Flersprogsdidaktikken er noget af det, sprogkonsortiet har lagt meget vægt på. Projektleder Hanne Thomsen og faglig projektleder Petra Daryai-Hansen underviser til daglig på læreruddannelsen på Professionshøjskolen København.

Sprogstart: Giv eleverne succesoplevelser

30. juni afsluttes et A. P. Møllerfonds-støttet forløb i tidlig sprogstart, og så vil der være en række gratis gennemarbejdede forløb og materialer til rådighed i engelsk, tysk og fransk. ”Spændende at være med”, siger en af de lærere, der har været med til at afprøve undervisningsforløb og materialer.

Offentliggjort

TIDLIGERE SPROGSTART

Tidligere Sprogstart har som mål at skabe det fundament, somlærerne i dag savner for at kunne møde de nye krav til tidligeresprogstart fra Skolereformen 2014. Det skal ske gennem enomfattende forskningsbaseret praksisnær videnindsamling, som vildanne grundlag for udviklingen af en ny begynderdidaktik med fokuspå flersproglighed. 

Det grundlæggende udviklingsarbejde udføres af 20 sproglærerefra fem skoler i Københavns Kommune i tæt samarbejde med fagligekonsulenter fra Sprogkonsortiet (UCC, Metropol, KøbenhavnsUniversitet), senere er 40 sproglærere yderligere koblet på -forløbet afsluttes 30 juni.. 

Projektet har modtaget en bevilling på 12.350.000 kr.fra A. P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond tilAlmene Formaal. 

Ved projektets afsutning vil materialerne vil blive lagt ud påhjemmesiden www.tidligeresprogstart.ku.dk 

"Man skal også tage højde for, at der er stor forskel på niveauet i engelsk blandt eleverne allerede fra tidlig sprogstart", siger engelsklærer på Søndersøskolen i Værløse, Anna Parsby Sajlović, som har afprøvet projektets metoder og materialer undervejs,
Sprogpas, chunks og årsplaner var noget af det, grupperne arbejdede med i engelsk på Hotel Frederiksdal. Stående er det projektleder Hanne Thomsen fra Professionshøjskolen København.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Noget af det vigtigste med tidlig sprogstart er at give eleverne succesoplevelser og lade dem arbejde med flersproglig didaktik samtidig med, at de i stedet for at terpe gloser lærer hele fraser - også kaldet chunks.

'Chunks' er god sprogøkonomi

Sammen med Danmarks Lærerforening gennemfører sprogfolkene bag den særlige indsats i tidligere sprogstart gennemfører i foråret en række temadage, og den første fandt sted mandag 30. april på Hotel Frederiksdal ved Lyngby med 60 fremmødte lærere, hvor der var fokus på tidligere sprogdidaktik i tysk og engelsk.

På temadagen gav sprogfolkene eksempler fra de eksemplariske forløb. De er udviklet i samarbejde mellem forskere, underviserer på læreruddannelsen og lærere i folkeskolen - på baggrund af en bevilling fra A. P. Møller-fonden.

 I arbejdet har teamet lagt vægt på, at det skal være sjovt for eleverne i de tidlige sprogfag, så der er lagt vægt på lege og sanglege, mens den alvorlige del af grammatikken, for eksempel i tysk, må vente lidt, forklarede Petra Daryai-Hansen, der er faglig projektleder fra Københavns Universitet.

Foruden en række eksemplariske, gennemtestede forløb har sprogkonsortiet også udviklet en række praksisanbefalinger  for den tidlige sprogstart og flersprogethedsdidaktik. Det at tilegne sig fremmedsprog handler om at bygge bro mellem det sprog, man gerne vil lære, og det eller de sprog, man kender i forvejen, fx gennem opmærksomhed på sproglige ligheder og forskelle.

12 millioner til arbejde med tidlig sprogstart 

Meningsfulde forløb

Ud over succesoplevelser er det vigtigt at lærerne har indholdsfokus og lader undervisningen bygge på emner, der interesserer eleverne. Skab meningsfulde sprogbrugssituationer og arbejd med elevernes samlede kulturelle forkundskaber, lyder nogle af anbefalingerne. Når projektet er færdigt 30. juni, vil der også foreligge en række praksisanbefalinger til digitale læremidler og digital dannelse på sprogkonsortiets hjemmeside.

Petra Daryai-Hansen ridsede nogle af dem op og forklarede, at en undersøgelse har vist, at 82 procent af lærerne bruger sange i sprogtimerne.

"Eleverne er meget glade for leg og bevægelse, men ikke for bevægelsens skyld, de går også op i, hvad de lærer", sagde hun.

Hun viste eksempler fra de undersøgelser, der er foretaget blandt sproglærere undervejs. For eksempel taler kun to procent af lærerne udelukkende begyndersproget med eleverne. 37 procent af lærerne svarer at de taler lige meget dansk og fremmedsprog.

"Mange elever svarer, at det giver god mening, at deres lærer mest taler fremmedsprog i timerne", sagde Petra Daryai-Hansen blandt andet.

Tidligere sprogstart - ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed

I engelsk gav projektleder Hanne Thomsen og underviser Karoline Søgaard fra Københavns Professionshøjskole de fremmødte engelsklærere opgaver i værktøjer og materialer til den tidligere sprogstart i form af årsplaner, undervisningsforløb, sprogportfolio og sprogpas.

 

 

Lærer: Spændende materiale

En af engelsk-lærerne, Anna Parsby Sajlović fra Søndersøskolen i Værløse, er blandt de lærere i forløbet, som i indskolingen har været med til at afprøve undervisningsmetoderne, som sprogkonsortiet har udviklet:

"Det har været spændende at være med til at afprøve de materialer, som er blevet udviklet undervejs i projektet. Eleverne har modtaget det rigtig godt", siger Anna Parsby Sajlović og tilføjer:

"Noget af det, jeg vil fremhæve er, at vi har større emner, der går på tværs, så vi ikke kun beskæftiger os med at lære ord for ét område, for eksempel engelske ord for tøj", siger hun.

Forsker: Byg bro til de nye sprog 

Flersprogsdidaktikken synes hun også godt om.

"Det er fint, at jeg blot skal tilpasse materialerne til min klasse, og at det ikke koster noget, siger Anna Parsby Sajlović.

Nedenfor kan du  læse alle praksisanbefalingerne fra projekt Tidligere sprogstart - ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed: