Karsten Bräuner viste sammen med lærere fra Hvidovre og Frederiksberg og hovedstyrelsesmedlemmer fra DLF, hvor mange trinmål en lærer skal evaluere om året
Mikkel Tariq Khan
En lærer skal typisk evaluere 2.647 trinmål
Tillidsrepræsentant bestormede Christiansborg med et regnestykke
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Regeringens ønske om at fremme evalueringskulturen i skolen er gået amok, mener Karsten Bräuner, tillidsrepræsentant ved Klarup Skole i Nordjylland. Han har regnet ud, at en lærer i gennemsnit skal evaluere 2.647 trinmål - flere gange om året.
I sidste uge præsenterede han sit regnestykke for Folketingets uddannelsesudvalg. Han havde meget pædagogisk lavet en løber af papir, der visualiserede de 2.647 trinmål. En streg på en centimeter svarede således til et trinmål, og mellem hvert trinmål var der en centimeter luft. Det blev til en løber på 53 meter svarende til en halv fodboldbane. Den kunne ikke være i uddannelsesudvalgets mødelokale, så Bräuner måtte rulle den ud i et større lokale, hvor udvalgsmedlemmerne fik syn for sagen.
Efter mødet rullede han løberen ud på slotspladsen foran Christiansborg sammen med lærere fra Hvidovre og Frederiksberg og fra DLF's hovedstyrelse.
Umulig byrde for lærerne
Det absurde regnestykke stammer fra Karsten Bräuners eget skema fra sidste år. De 19 elever, han havde i dansk i 9.c, skulle evalueres i forhold til 41 trinmål. Han gangede så 19 med 41. Det samme gjorde han med historie og kristendom samt med historie og kristendom i 9.b og samfundsfag og historie i 9.a. Summa summarum: Han skulle løbende foretage 2.647 evalueringshandlinger året igennem.
»Det er umuligt, det har ikke noget med virkeligheden at gøre«, siger han. Men det er, hvad man som lærer skal gøre, fik han oplyst, da han ringede til Undervisningsministeriet i marts sidste år.
»Ministeriet oplyste, at reglerne skal forstås sådan, at jeg skal foretage en evalueringshandling for hvert trinmål for hver elev. Den skal tilmed være skriftlig og systematisk«, fortæller Karsten Bräuner.
Men det passer ikke helt, mener kontorchef i Undervisningsministeriet Oluf Engberg. »Det er rigtigt, at læreren skal evaluere sine elever i forhold til trinmålene løbende, men det behøver ikke at være skriftligt. Det bestemmer læreren selv. Der er ikke noget krav om skriftlighed ud over elevplanerne«, fastslår Oluf Engberg.
»Den løbende evaluering skal omfatte alle aspekter af undervisningen, og det vil sige, at evalueringen skal omfatte alle trinmål. Men det betyder ikke, at elevplanen skal behandle alle trinmål«, tilføjer han.
»Det, der skal stå i elevplanen, er de oplysninger, der har betydning for lærernes, elevens og forældrenes arbejde med at følge op på og forbedre effekterne af undervisningen«, pointerer Oluf Engberg.
Men en dansklærer i 9. klasse, for eksempel, skal altså løbende forholde sig til 41 trinmål?
»Ja, men hvordan han vil tilrettelægge det i forhold til, hvad der er nødvendigt for at vurdere den enkelte elev, det er ikke til at sige. Det er i virkeligheden overladt til den enkelte lærer. Vi har fastsat nogle rammer for det, og der er nogle trinmål, man skal nå, og så siger vi, at det skal man evaluere. Men hvad der er nødvendigt at skrive ned i elevplanen for at nå de her mål, det er overladt til den enkelte lærer. Det blander vi os ikke i«, siger Oluf Engberg.
Danske lærere er lovbrydere hver eneste dag
Karsten Bräuner ser de mange evalueringstiltag som politisk spin.
»Det ser smukt ud, der er styr på det, men det er et stort fantasifoster. Alle danske lærere er lovbrydere hver eneste dag. De omfattende krav til den løbende evaluering kan aldrig omsættes til praksis i folkeskolen. Selv om der ikke er krav om, at det skal være skriftligt, kan ingen jo have evalueringen af 2.647 trinmål i hovedet«, siger han.
Han er også modstander af det nye menneskesyn, som han mener er kommet ind i skoleloven med justeringerne i 2003 og 2006.
»Elevplanen ser eleven som en maskine, der for eksempel i dansk består af 41 led. Læreren skal så være en maskinist, der smører de enkelte led. Konsekvensen er, at undervisningen bliver snævret ind til trinmål og testning. Det handler kun om at gøre eleverne klar til ungdomsuddannelserne«, siger han.
Han håber, at han med sin happening på Christiansborg kan være med til at få afbureaukratiseringsudvalget, som Bertel Haarder just har nedsat, til at anbefale, at kravene til den løbende evaluering af trinmålene blødes op, og at kravet om, at elevplanerne skal indeholde alle fag, reduceres.