Evaluering uden inspektorer

Danske evalueringsfolk tager skarp afstand fra den engelske model

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) har nu offentliggjort den vejledning til selvevaluering af skolevæsener, som instituttet i forrige uge fremlagde for lærere, ledere og forvaltningsfolk i Hirtshals og Middelfart Kommuner, der deltager i et pilotprojekt. Vejledningen kan læses på www.eva.dk

Selvevalueringsdesignet, det første af sin slags, er udviklet af Eva.

Efter overenskomst med lokale lærere, ledere og forvaltningsfolk har Eva udkikket seks områder, der skal evalueres. I Hirtshals er det teamarbejdet, arbejdet i klassen, kommunikationen mellem skole og hjem, ledelsen, medarbejderudviklingen og skoleudviklingen.

Selvevalueringsmetoden er i sit grundmønster enkel. Den går i tre faser (se boks).

'Beskriv, hvordan det er, for eksempel med medarbejderudviklingen, se, hvad der er godt og skidt, og formuler, hvor I gerne vil hen, helst også hvordan I kommer derhen', fortæller leder af Eva's skoleområde, Lisbet Lentz.

De seks områder er hver for sig underinddelt i emner, som lærerne - og personalet i øvrigt - skal køre gennem de tre faser, eksempelvis medarbejderudvikling: kompetenceudvikling, medarbejdersamtaler, den udviklende arbejdsplads, fælles læring.

Til sidst skal personalet give en såkaldt helhedsvurdering: Hvad fremmer og hvad hæmmer en positiv medarbejderudvikling?

Den engelske model er et fejlskud

Når Lisbet Lentz og formand for den ene af de to eksterne ekspertgrupper, Laust Jon Jacobsen, skal forklare det nye og særlige ved Eva's selvevalueringsmetode, gør de det gerne ved at lægge afstand til det engelske evalueringskontor, Ofsted, der er 'den første evalueringsinstitution, der virkelig har fået magt til sit forehavende', som professor i uddannelsesforskning ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Mogens Nielsen, har udtrykt det.

Eva-medarbejdere har foruden Ofsted besøgt søsterinstitutioner i Holland, Finland og Sverige for at hente inspiration. Laust Jon Jacobsen studerede sidste år den engelske inspektormodel.

'Det var en grusom oplevelse. Det er et ridefogedsystem, hvor folk kommer og lægger en skole øde. Det er et fuldstændig ekstremt kontrolbesøg. Vores er noget helt andet. Blandt andet fordi selvevalueringen er et af omdrejningspunkterne for vores besøg og for vores vurderinger og konklusioner. Vi skal udvikle. Det er en voldsom forskel'.

'Hvis det her smagte en lille smule af England, så havde jeg aldrig sagt ja til at deltage. Den engelske model er et fejlskud', siger Laust Jon Jacobsen, der sammen med forskningslektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Leif Moos, skrev en artikel om Ofsted til Undervisningsministeriets magasin 'Uddannelse' (nummer 6, 1999). Den endte med ordene: 'We can do better than that'.

Laust Jon Jacobsen er rektor for Blaagaard Seminarium. Han er tidligere lærer, vice- og skoleinspektør, viceskoledirektør i Gentofte og har videreuddannet sig på Handelshøjskolen. Han har en master i offentlig administration.

Eva's Lisbet Lentz præciserer, at de danske evalueringer ikke kun skal kvalitetsudvikle, de skal også dokumentere.

'Den eksterne evaluering skal på grundlag af dokumentationen - forundersøgelsen, selvevalueringen, spørgeskemaundersøgelse og elevinterview - tjekke og vurdere, om alt er i orden. På den måde kan man godt sige, at der er et element af kontrol', siger hun.

Brede, åbne spørgsmål

Med i ekspertgruppen er desuden to lærere, en skoleleder, en kommunal uddannelseskonsulent, en skolechef og en gymnasierektor. Middelfart har en tilsvarende ekspertgruppe. Grupperne er sammensat af Eva.

De faglige ekspertgrupper har det egentlige ansvar for den totale evaluering. De skriver den endelige rapport og kommer med anbefalinger. Deres kildemateriale er foruden selvevalueringsrapporterne Eva's forundersøgelse af skolevæsenet samt en spørgeskemaundersøgelse af lærerne (der endnu er under udvikling) og en såkaldt interviewcafe med elever (der også er under udvikling). Plus et besøg i skolevæsenet.

Lisbet Lentz påpeger, at de eksterne, faglige evalueringsgrupper (som er givet af loven om evalueringsinstituttet) er en anden grundlæggende forskel fra den engelske model. De nedsættes fra opgave til opgave. Eva fungerer som sekretariat.

'I England er det fastansatte embedsmænd, der rejser rundt fra skole til skole, skriver en rapport og offentliggør den inden for fem uger'.

Lisbet Lentz er tidligere lærer, vice- og skoleinspektør og skolechef i Køge. Hun blev ansat blandt andet på en programerklæring om, at 'folkeskolen skal de næste ti år omtales lige så meget i medierne, som den er blevet omtalt de sidste ti år, bare mere nuanceret og positivt'.

'Jeg tror, folkeskolen er bedre end sit rygte. Det skal bare dokumenteres'.

Den nye selvevalueringsmetode er kendetegnet af brede, åbne spørgsmål, siger Lisbet Lentz, og derved adskiller den sig fra det tidligere evalueringscenters mere specifikke spørgsmål til de højere læreranstalter.

'Vi kan heller ikke som i England gå ud og lave fejlfinding. For at kunne måle er du nødt til at have en eller anden facitliste for, hvordan tingene skal være, men den danske folkeskolelov er ikke bygget op, så der er præcise standarder'.

'Derfor har vi været nødt til først at finde ud af, hvad det overhovedet er, der skal evalueres. Og så fandt vi så i samarbejde med kommunerne frem til de seks områder, som skal - ikke måles, men vurderes'.

Formålet med det konkrete pilotprojekt er dobbelt. Dels at hjælpe de to kommuner med at kvalitetsudvikle deres skolevæsen, dels at give Eva byggeklodser til videreudvikling af modeller til evaluering af skolevæsener.

Det næste projekt fra skoleafdelingen i Eva bliver ikke en skole- eller skolevæsenevaluering. Eva vil i 2001 - såfremt bestyrelse og undervisningsminister godkender handleplanen - evaluere dele af skoleområdet, formentlig på tværs af klasser, skoler og kommunegrænser. Planen for år 2001 vil blive offentliggjort, når ministeren har godkendt den.

Selvevalueringen

- Fase A er en beskrivelse og analyse af status på det pågældende tema (det aktuelle hverdagsbillede)

- Fase B er en vurdering af det aktuelle hverdagsbillede, som er præsenteret i fase A. Her fokuseres der på styrker og svagheder (vurderingsfasen)

- Fase C skitserer det fremtidige hverdagsbillede på baggrund af jeres analyser og vurderinger i fase A og fase B.