De studerende på kandidatuddannelsen i PPR er både engagerede og dygtige.bojanstory/modelfoto
Ny PPR-uddannelse er kommet flyvende ud af starthullerne
De studerende på den nye PPR-linje på DPU er engagerede, dedikerede og dygtige, oplever leder. Hun mærker stor interesse for kandidatuddannelsen og frygter ikke konkurrence fra en kommende etårig psykologfaglig uddannelse på masterniveau.
Næsten 50 lærere er et halvt år
inde i studierne på PPR-linjen i pædagogisk psykologi, som DPU oprettede sidste
år.
Annonce:
De er fordelt på et hold i henholdsvis København og Aarhus.
”Vi har lige været igennem det
første rul af eksaminer, og de studerende er engagerede og dygtige. De har alle
mærket skolen på egen krop, enten fra deres praktikker under læreruddannelsen
eller som lærere i folkeskolen", siger Charlotte Mathiassen, som er psykolog og leder af Afdeling for Pædagogisk Psykologi ved DPU, Aarhus Universitet.
"Det er tydeligt, at de vil ud at gøre en
forskel for børn, forældre og skolens fagprofessionelle”, tilføjer hun.
”Det er godt, at de studerende kender skolens praksis, men det er ikke kun et spørgsmål om, hvor mange års undervisningserfaring de har", siger Charlotte Mathiassen.Privatfoto
Charlotte Mathiassen mærker stor interesse for
PPR-linjen.
Annonce:
”Vi fik over 100 ansøgere til det
første hold. Det er meget tilfredsstillende for et helt nyt uddannelsestilbud.
I sidste uge holdt Aarhus Universitet åbent hus for interesserede ansøgere, og
mange viste interesse for PPR-linjen. Der er også en del, som ringer til mig og
fortæller, at de har været lærer i 10-15 år og godt kunne tænke sig at søge
ind”, fortæller hun.
For at få adgang til uddannelsen
skal man være uddannet lærer og skrive en fagligt begrundet ansøgning.
Debatter om PPR bygger bro
PPR-linjen ligger under kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi. De studerende bliver kvalificeret
til i særlig grad at kunne arbejde med vejledning, rådgivning, vurdering og
udvikling af pædagogisk praksis indenfor PPR’s
arbejdsområder.
Annonce:
Fokus er på at understøtte udviklingen af den pædagogiske praksis i skolen
og på det forebyggende tværprofessionelle og tværsektorielle samarbejde.
”De studerende
får både forståelse for pædagogisk psykologiske teorier og en udvidet
forståelse af dilemmaer og udfordringer i skolens praksis, så de kan få øje på
nye handlemuligheder”, sammenfatter Charlotte Mathiassen.
Uddannelse
bygger samtidig bro mellem
forskning, uddannelse og praksis med forskellige arrangementer som for eksempel
PPR-debat, hvor forskere og konsulenter
i PPR deltager. Det giver samtidig de studerende mulighed for at spørge ind til
arbejdsopgaver i PPR, og de hører om, hvordan PPR er organiseret forskelligt i
kommunerne, om forskellige faggrupper og om forskellige opgavetyper i PPR.
”Et tema er også, hvordan et praksisnært
PPR ser ud, og hvordan man skaber de bedste betingelser for samarbejdet mellem
PPR, skole og familie kan se ud”.
Annonce:
Vigtigt med viden om
pædagogisk psykologi
Aarhus Universitet har etableret linjen
efter efterspørgsel på medarbejdere til PPR, som kender skolen indefra. Ikke
mindst har skolerne efterlyst PPR-medarbejdere med undervisningserfaring.
Der er imidlertid også nyuddannede
lærere på linjen, men de er lige så velkomne som erfarne, betoner Charlotte
Mathiassen.
”Det er godt, at de studerende
kender skolens praksis, men det er ikke kun et spørgsmål om, hvor mange års
undervisningserfaring de har. Nogle har tre-fire års erfaring, andre har været
lærer i 10-15 år, og der er både faglige vejledere, speciallærere og
AKT-vejledere iblandt. Og så er nogle nyuddannede, som kommer med ny viden og
teorien i frisk erindring. De har typisk haft studiejob, hvor de har arbejdet
med udsatte børn og unge. Alle har en lærerbaggrund og forstår lærernes
udfordringer”.
Annonce:
De studerende kan se frem til et
job i PPR, i en kommunal forvaltning eller som resursepersoner eller vejledere
i skolen.
