Debat
"Clashet mellem de to børnesyn kan have betydning for den stigende mistrivsel blandt børn og unge og lærerflugten", skriver Andreas Rønne Nielsen og Helle Rabøl Hansen.
Foto: Lars Just og privatfoto
Debat: Skolekrisen kan ikke bortforklares med skærme, Aula eller pylrede forældre. Det er elevsynet, der skal ændres
Skolens syn på eleverne støder sammen med den moderne børneopdragelse, eleverne har med sig hjemmefra, skriver Helle Rabøl Hansen og Andreas Rønne Nielsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
”Du
skal gøre, hvad læreren siger første gang”. Budskabet hænger på væggen over
whiteboardet i den 3. klasse, vi befinder os i. Det rummer ikke bare en
opfordring til eleverne, budskabet afslører også et helt særligt børnesyn, som
i disse år møder modstand.
Budskabet
på væggen lægger nemlig op til, at det er de 28 børn i klassen, der må indordne
sig under skolens rammer og ikke omvendt. Udfordringen er bare, at det børnesyn
strider mod det inddragende af slagsen, som vores nye og unge børnefamilier
bærer med sig i opdragelsen.
Måske
er skolens største udfordring, at vi mangler et elevsyn, der er i børnehøjde,
samtidig med at det også passer til skolens virke og væsen. Her foreslår vi det
medskabende elevsyn.
Det
betyder, at elever er med til at forberede, gennemføre og skabe skolegang.
Ældre elever kan for eksempel undervise yngre elever. Samtidig med at elever
kan være med til at skrive, tegne og forme skolebøger, skolefilm, radiopodcast,
skoleindretning, forældremøder og meget mere.
Det
medfører nye autoritetsbalancer, hvor lærere skal give én slags autoritet fra
sig – men også tage en anden til sig, hvor de leder og facilitere et
medlærerskab. Der er allerede mange pædagoger og lærere, som arbejder med et
sådan elevsyn under overskriften ’fællesskabende didaktik’, men det er vores
indtryk, at de ofte oplever at stå alene i processen.
Elever
som hylstre, der skal fyldes op
Børn
i de fleste hjem i norden er blevet fuldgyldige deltagere i familiens liv. Fra
1997 blev det forbudt i Danmark at bruge fysisk vold i opdragelse af børn, og
nybagte forældre blev i stedet opmuntret til at forstå deres børns behov.
Alt
imens børnene fik ordet omkring spisebordet derhjemme, gik Danmark i ’Pisachok’
i 2001. Her strammede man op på en i forvejen noget stillestående
skoledidaktik.
Læringssynet
blev smallere og flere kvantitative læringsmål blev indført. Det var initiativer
der ikke ligefrem kaldte på inddragelse og undervisningskreativitet, men på et
mere instrumentelt syn på eleverne, hvor man i større grad ser dem som hylstre,
der skal fyldes op. Det resulterede i undervisning, der ofte var og er
overhøring og gentagelse af det lærte stof, der følges op med gentagne tests.
De
børn, som skolen modtager i dag, er ikke de samme børn som for 30 år siden, og
clashet mellem det moderne børnesyn, eleverne møder hjemmefra, og kravene fra skolen
fører netop til de disciplinerende udsagn som: ”Du skal gøre, hvad
læreren siger første gang”.
Ud
fra et moderne børneperspektiv kunne man så svare: ”Hvad nu hvis læreren
tager fejl?”.
40 procent forsvinder
Clashet
mellem de to børnesyn kan have betydning for den stigende mistrivsel blandt
børn og unge og lærerflugten.
Vi
ser i disse år flere negative udviklinger på skoleområdet. Der er faldende
faglig og social trivsel i skolerne, flere børn, der ikke består afgangseksamen
– især i de fattigere dele af Danmark – faldende interesse for at søge ind på
læreruddannelsen, og blandt dem der gennemfører, forsvinder 40 procent fra
lærerkaldet indenfor fem år. Samtidig bliver flere og flere børn taget ud af
folkeskolen.
Samlet
set peger disse faktorer på en fundamental krise i skolen, som ikke kan
bortforklares med enkeltårsager som skærme, sociale medier, Aula eller pylrede
forældre.
Hvis vores analyse er korrekt, så er skolen som
institution fastlåst mellem de to modsatrettede forståelser, hvor hjemmets
børnesyn står på den ene side og samfundets instrumentalisering står på den
anden.
Et
medskabende elevsyn kan spejle det ændrede børnesyn i hjemmene uden at være det
helt samme. Så længe der trækkes på den forståelse, der ligger bag, som handler
om at give børn plads som medskaber af skolen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk