Madkundskabslærernes formand er blevet skoleleder
Lone Carlson er formand for Foreningen for Madkundskab. Hun forlod for halvandet år siden folkeskolen, fordi hun led af kronisk dårlig lærersamvittighed under den nye arbejdstidslov. Hun kom til Karise Heldagsskole. Og her er nu blevet skoleleder.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I januar 2016 sagde lærer Lone Carlson stop. Efter at have gået på arbejde i halvandet år uden at kunne forberede den undervisning, som hun mente ville være bedst for eleverne, var hun nået i en tilstand, som hun selv kalder "kronisk dårlig samvittighed".
"Jeg har følt mig som en dårlig lærer i halvandet år"
"Jeg søgte til en privatskole, hvor mine forhold blev væsentlig forbedrede", lyder det fra hende i dag.
Hun blev ansat på Karise Heldagsskole på Sydsjælland - en skole under Fonden Karise Ungdomshus.
"Det er en lille skole, som tilbyder særligt tilrettelagt undervisning for unge, der ligesom falder imellem de to stole, som er den almindelige folkeskole og de lukkede, sikrede institutioner. Vi har elever, der bor på vores opholdssted, elever, der bor på omegnens opholdssteder, hvor der ikke er tilknyttet egen skole og elever, der bor hos plejefamilier, og elever, der har vist sig at være svære at integrere i den almindelige folkeskole", forklarer Lone Carlson.
Skolen fører elever op til folkeskolens afgangsprøver. Skolen er en udskolingsskole og har maksimalt 16 elever, som er fordelt på tre klasser.
Skoleleder ved et 'tilfælde'
Da hun søgte job på skolen var det ikke lederjobbet, hun drømte om. Men pludselig var muligheden der.
"Op til juleferien skete der det, at den ene af mine kolleger og min skoleleder valgte at søge nye udfordringer. Vi har længe følt, at vi var organiseret uhensigtsmæssigt. Vores skoleleders opgaver ændrede sig lige så stille, så hun kom længere væk fra vores skoleliv og hverdag. Det var træls for alle parter", lyder det fra Lone Carlson, som mener, at hun har verdens bedste arbejdskolleger.
Lærerne på skolen ønskede en flad struktur på skolen, og det er den, som Lone Carlson som skoleleder bliver en del af.
"Her iværksætter vi hinandens bedste styrkesider. Jeg har et godt netværk. Det skal vi bruge. Jeg har ledelsesmæssige kompetencer, men skal reelt ikke lede, men derimod drive skole sammen med mine kolleger. Vi tror på, at en god skole, er en skole, hvor vi arbejder på det samme niveau og med eleverne i fokus".
Men i forhold til fonden, som står bag skolen, skal der være en skoleleder. Og derfor har Lone Carlson nu fået titlen.
"Jeg tør godt at tage det ansvar med de kolleger, jeg har, og den gode skole vi har drevet, i al den tid jeg har været ansat".
Stadig i front for madkundskab
Lone Carlson har været formand for madkundskabslærerne siden starten af 2013, og det har hun ikke i sinde at ændre med den nye stilling. Og hendes brændende engagement i madkundskab smitter også af på skolen.
Hjemkundskabslærerne har fået ny formand
På skolen er der en pause kl. 10 med et mellemmåltid og kl. 12 er der fælles frokost.
"Vores standarder er høje. Indtil for nyligt havde vi en fantastisk dygtig kollega, som både var pædagogisk uddannet og med en bachelor indenfor sundhed og ernæring. Hun var ansat til køkkendelen, men forelskede sig mere og mere i den pædagogiske side i sig selv. Desværre kunne vi ikke frigøre hende til det, så vi har måttet afstå hende", fortæller Lone Carlson og understreger, at skolen stadig vægter kosten højt og lige nu søger en kvalificeret erstatning.
Hun underviser selv i madkundskab på skolen og fortæller, at faget er højt prioriteret.
"Vi vil styrke vores madprofil. Sælge os på de ressourcer, vi har. Vi vil bruge mine erfaringer og kompetencer fra og med madkundskabsfaget, -undervisningen og min forening. Og vores vægtning af maden, råvarerne og måltider som styrkende for fællesskabsfølelsen".