”Nogle synes, at de mangler noget
fra læreruddannelsen, og vil gerne på DPU for at få flere kompetencer, inden de
vender tilbage til klasserummet. Ud over didaktik og undervisningsfag er det vigtigt, at de studerende får den nyeste, forskningsbaserede viden om pædagogisk
psykologi og inklusion. Det kan de studerende få her”, siger Charlotte
Mathiassen.
Linjen fortsætter trods ny
masteruddannelse
I oktober sidste år
lancerede regeringen udspillet ”Professions- og erhvervsrettede videregående
uddannelser til fremtiden”. Et af elementerne er en gratis etårig psykologfaglig
professionsmasteruddannelse.
Opfordring: Genindfør skolepsykologen
I en opfordring om at genindføre uddannelsen til skolepsykolog (cand.
pæd. psyk) peger Jette Lentz, Jan Sejersdahl Kirkegaard og og Anne Vestergaard
Jensen på, at det vil være en investering i fremtidens
børn, deres trivsel og i skolesystemet:
”En
genindført skolepsykologuddannelse på kandidatniveau vil ruste
skolepsykologerne til at arbejde
på individ-, gruppe- og organisationsniveau. De skal kunne:
Rådgive
lærere om at skabe inkluderende læringsmiljøer, som understøtter børns trivsel og
udvikling.
Facilitere
komplekse samarbejder mellem elever, lærere og forældre.
Arbejde
forebyggende for at forhindre, at mistrivsel eskalerer til skolefravær eller stigende
psykiatriske udfordringer.
Skolepsykologer
skal være til stede på skolerne, hvor de kan handle hurtigt og praksisnært.
Genindførslen
af skolepsykologerne vil styrke lærernes arbejde og sikre, at børn får den
hjælp, de har brug for, når de har brug for den. Den vil også kunne fastholde
dygtige lærere til arbejdet i skolerne.
Vi
opfordrer til, at skolepsykologuddannelsen genindføres som en toårig
kandidatuddannelse.
Det
vil sikre en solid faglighed, som kan møde skolernes behov og styrke
PPR-systemet.
Skolepsykologerne
skal igen være de specialister, som kan bygge bro mellem teori og praksis og fungere
som et nøgleled i forebyggelse og løsning af børns mistrivsel.
Vi
har brug for tværfaglighed og samarbejde, hvor skolepsykologerne kan spille en
central rolle. Det er på tide at sikre de rådgivningsmuligheder, som lærere og
børn fortjener”.
Du
kan læse hele deres henvendelse til Folketingets uddannelses- og
undervisningsordførere her.
Camilla Wang, som står
i spidsen for Danske Professionshøjskoler og til daglig er rektor på
Professionshøjskolen Absalon, kaldte forslaget et stort ønske.
”Det er en rigtig god idé. Vi har peget på, at
der er behov for at styrke uddannelsesniveauerne - også for dem, som vil noget
mere praksisrettet. Hvis du vil uddanne dig fagligt i det system, vi har i dag,
skal du skifte til universitetssystemet og dermed et akademisk spor. Det synes
vi har været en stor fejl”, sagde hun i en kommentar til udspillet.
På DPU ser Charlotte Mathiassen på udspillet med ro i maven.
”Vi fortsætter selvfølgelig med vores toårige
kandidatuddannelse, som trækker på mange års forskning og viden blandt vores undervisere,
og vi ser frem til at samarbejde og udveksle viden med professionshøjskolerne”.
Hun er enig i, at der er brug kandidaterne i
praksis.
”Alle vores studerende på PPR-linjen giver
udtryk for, at de gerne vil arbejde med skolepraksis. Nogle sigter efter et job
i PPR, og andre vil gerne arbejde på en skole”.
Trekløver vil have genindført skolepsykologer
Ud over udsigten til en ny psykologfaglig masteruddannelse
på professionshøjskolerne er der kræfter, som arbejder på at genindføre
uddannelsen til skolepsykolog.
”Uddannelsen blev afskaffet i 2004, men dens relevans og nødvendighed er
nu mere presserende end nogensinde. I dag oplever vi stigende mistrivsel blandt
børn, hvor 23 procent vurderes at have behov for særlig støtte. Skolernes
udfordringer kalder på en tværfaglig tilgang, som kombinerer pædagogik, didaktik
og psykologi”, skriver Jette Lentz, cand. pæd. psyk og tidligere leder af PPR i
København, Jan Sejersdahl Kirkegaard, cand. pæd. psyk og tidligere leder af PPR
i Aarhus, og Anne Vestergaard Jensen, lærer, master i specialpædagogik og
VISO-specialist, i et fælles brev, som de i sidste uge sendte til uddannelsesordførerne
og undervisningsordførerne i Folketinget.
