Ingen andre elever i en ny international sammenligning er ligeså glade for deres lærere som de danske.SolStock
Danske elever er de gladeste for deres lærere
Ud af 23 landes lærere er ingen så populære hos deres elever som de danske, viser en ny international undersøgelse. Forskeren bag kalder det "en succeshistorie", men mener at andre dele af undersøgelsen bør bekymre.
"De fleste af mine lærere
behandler mig retfærdigt", "eleverne kommer godt ud af det med de fleste lærere" og "de
fleste lærere interesserer sig for, at eleverne har det godt".
Annonce:
Det er nogle af de udsagn, de danske skoleelever i den grad er enige i.
Faktisk så enige, at de danske elever gennemsnitligt set har den klart mest
positive opfattelse af
lærer/elev-relationerne overhovedet i den nye ICCS-undersøgelse, som blev
offentliggjort tirsdag.
ISSC-undersøgelsen kortlægger 8. klasseelevers demokratiske dannelse
i 23 lande og ser blandt andet på skolens rolle i den dannelse,
herunder elevernes relationer til deres lærere.
Og her ligger Danmark altså
helt i top, fulgt relativt
tæt af Norge, Italien og Malta.
Annonce:
”Den danske skole er rigtig dygtig til det her”, siger Jonas
Lieberkind, som er lektor ved DPU, Aarhus Universitet og en af forskerne, der
er knyttet til den danske del af undersøgelsen.
Fakta om undersøgelsen
ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) er en international undersøgelse, der kortlægger 8. klasseelevers politiske engagement og demokratiske dannelse i en række lande. Den sammenligner unges viden om, indstilling til og deltagelse i demokratiet.
ICCS er den største internationale undersøgelse af unges demokratiske dannelse og medborgerskab.
ICCS undersøger, analyserer og monitorerer unges betingelser for politisk socialisering og demokratisk dannelse, grundskolernes arbejde hermed og udviklingen af dette over tid.
Mere end 82.000 skoleelever fra 8. klassetrin fra mere end 3.400 skoler fordelt på 23 lande, hovedsageligt Europa, har deltaget. Danmark deltog i 2022 med 4769 elever fra 249 klasser fordelt på 134 skoler over hele landet.
ICCS-undersøgelsen blev første gang gennemført i 2009, anden gang i 2016 og tredje gang i 2022.
ICCS gennemføres i regi af IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement).
Kilde: dpu.au.dk
Eleverne har svaret positivt på disse spørgsmål om deres lærere
"De fleste af mine lærere lytter til, hvad jeg har at sige"
"Hvis jeg har brug for ekstra hjælp, får jeg den af mine lærere"
"De fleste af mine lærere behandler mig retfærdigt",
"Eleverne kommer godt ud af det med de fleste lærere"
"De fleste lærere interesserer sig for, at eleverne har det godt"
Selvom spørgsmålene om elevernes relation til lærerne ikke er undersøgelsens hovedfokus, danner svarene et vigtigt billede, peger Jonas Lieberkind på.
”Man kan godt komme til at
undervurdere den type spørgsmål i en undersøgelse som denne her. Men det her er
noget af det vigtigste for eleverne – at de har gode relationer til deres
lærere. Og det går sådan set også den anden vej, for det er også vigtigt for
lærerne og deres arbejde, at de har gode relationer til eleverne", siger han og slår fast:
"Det her er en succeshistorie for skolen i Danmark på mange niveauer. De gode
relationer er en afgørende forudsætning for så meget på en skole”.
Annonce:
Små huller i osten
Den nye undersøgelse bygger på
svar fra over 4.000 danske 8. klasseelever indsamlet i foråret 2022.
Tidligere
generationer af 8. klasser er blevet spurgt om det samme i henholdsvis 2009 og
2016, og laver man en sammenligning af de danske resultater i de tre år,
kan man dog ane nogle huller i osten.
I 2016 var danske elever nemlig lidt gladere for
deres lærere, end de var i 2022. Faktisk er der tale om et fald på 1,7 såkaldt skalapoint
fra 2016 til 2022. Skalapoint er ICCS-undersøgelsens vægtede enheder til at
opgøre resultater. På den anden side var det i 2016 en stigning på 2,6 skalapoint
fra 2009, så
der stadig tale om en samlet stigning sammenlignet med udgangspunktet i 2009.
Annonce:
Forskerne bag den danske udgave
af ICCS-undersøgelsen forventer, at faldet i tilfredsheden med
lærer/elev-relationerne - i hvert fald delvist - kan forklares med covid-19-pandemien
og de deraf følgende perioder med hjemmeundervisning.
I hvert fald ses lignende
tendenser i alle de lande, der har resultater for alle tre ICCS-undersøgelser.
Grund til bekymring trods pæne resultater
Løfter man blikket fra den del
af undersøgelsen, som har med lærer/elev-relationer at gøre, ser det stadig
generelt meget godt ud for danske skoleelever, understreger Jonas Lieberkind.
Annonce:
De danske elever igen er blandt de allermest vidende, når det gælder samfund og
demokrati, og de har stor tillid til demokratiets institutioner. Alligevel er der grund til bekymring, mener forskeren.
”Det er tankevækkende, at elevernes demokratiske dannelse er
under forandring. Den bevægelse, vi har set fra starten af 00’erne og frem, har
alt andet lige været positiv, forstået på den måde, at dannelsen har haft gode
vilkår, også på trods af et stigende fokus på test og færdigheder. Den gode
bevægelse har ændret kurs. Man kan
ikke sige ubetinget, at den er blevet dårligere, men man kan heller ikke sige, at
den er blevet bedre”, fortæller han.
Jonas Lieberkind refererer blandt andet til, at den nye
udgave af ICCS-undersøgelsen viser, at danske unges viden om demokrati og
samfund er for nedadgående, og at de samtidig har sværest af alle ved at
forestille sig selv som politisk aktive borgere.
Nedgangen er markant
Og så oplever eleverne kun i meget
ringe grad, at de har mulighed for at få indflydelse på deres skole.
Læs rapporten
Find både den danske og den internationale udgave af ICCS 2022 her