Skemafri dag
"Man laver noget helt andet,
når man har Must-dag"
Fire dage med almindelig undervisning og en dag, hvor eleverne næsten selv kan bestemme. Dalmose Skole er en ud af fem skoler i Slagelse Kommune, som eksperimenterer med et anderledes skema i dette skoleår.
Oliver ligger på knæ i skolehaven. Næsen er stukket så tæt på den lyserøde blomst som muligt. Langsomt hiver han duften ind gennem næsen.
Det er onsdag – og dermed Must-dag på Dalmose Skole i Slagelse Kommune. 1.a har en hel skoledag, som er dedikeret til motivation, uddannelse, skoleglæde og trivsel (Must), og de veksler mellem klasselokalet og skolehaven.
Deres lærer, Lene Mardahl, har planlagt, hvordan eleverne med dyr og planter skal udforske sanserne. Det er tredje dag, hvor hele skolen holder skole på en måde, hvor autonomi, kompetencer og fællesskab er i hovedsædet. For på Must-dage kan lærere og elever i højere grad end de øvrige dage selv bestemme over skoletiden.
”Vi har helt frie hænder. Vi skal lige vænne os til, at det ikke behøver at være det store show hver onsdag”, siger Lene Mardahl.
Medbestemmelsen må løbes i gang
Skoleleder Tina Ellekjær har været forbi 1.a om morgenen. Dalmose Skole var den sidste af fem skoler i Slagelse Kommune, der bød ind på at være med i Must-projektet. Målet er, at eleverne på sigt selv sætter mål for Must-dagen og selv byder ind med, hvordan dagen skal bruges. Her i opstarten er dagen for de fleste stadig en dag i klassens fællesskab.
”Jobcentret kontakter virksomheder og er ved at udarbejde et kort over praktikmuligheder i området. Her i Skælskør er der ikke så mange virksomheder som i Slagelse. Målet er, at eleverne sammen med forældre kan se mulighederne. Vi har også en UU-vejleder (Ungdommens Uddannelsesvejledning) på, for vi skal være sikre på regler og forsikringer”, siger Tina Ellekjær.
Indtil nu er kun en elev i praktik om onsdagen hos den lokale VVS’er. Men målet er, at det med tiden bliver mange flere. Efter de første samtaler om projektet på skolen blev det klart, at eleverne ikke var klar til selv at byde ind med, hvad de hver især ville bruge Must-dagen til.
”Vi troede, at de var klar til medbestemmelse, men det var de ikke. Det bliver for abstrakt. Bare det at skulle fordybe sig i et emne en hel dag har været svært”, siger Tina Ellekjær og forklarer, hvordan lærerne bruger fagene på anderledes måder på de hele dage – eksempelvis ved at eleverne selv skriver en sang og melodi og fremfører den, eller der læres historie en hel dag på Vikingemuseet.
”Nu viser vi dem, hvilke muligheder der er, og så kan de selv vælge sig ind. Det er også en måde at give medbestemmelse på”, siger hun.
Lederne på de fem skoler har arbejdet på projektet i to år, så de er på mange måder længere end lærere og elever.
”Det er en ændring af mindset. Lærerne har snuset til det. Men vi gør det forskelligt fra skole til skole. Vi har valgt at gøre det for børnehaveklassen til 9. klasse. Vi er en lille skole, og hvis alle ikke gør det, så bliver det for bøvlet”, siger Tina Ellekjær.
For at få det til at gå op er de timeløse fag, skolens kulturelle traditioner som morgensang og fastelavn og brobygning i udskolingen lagt på Must-dage. Dermed er nogle af Must-dagene ikke så frie, som ønsket egentlig er.
”Til gengæld har eleverne stor indflydelse via et aktivt elevråd”, siger Tina Ellekjær.
Undervisningen er også anderledes
I 1.a stimler eleverne sammen om håndvasken. Der er ti-pause, og lærer og tillidsrepræsentant Lene Mardahl har valgt at holde fast i en del af strukturen, som findes på de øvrige skoledage, og "de er lige ved at lære det, og de har brug for en pause og lidt at spise”, siger hun.
På nogle af de andre skoler har lærerne selv kunnet vælge, om de ville være med i projektets første år. På Dalmose Skole skulle alle være med fra dag ét. Det gav lidt udfordringer i begyndelsen, fortæller Lene Mardahl.
”Vi har nok været lidt mistroiske. Der er kommet så mange ting fra ministeriet og andre steder, og man kan hurtigt tænke, om de nu vil have os til at løse endnu en opgave på mindre tid. Vi er også vanedyr, så man kan godt tænke: Hvad stiller vi lige op med det?” siger Lene Mardahl.
”Vi øffede lidt, men så gik vi i gang, og det går faktisk ret godt. Vi er tvunget til at finde ud af, hvad der er af gratis tilbud i kommunen, og vi er virkelig gode til vidensdeling. Allerede efter de første gange har vi fundet ud af, hvordan vi kan gøre undervisningen anderledes på Must-dage”.
Nanna fra 1.a åbner forsigtigt madkassen ved bordet. Hun er ikke i tvivl om, at Must-dage er gode skoledage.
”Man laver noget helt andet, når man har Must-dag. Man er ude med læreren og klassen og laver noget sjovt”, forklarer hun, og klassekammeraten Magne er enig:
”Børnene kan også bestemme lidtl. Det er dejligt at være udenfor”, siger han, mens Lilly ivrigt forklarer, at hun er mest glad for, at klassen på Must-dage har den samme lærer hele dagen.
