Når lærerne bruger gratis undervisningsmaterialer fra private fonde, tænker de ikke altid over, hvad fondene vil opnå, skriver Sandra Christensen.

Prisnomineret: Sandra opfordrer til, at man tænker sig grundigt om, når man bruger gratis læremidler

Materialer fra private fonde er lækre og kan virke motiverende, men de kan ofte ende med at blive ”hands-on” og sjove indslag i undervisningen. Det er vigtigt at huske fagets formål og fondenes mål med materialet, skriver Sandra Christensen i sit PD-projekt, der nu er nomineret til en Lærerprofession.dk-pris.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvem sætter dagsordenen for naturfagene? Det spørgsmål var udgangspunkt for Sandra Esteves Silva Christensens pædagogiske diplomprojekt fra Københavns Professionshøjskole.

I løbet af uddannelsen til naturfagsvejleder opstod hendes interesse for at undersøge, hvordan skoler bruger private aktørers tilbud, og om disse tilbud er forenelige med målene for en kompetenceorienteret undervisning. I projektet undersøger hun, hvordan hun som naturfagsvejleder kan skabe en naturfagskultur, hvor ”vi skaber kompetenceorienteret undervisning samtidig med, at vi bruger fondsbaserede undervisningsmidler”. Projektet er nomineret af dommerkomiteen til Lærerprofession.dk-prisen for årets bedste pædagogiske diplomprojekt.

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Analyse af materialer

I projektet har Sandra Christensen analyseret visionerne bag to fondsbaserede materialer Naturfagsmaraton og forløb fra Life, som støttes af Novo Nordisk Fonden og Naturfagenes Hus, og hun har så sammenlignet med formålet for natur/teknologi (præciseret 30/9, red.). Analysen tager udgangspunkt i 11 begreber: 1. Kompetenceorienteret undervisning, 2. Erhvervsliv, 3. Demokrati, 4. Dannelse, 5. Uddannelse, 6. Natur, 7. Teknologi, 8. Bæredygtighed, 9. Viden og færdigheder, 10. Samfundet og 11. STEM-(Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Hun undersøger, om og hvor ofte disse begreber optræder i dokumenterne, og finder blandt andet, ”at begrebet dannelse slet ikke nævnes i nogen af de tre tekster, hvorimod

samfundet nævnes flere gange i alle tre tekster”. Begreber, ”som omhandler erhvervsliv, uddannelse og STEM nævnes ikke i fagformålet, men nævnes i de to andre tekster. Især i teksten fra Naturvidenskabernes Hus er der et stort fokus på de tre begreber”.

Derudover nævnes ”kompetence” som naturfaglige kompetencer i NT’s formål, men kun som kompetence i den ene af de to andre tekster, opsummerer hun.

Sidestillet med erhvervsliv og samfund

I dokumentet fra Naturvidenskabernes Hus er kompetence ikke nævnt en eneste gang, og Sandra Christensen finder, at der er stort fokus på eleverne som fremtidig resurse. I teksten fra Naturfagenes Hus står der for eksempel:

”Vi gør en forskel for børn og unge, erhvervsliv og samfund. Vi klæder de unge på til valg af uddannelse og motiverer flere til at vælge de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser…” Hun finder det interessant, at børn og unge sidestilles med erhvervsliv og samfund, og skriver, at det er et eksempel på, hvordan fondene udvikler et bestemt felt og ”får gavn af den investering, de har gjort, fx hos eleverne”. Hos både Naturfagenes Hus og Novo Nordisk Fonden bruges STEM-begrebet ofte, og Sandra Christensen skriver, at begrebet skal ses som en del af en hvervekampagne, der er startet af erhvervslivet. ”Det kan derfor formodes, at ønsket om, at eleverne vælger STEM-vejen i deres fremtidige studier, er en af grundene til, at fondene vælger at udbyde undervisningsmaterialer”.

Husk de naturfaglige kompetencer

Sandra Christensen har interviewet to kolleger med det formål at finde ud af, hvordan de tænker de naturfaglige kompetencer ind i de fondsbaserede undervisningsmaterialer. Begge lærere fortæller, at de kender til, at de fondsbaserede materialer ofte vælges, fordi de fremmer elevernes motivation. ”Grunden til at jeg valgte det, … Altså... lækkert materiale, som ikke er slidt ned”, siger den ene.

I interviewet bliver det også tydeligt, at materialerne indimellem bliver brugt ukritisk. Lærerne er ikke nødvendigvis helt klar over, hvordan de faktisk bruger de fondsbaserede materialer, og at materialerne ikke altid stemmer overens med deres samlede forståelse af faget, skolens rolle og eleverne dannelse og læring.

Det er et væsentligt demokratisk spørgsmål, hvad målet er for de fondsbaserede materialer, mener Sandra Esteves Silva Christensen. Hun konkluderer, at man som vejleder må sikre, at alle lærere i naturfag er bevidste om, at der skal fokus på kompetenceorienteret undervisning. Hun ønsker med sit projekt at skabe en naturfagskultur, hvor ”kompetenceorienteret naturfagsundervisning og fondsbaserede undervisningsmaterialer kan gå hånd i hånd”.

Læs projektet her:

 

Lærerprofession.dk’s prisfest finder sted fredag d. 15. november i København, hvor vinderne hædres.