Matematikvanskeligheder kan have psykologiske og didaktiske årsager. Det tænkende klasserum kan give eleverne større tro på sig selv i faget, skriver Mie Dalsgaard.
Foto: Privat
Prisnomineret: Mies undersøgelse viser, hvordan det tænkende klasserum får usikre og fagligt svage elever til at engagere sig
Hvis elever har negative opfattelser om matematik og sig selv, kan det tænkende klasserum være med til at afhjælpe denne form for matematikvanskeligheder, skriver Mie Dalsgaard i sit pædagogiske diplomprojekt, der er nomineret til pris hos Lærerprofession.dk
Flere af Mie Brigsted Dalsgaards kolleger havde gennem længere tid
efterlyst en bedre måde at arbejde med mundtlig matematik på, og derfor blev
der etableret et 'tænkende klasserum' i et lokale på skolen. I
lokalet arbejder eleverne i grupper på tavler, så deres arbejde er
synligt, og de kan lade sig inspirere af hinanden. Gruppedannelsen er
tilfældig, så eleverne får mulighed for at bryde med fastlåste roller, og
opsamling sker midt i lokalet, så alle kan se hinandens arbejde på
tavlerne.
Lærerne
oplevede, at der derinde kom mere mundtlighed ind i undervisningen, og at
konceptet kunne mere end forventet. Kollegerne fortalte om positiv stemning, elever,
der nu havde mere mod på at deltage, og en mere positiv selvforståelse i faget.
Konceptet 'det tænkende klasserum' er udviklet af den
canadiske professor Peter Liljedahl, der havde set, at der i matematiktimerne
mange steder ”forekommer en høj simulering af lærerens viden og ikke i
tilstrækkelig grad selvstændig tænkning og engagement fra elevernes side”. Det
tænkende klasserum er et forslag til at få eleverne i tænkning og faglig
udvikling, skriver Mie Dalsgaard, og i sit projekt har hun via spørgeskema og
interview undersøgt, hvordan fire lærere og deres elever oplever arbejdet i det
tænkende klasserum i forhold til motivation, deltagelsesmuligheder, fagligt
selvværd og tryghed.
Lærernes
oplevelser gjorde Mie Dalsgaard nysgerrig på, om det tænkende klasserum kan
være med til at reducere eller forebygge matematikvanskeligheder. I projektet
undersøger hun derfor, hvordan hun kan ”identificere og udnytte mulighederne i det tænkende klasserum til at forebygge eller reducere de psykologiske og didaktiske
årsager til matematikvanskelighederne på skolen”.
Matematikangst
og elevernes opfattelser
Mie Dalsgaard undersøger de psykologiske
barrierer for elevernes udbytte af undervisningen. Følelser har en afgørende
betydning for læring, og hun beskriver, hvordan negative beliefs om matematik ”kan
give et negativt forhold til faget og dermed påvirke beliefs om selvet”. Det
kan for eksempel være:
· Kun ét resultat er rigtigt (fremstiller faget
som dømmende)
· De dygtige elever kan regne hurtigt (får mange
elever til at føle sig dumme)
· Matematik er et fag man enten kan, eller ikke
kan (kan fungere som et værn mod smertefulde følelser hos elever, der har det
svært med matematik)
Hun skriver, at det også kan gå i den modsatte retning, så
beliefs om selvet påvirker beliefs om matematik. Det viser sig ved, at eleven
for eksempel som en forsvarsmekanisme opfatter matematik som noget unødvendigt,
hvilket sandsynligvis vil påvirke motivation og deltagelse i faget. Når
eleverne udvikler negative beliefs både i forhold til sig selv og til faget, er
der en risiko for at udvikle matematikangst, som viser sig ved ”en følelse af
anspændthed, ængstelse eller frygt, når man udsættes for matematikrelaterede
stimuli”.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Bedre deltagelsesmuligheder
Lærerne fortæller i undersøgelsen, at de ser ”en begejstring
og motivation hos eleverne, når de arbejder i det tænkende klasserum. De
lægger særligt mærke til, at langt de fleste elever finder noget at byde ind
med i gruppearbejdet”.
Mie Dalsgaard mener derfor, ”at denne undervisningsform
virker tilgængelig for eleverne, at indholdet er meningsfuldt, og at nogle
endda lader deres barrierer mod læring træde i baggrunden eller er begyndt at
nedbryde dem - det er alt sammen gode reaktioner på matematiske situationer,
der formentlig vil påvirke elevernes beliefs i en positiv retning”.
Større
tryghed og faglig selvforståelse
I
spørgeskemaundersøgelsen til eleverne viser der sig en væsentlig forskel i
forhold til elevernes tryghed ved at sige noget fagligt i den almindelige
klasseundervisning og i Det tænkende klasserum. 23 procent af eleverne svarer,
at de er nervøse for at sige noget i klassen, men ikke i det tænkende
klasserum. Mie Dalsgaard har også spurgt lærerne om deres oplevelse af
elevernes tryghed, og en af dem fortæller: “Det mest trygge for dem, der har
det svært, er, at det er så lille en gruppe. De står og snakker så få sammen…
Det ser jeg som det altoverskyggende! Jeg har ellers to-tre elever der har det
virkelig stramt med matematikken, men de kan godt åbne munden - i dét her”.
Det
tyder på, at det tænkende klasserum kan være en øvebane for mundtlighed, og at
flere elever her får en tryghed og motivation til at overskride barrierer for
læring og kan være i gang med at ændre deres beliefs om sig selv og faget,
skriver Mie Brigsted Dalsgaard.
En lærer
fortalte, hvordan en elev fandt sin vej ind i matematikken: ”En ting, der
virkelig fik åbnet mine øjne for det tænkende klasserum, var at iagttage en
elev, der normalt har det svært i matematik, begynde at fungere og bidrage!
Måske var det ikke den mest oplagte vej gennem opgaven, men eleven fandt sin
vej”.
Om Mie Dalsgaard vinder en pris afsløres fredag den 15. november, når Lærerprofession.dk hædrer de vindende projekter i København.