter henvender sig også for at få vendt et problem«, fortæller Ulla Kjærvang, der er arkitekt og konsulent i undervisningsmiljø på DCUM.
Sjældent kommer der henvendelser om, hvordan man bedst indretter et klasserum, og hvilken pædagogik der kan bruges i et lokale.
»Det er jo kun de seneste syv års tid, der rigtigt har været gang i byggeriet på skoleområdet, men det ville være godt med en rigtig erfaringsbase på området. DCUM kunne godt være det centrale led dér«, mener Ulla Kjærvang, der også oplyser, at DCUM og Bar U&F sammen har planer om at opbygge et korps med resursepersoner på området.
hlauritsen@dlf.org