En gratis masteruddannelse til lærere. Det er en del af
regeringens nye store uddannelsesudspil ”Professions- og erhvervsrettede videregående
uddannelser til fremtiden”.
Helt konkret foreslår regeringen at etablere étårige (60
ECTS) professionsmasteruddannelser på professionshøjskolerne på samme niveau
som universitetets kandidatuddannelser. For lærere er det interessant, at
regeringen konkret foreslår at etablere en psykologfaglig overbygningsuddannelse som en
professionsmasteruddannelse.
Det begejstrer forperson for Lærerstuderendes Landskreds Anneline Larsen.
”Det er helt historisk, at der nu bliver åbnet op for, at
folk, der har taget en læreruddannelse, får fri adgang til efter-
videreuddannelse”, siger hun.
”Vi har længe råbt op om, at
lærerfaget ikke skal blive en blindgyde, men at der skal være mange
videreudviklingsmuligheder. Hvis vi skal se frem mod et lærerarbejdsliv fuld af
faglig udvikling, er der brug for, at der er videreuddannelsesmuligheder –
altså uddannelse, der er rettet mod praksis. Det er positivt, at regeringen har
lyttet til os”, lyder det fra de lærerstuderendes forperson.
"Stort, stort gennembrud"
Samme begejstring lyder fra professionshøjskolerne, som kalder forslaget et stort ønske, fortæller forperson for Danske Professionshøjskoler Camilla
Wang, der til daglig er rektor på Professionshøjskolen Absalon.
”Det er en rigtig god idé. Vi har peget på, at der er behov
for at styrke uddannelsesniveauerne – også for dem, der vil noget mere
praksisrettet", siger hun og forklarer:
"Hvis man er viden begærlig og vil uddanne sig fagligt i det
system, vi har i dag, så skal du skifte til universitetssystemet – og dermed et
akademisk spor. Det synes vi har været en stor fejl”.
Camilla Wang siger,
at dem, der i dag begynder på universitetsuddannelser i højere grad forlader deres
fag. Derfor vil en master på professionsuddannelserne kunne få stor betydning:
”Der vil være nogen,
som kan bære faget tydeligt frem og være rollemodeller også i offentligheden. Det
er faktisk et stort, stort gennembrud for vores studerende og deres fagområder, at det her bliver en mulighed”, siger hun.
Sådan kan en master komme til at se ud for lærerne
I dagens udspil præsenterer regeringen et eksempel på, hvordan en ny etårig master kan komme til at se ud for lærerne i fremtiden.
"Flemming er lærer i indskolingen. Han har et tæt samarbejde mead PPR om nogle af sine elever, som har forskellige udfordringer. Samtidig er han et sted i sit arbejdsliv, hvor han har lyst til at udvikle sin faglighed. Flemming vælger at tage en psykologfaglig professionsmasteruddannelse uden deltagerbetaling. På uddannelsen studerer han sammen med andre lærere og pædagoger, som alle arbejder med børn med særlige behov, der har udfordringer i skolen eller dagtilbuddet. Han vælger at tage uddannelsen på deltid, så han kan beholde sit arbejde på skolen imens. Det giver gode muligheder for at tilrettelægge uddannelsen, så det passer til hans hverdag".
Kilde: Reformudspillet 'Professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser til fremtiden”
Læreruddannelsen er fredet – for nu
Regeringens udspil lægger op til, at
professionsuddannelserne skal afkortes med 15 ECTS-point, hvilket
svarer til at uddannelserne afsluttes tre måneder tidligere end i dag.
Men det sker ikke for læreruddannelsen, fordi den nye læreruddannelse kun er lidt over et år gammel. Regeringen lægger i stedet op til, at der
skal tages stilling til, om der skal ske ændringer på læreruddannelsen i 2028.
Det ærgrer de lærerstuderendes forperson.
"Det var lige præcis ikke intentionen, at det hele skulle kastes op i luften igen efter så kort tid. Det er meget uambitiøst. Det er jeg ret skuffet over. Det var ikke det, som politikerne lovede os”, siger Anneline Larsen.
Hun forklarer, at det er helt bevidst, at der ikke er blevet aftalt en officiel evaluering af uddannelsen.
”Noget af det, som var ret essentielt i den reform af
læreruddannelsen, der trådte i kraft for bare et år siden var, at vi landede en
politisk aftale, der hviler på et virkelig grundigt udviklingsarbejde og en
virkelig tæt dialog med parterne. Alle både parter og politikere var enige om
at give uddannelsen ro til at blive til virkelighed", siger Anneline Larsen og tilføjer:
"Derfor blev der ikke
planlagt en formel evaluering, men nedsat et Forum for læreruddannelsen, der
skal følge den og sikre udvikling", forklarer Anneline Larsen.
Camilla Wang er anderledes positivt indstillet over for
regeringens ønske om at se på læreruddannelsen i 2028.
”Det er naturligt, når man laver en stor reform, hvor alle uddannelser får en ny struktur,
og også en god økonomisk indsprøjtning, at vi reserverer
en mulighed for at kigge på læreruddannelsen nogle år frem”, siger hun og tilføjer:
”Der er ingen, der har taget stilling til, om læreruddannelsen skal tilpasses
de øvrige uddannelser, eller om den har den form og længde, den skal have”.
Mangler uddannede praktiklærere
De lærerstuderendes forperson er heller ikke tilfreds med, at der i udspillet ikke er
nævnt uddannelse til praktiklærere på skolerne.
”Jeg havde håbet, at de havde lagt mere vægt på
vejlederuddannede praktiklærere”, siger Anneline Larsen.
”På læreruddannelsen
har man på papiret skabt en kobling mellem teori og praksis og mellem
undervisning og praktik, men de studerende oplever stadig, at de er eneste
bindeled mellem skolerne og uddannelsen, så er der brug for, at praktiklærerne
har vejlederkompetencer”, siger hun.
"Det er en af de ting, som er underfinansieret"
Her forstår Camila Wang godt de studerendes frustration.
”Det er utroligt vigtigt, at der bliver prioriteret en
styrkelse af praktikken. Der betyder det at have uddannede praktikvejledere
rigtig meget. Det er en af de ting, som er underfinansieret i det, der er kommet”,
siger hun.
Camilla Wang fortæller, at hun håber på, at de penge, som regeringen vil tilføre i forbindelse med uddannelsesreformen kan betyde, at der kan uddannes flere praktikvejledere.
”Det er også en potentiel god karrierevej for lærere”,
tilføjer hun.
LL: Tidligere ud på arbejdsmarkedet ”er helt hul i hovedet”
I reformudspillet har regeringen specifikt foreslået 50 millioner til en
styrkelse af meritlæreruddannelsen.
Regeringen lægger
desuden op til, at studieafslutningen på læreruddannelsen ændres, så
dimittenderne fremover træder én måned tidligere ud på arbejdsmarkedet.
Det synes forpersonen for Lærerstuderendes Landskreds ”er helt hul i hovedet”:
”Når vi er nyuddannede, vil vi gerne i job så hurtigt som
muligt. Men det er nu engang sådan, at skolerne almindeligvis ansætter nye
lærere fra august. Så hvis vi afslutter vores uddannelse en måned tidligere vil
det sende lærerstuderende direkte på dagpenge og give øgede udgifter i
dagpengesystemet. Det synes vi ikke giver nogen mening”, siger Anneline Larsen.