Trekløveret finder forslaget om en étårig gratis masteruddannelse
utilstrækkeligt.
PPR-linje for lærere
Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi udbyder en særlig linje for
uddannede lærere, som giver en specialisering i pædagogisk psykologisk
rådgivning (PPR). Linjen blev første gang udbudt i 2024.
Fokus er på det forebyggende tværprofessionelle og tværsektorielle
samarbejde og på udvikling af inkluderende indsatser, som integrerer special-
og almenpædagogiske perspektiver og tilgange, for eksempel i forhold til undervisningsplanlægning
og gennemførelse. Det indebærer blandt andet at kunne foretage kontekstanalyser
af for eksempel, hvordan skoledagens forløb og sociale dynamikker kan medvirke
til, at nogle børn får vanskelige positioner og
deltagelsesbetingelser. Det indebærer desuden at kunne udvikle nye
indsatser og bidrage til udvikling af pædagogisk praksis i tæt dialog med
skolens professionelle og andre faggrupper i PPR.
Adgangskrav
Karakterniveau fra en professionsuddannelse som folkeskolelærer eller en
mellemlang videregående uddannelse som lærer suppleret med nedenstående eller
tilsvarende:
Pædagogisk diplomuddannelse i psykologi, specialpædagogik eller anden pædagogisk
diplomeksamen med et tilsvarende indhold af 30 ECTS psykologiske eller 45 ECTS
pædagogiske tilvalgsfag.
Et årsværk BA-moduler i psykologi.
Et årsværk BA-moduler i pædagogik.
Anden relevant erfaring.
Fagligt begrundet ansøgning
Indhold
1. semester
Modul 1: Teoretiske og
analytiske perspektiver på pædagogisk psykologiske problemstillinger (30 ECTS)
2. semester
Modul 2: Pædagogisk psykologiske
undersøgelses- og forskningsmetoder med relevans for pædagogisk psykologisk
rådgivning (20 ECTS)
Modul 3: Test og udredningsmetoder i pædagogisk
psykologisk praksis (10 ECTS).
3. semester
Modul 4: Problemanalyse
og intervention inden for pædagogisk psykologisk rådgivning.
Modul 5:
Valgfag/praksisprojekt (10ECTS)
4. semester
Speciale (30 ECTS)
Der er ansøgningsfrist til PPR-linjen den 1. marts med studiestart i
august/september.
”Uddannelsens begrænsede studietid levner ikke plads til den teoretiske
og praktiske fordybelse, som er nødvendig for at imødegå skolernes komplekse udfordringer.
Desuden risikerer lærerne med den korte masteruddannelse ikke at få gennemslagskraft
i det nuværende hierarkiske PPR-system. Her efterspørges både fra forældre og
lærere ofte en individorienteret forklaring på børns udfordringer, mens et
kontekstuelt blik ikke i samme grad kommer i fokus”, argumenterer de.
Kandidater bliver ikke konkurrenter til psykologer
På DPU ser Charlotte Mathiassen ikke, at der på nuværende tidspunkt er
basis for at genindføre uddannelsen til cand. pæd. psyk.
”En uddannelse til psykolog med henblik på autorisation kræver en anden
mængde ECTS-point i psykologi, end der er plads til på en toårig uddannelse.
Desuden er psykolog en beskyttet titel”, siger hun.
Charlotte Mathiassen peger på, at PPR--linjen på
DPU retter fokus på, hvordan psykologiske teorier kan anvendes i pædagogiske
sammenhænge.
”I uddannelsen inddrages både pædagogisk og psykologisk forskning, og
det sættes i spil i case-arbejde med eksempler fra skolens hverdag. Det sætter
de studerende i stand til at bygge bro mellem forskellig viden og forskellige
perspektiver i samarbejdet om børnene. Kandidaterne skal hjælpe børn, familier
og de fagprofessionelle i samarbejde med psykologerne og de andre faggrupper i
PPR”, siger hun.
Der er ansøgningsfrist til PPR-linjen den 1. marts.
Læs et interview med en studerende
I næste nummer af Folkeskolens magasin, som udkommer den 20.
februar, kan du læse om Lukas
Dalager Spangsberg, som fortæller, hvorfor han som nyuddannet lærer har valgt at
tage en kandidatuddannelse med specialisering i PPR på
DPU i Aarhus.