Eleverne i 8.a på Sønderrisskolen skriver og sender postkort til andre europæiske skoler.
Privat foto
Europæisk sprogdag fejres med postkort
Lørdag den 26. september er Europæisk Sprogdag. Dagen er udråbt af Europarådet for at fejre kontinentets sproglige mangfoldighed. I 8.a på Sønderrisskolen i Esbjerg bliver dagen markeret med et postkort-projekt, hvor eleverne sender og modtager postkort fra 41 forskellige lande.
ETWINNING
Etwinning er en gratis og sikkerplatform for lærere til at netværke, udvikle samarbejdsprojekter ogudveksle ideer i Europa. Indtil videre har over 140.000 skolertilmeldt sigpå https://www.etwinning.net/da/pub/index.htm#
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Hi, my name is Kamila. I am a student at Gimnasjum 22. My school is in Warsaw, in Poland. I am Polish. I am 13 years old. My favourite languages are Polish, English, Spanish, German, French, Russian. Happy European Day of Languages. Kamila."
Sådan lyder et af de postkort, der er blevet sendt fra en skole i Polen, til en skole et andet sted i Europa. 8.a på Sønderrisskolen har også deltaget i projektet, og i sidste uge brugte eleverne en time på at skrive postkort, putte dem i kuverter og sende dem til elever andre steder i Europa.
Lisbeth Kodal underviser i både dansk, engelsk og tysk, og det er hende, der har sat postkortprojektet i gang i klassen. Skoler i hele Europa deltager i postkortprojektet, og kontakterne bliver formidlet via platformen eTwinnig. Platformen er europæisk og er et værktøj for lærere og elever til at finde samarbejdspartnere i andre lande. Det er her, Lisbeth Kodal, der desuden er eTwinning ambassadør i Syddanmark, har fundet adresser og kontaktoplysninger på de skoler, eleverne har sendt kortene til.
Postkortene nærstuderes
Alle postkortene skal skrives på to sprog; sit eget og et andet europæisk sprog. I 8. a har de derfor først skrevet på dansk og derefter på tysk eller engelsk. Til klassens store begejstring kom der i går en stor bunke postkort fra 41 forskellige lande.
"Eleverne syntes, det var rigtig sjovt at åbne læse postkort fra elever med alle mulige forskellige nationaliteter. Det er spændende, at der er sendt noget lige præcis til dem. Og så møder de et andet europæisk sprog, og kan se og læse, hvordan det rent typografisk ser ud. Det er altså noget helt andet end at skulle læse i en bog", fortæller Lisbeth Kodal.
I grupper skulle eleverne efterfølgende se på frimærkerne og finde ud af hvilket land, brevet kom fra. På eTwinning platformen har mange skoler uploadet korte præsentationsvideoer, som grupperne også skulle nærstudere, for at blive klogere på afsenderen. Efter weekenden bliver postkortene hængt op på klassens europakort, for at give eleverne et geografisk overblik, og deres mange nye pennevenner.