Vertikale haver med salatproduktion var 8. klassernes projekt, som de her viser frem til andre klasser på skolen.
foto: Per Raahauge
Naturfagsprojekt med vild og modig mad
CO2-reduktion, vertikal planteproduktion, modig og vild mad har været emnerne for fire klassetrin på Ganløse Skole i et stort science-forløb. Eleverne sluttede af med en fødevarefestival. Skolen er en af fire danske skoler i EU-projekt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De seneste tre måneder har elever fra 4.-, 6.-, 7.- og 8.-klasserne arbejdet med den politisk vedtagne CO2-reduktion frem mod år 2030 og FN's verdensmål. Afslutningen var en fødevarefestival, hvor eleverne præsenterede deres projekter for de andre klasser på skolen.
Ganløse Skole er en af fire danske skoler, der er valgt til at deltage i det EU-finansierede projekt "Sense, Science @ the Magic of Food", der er støttet af Københavns Universitet og virksomheden DataScienceHouse. Målet er at bevidstgøre eleverne om bæredygtighed, og at flere får interesse for de naturfaglige emner.
Blog: Sesam sesam - nu lukker vi porten op til det magiske læringsrum
4.-klasserne opdrættede melorme, der senere indgik i en pizza. 6.-klasserne var ude at lede efter vilde fødevarer - skvalderkål, mælkebøtteblade, brændenælder med mere til kreative udfoldelser i skolekøkkenet bagefter. 7.-klasserne målte et måltids CO2-aftryk samt energifordeling og energiforbrug i dyrkningsprocessen og i tilberedningsprocessen. 8.-klasserne arbejdede med vertikale haver, hvor de indendøre dyrkede salat helt ude brug af jord. Planterne stod på reoler og fik næringsvæske, lys og varme.
På Ganløse Skole har man besluttet at arbejde videre med fokus på bæredygtighed de kommende 10 år.
"Vi kan forstå på forældrene og mærke på eleverne, at deres projekter har givet dem nogle oplevelser, hvor de er blevet mere madmodige, så der i fremtiden måske kommer mindre kød og mere grønt på middagsbordene. På den måde kan eleverne blive lokalområdets forandringsagenter", siger Lise Bjerregaard, distriktsskoleleder.