”Hun finder på forskellige aktiviteter og sjove ting. Det er spændende at have en Must-dag, fordi man ikke helt ved, hvad der skal ske”, siger Lilly.
Plads til fordybelse og stjernestunder
I 5.a er eleverne klar ved instrumenterne i musiklokalet. To sidder ved trommesæt, tre ved keyboards, mange har forskellige former for trommer, og to står ved mikrofonerne klar til at synge. De har selv skabt musikken, som de skal til at øve. Et digt skrevet af et par piger i klassen er blevet til en melodiøs sang.
Det er anden Must-dag, de bruger på at skabe musikken, og musiklærer Claus Madsen er meget glad for muligheden.
”Man må selv bestemme. Det handler om, at de skal fordybe sig. De skal have en stjernestund, når de er sammen med mig. Det kan de få på den her måde”, siger han. ”Det er skønt. De vælger selv, hvad de vil spille. Men man er træt onsdag aften og også tirsdag aften, hvor jeg er nødt til at forberede mig, hvis det skal være godt. Men det giver så meget, at de har en hel dag til at lære det”.
Eleverne er enige. ”Det er fedt, fordi man højst sandsynligt bliver færdig med tingene”, siger Hermann, der som den eneste i klassebandet spiller bas. ”Jeg har aldrig spillet bas før, men i forgårs fik jeg den med hjem, så jeg kunne øve mig til i dag”.
Astrid nikker: ”Det er fedt at fordybe sig. Det bliver sjovere på den måde”.
Skoleleder Tina Ellekjær prøver at kigge forbi de fleste klasser både om formiddagen og om eftermiddagen på Must-dage. Så får hun en bedre fornemmelse for, hvad elever og lærere kan nå.
”Der er ingen tvivl om, at nogle lærere synes, det er sjovere, end andre. Men jeg bruger det eksemplarisk – så jeg gør det samme med lærerne, som de gør med eleverne. De kan selv bestemme, hvordan de griber det an”, siger skolelederen.
”Vi har skåret tiden til møder ned, fordi der skal være tid til at forberede Must-dage. Det er rimeligt, for det er noget helt nyt. Jeg har sat penge af til vikarer, når man skal ud af huset, og til materialer. Jeg har sat 100.000 kroner ekstra af til det, for ellers bliver det ikke sjovt”.
Jeg tager selv et par vikartimer for at få det til at hænge sammen.
Tina Ellekjær, skoleleder
Det betyder, at der er underskud på skolens budget.
”Det koster penge at udvikle. Sådan må det være. Ellers bliver det for surt. Jeg tager også selv et par vikartimer for at få det til at hænge sammen”, siger Tina Ellekjær.
Når det kommer til fagligheden, er hverken skoleleder eller lærere nervøse for, om målene nås – men nogle forældre skulle forsikres om, at læring kan ske på flere måder.
Relationsopbygning på cykel
Ti kilometer fra skolen er 8.a i gang med et orienteringsløb. Men langsomt kommer grupperne slukørede tilbage. Flere poster er forsvundet. Sidste gruppe, som skulle tage posterne med sig, har været for hurtige.
”Det er min skyld”, siger lærer Morten Højby Hansen.
På pladsen ved shelterne står elevernes cykler. De cykler frem og tilbage til naturpladsen.
”Det er et orienteringsløb med fagligt indhold, sammenhold og bevægelse”, forklarer Morten Højby Hansen. Han er ny lærer på skolen, og han skal sammen med den lige så nye lærerkollega Sussi Christensen med eleverne på lejrtur senere på året.
Skolen prioriterer, at klasser har to lærere med, når de tager på tur. Og dagen i dag bruges på relationsarbejde i klassen. Det er vigtigt for de to nyansatte lærere – og for den senere lejrtur.
”Det er en virkelig god kombination af noget fagligt og trivsel. Det gør det nemmere at komme ud”, siger Sussi Christensen om Must-dagen.
”Ja, vi får mulighed for at smalltalke med eleverne, det er en virkelig god måde at skabe relationer på”, siger Morten Højby Hansen.
Ugen før havde han haft 9.a på samme tur, men fordi der kun er 15 elever i klassen, havde han ikke en ekstra lærer med. ”Men det er klart bedst at være to. Det tog virkelig lang tid at cykle i sidste uge”, siger han.
"Ugen føles ikke så lang"
Clara og Yazmin fra 8.a er meget glade for Must-dagene. ”Det er sjovere at være ude end at være på skolen. Vi glæder os til onsdagen”, siger Clara.
”Historie og samfundsfag en hel dag kan godt være lidt tungt, men det ender med at være sjovt. En uge føles ikke så lang, når man har haft Must. Det giver virkelig noget for fællesskabet i klassen”, siger Yazmin.
De to nye lærere, Sussi Christensen og Morten Højby Hansen, kommer fra Skælskør Skole, som er lukket. De føler, at Must-dage langt hen ad vejen ligner de fagdage, som de havde på den gamle skole.
”Men der er mere medbestemmelse nu. Der er dage, hvor vi helt selv kan bestemme alt”, siger Sussi Christensen.
Tilbage på skolen hjælper skoleleder Tina Ellekjær med at flytte et bord-bænkesæt i skolegården. Hun er glad for at høre, at mange elever faktisk føler, at de har mere medbestemmelse om onsdagen. Men hun ved også, at der er lang vej, før ønsket om, at eleverne selv bestemmer aktiviteterne på Must-dagen, bliver en realitet.
”Det er en stille start. Når jeg om syv år går på pension, så kan de det”, siger hun.