»Det flytter noget, når vi løfter i flok«
Det er lettere at forbedre undervisningen, når lærere fortæller hinanden, hvordan de evaluerer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærer Sonja Paulin er blevet bedre til at sætte mål for, hvad hun vil opnå med sin undervisning, i løbet af det halve år, hun har deltaget i projektet om kvalitetsudvikling i Skive.
»Tidligere ville jeg ikke stresse eleverne med for ambitiøse mål. Men målene kan godt være høje, hvis jeg gør det synligt, hvad de skal nå, og bagefter evaluerer undervisningen og lærer af det, der ikke fungerede«, siger Sonja Paulin, der er lærer på Resen Skole i Skive Kommune.
Det er vigtigt, at lærerne får et fælles sprog, for evaluering kræver samarbejde, betoner hun. Derfor har det givet meget, at alle 400 lærere i Skive har været samlet tre gange for at udveksle erfaringer.
»Det tvinger os til at sætte ord på, hvordan vi arbejder med evaluering, og det gør det lettere for os at reflektere sammen hjemme i vores team, frem for at vi hver især bare tænker, at det gik da meget godt«, siger Sonja Paulin.
Det gode ved projektet er, at hele skolen og alle skoler i kommunen er med, mener Lone Clemmensen fra Dalgasskolen.
»Det flytter noget, når vi løfter i flok. Hos os kan vi næsten ikke lade være med at evaluere ethvert forløb og ethvert projektarbejde. Vi har endda evalueret vores teammøder og har skabt os mere tid til pædagogiske debatter«.
Det er vigtigt, at der er plads til at fortælle om fiaskoerne, når lærere evaluerer sammen, mener lektor Johanne Sørensen fra Skive Seminarium.
»Den lærer, der tør sige til sine kolleger: 'Det gik godt i min undervisning, men det her gik skidt, så hvad gør jeg nu?' kan næsten ikke undgå at få hjælp til at komme videre«, siger hun.
Netop retningen er afgørende, mener Christian Schrøder, lærer på Dalgasskolen i Skive.
»Evaluering handler om, hvordan vi udvikler eleverne. Om hvor de er, og hvor de skal hen. Adressen er barnet. Det er det ikke, når vi skal teste på nationalt plan. 12 test i løbet af ni år slår os ikke af pinden, men adressen for resultaterne er en anden«.
folkeskolen@dlf.org