Fagudvalget kan skabe tryghed hos kollegerne, når der skal arbejdes med problembaseret matematikundervisning, skriver Stine Krarup.
Foto: privat
Prisnomineret: Hun gav kollegerne på 'bogløs' skole mod på problembaseret matematik
Ved at arbejde med et refleksionsværktøj på fagudvalgsmøderne kan matematikvejlederen bidrage til professionel udvikling hos kollegerne, skriver Stine Krarup Nielsen i sit pædagogiske diplomprojekt fra Københavns Professionshøjskole
For år tilbage smed Stine Krarups skoleleder en bombe: Hun
meddelte, at der ikke længere måtte indkøbes hele bogsystemer til matematik. Man
skulle arbejde sig væk fra en praksis, hvor målet for eleverne var at blive
færdig med opgaver. Nu skulle der arbejdes mere eksperimenterende og skabende.
Selvom fagudvalget, efter beslutningen blev meldt ud, havde
fokus på undersøgende undervisning, løbende evaluering og
undervisningsdifferentiering, oplevede Stine Krarup, at hendes ”kollegaer har
været nysgerrige og deltagende i de fælles refleksioner i fagudvalget, men at
de er gået tilbage til deres undervisning og er fortsat som de plejer”. Desuden
havde hun en fornemmelse af, at ”ledelsens dogme om at gå væk fra bogsystemer” førte
til, at man i stedet brugte mange kopiark med træningsopgaver.
Indstillet til fornem pris
I projektet undersøger Stine Krarup, hvordan hun som vejleder
kan være med til at udvikle en mere problembaseret matematikundervisning på sin
skole, og om den problembaserede matematikundervisning ”kan skabe muligheder
for, at eleverne udvikler deres selvstændige tænkning” og gøre dem ”i stand til
at arbejde fordybet, engageret og med tillid til sig selv som matematikere”.
Projektet er af dommerkomiteen nomineret til Lærerprofession.dk-prisen for årets
bedste pædagogiske diplomprojekt. I indstillingen til prisen har Stine Krarups
vejleder blandt andet skrevet, ”at projektet dykker ned i, hvordan fagteamet
kan samarbejde om udvikling af problembaseret matematikundervisning og sætter
fokus på vejlederens forskellige værktøjer” og ”at mange fagteams kan med
fordel blive inspireret til fagdidaktiske samtaler på baggrund af dette
projekt”.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Powerful Matematics Classrooms
Stine Krarup har gennemført en spørgeskemaundersøgelse
blandt sine kolleger ”for at undersøge, hvor langt vi er på skolen i forhold
til at arbejde problembaseret”. I undersøgelsen stillede hun både spørgsmål om,
hvordan kollegaerne mente, god undervisning bør være, og hvordan de selv
vurderede, at de gjorde i deres undervisning. Dernæst gennemførte hun et
fokusgruppeinterview, hvor hun fik kvalitative data i forhold til sine kollegers
oplevelser af og tanker om deres undervisning. I fokusgruppeinterviewet kom det
blandt andet frem, at nogle af kollegerne var i tvivl om, hvad det helt præcist
betød at arbejde problembaseret, og en anden fortalte, at vedkommende følte sig
utryg ved metoden: ”…. Jeg skal føle mig tryg i det, jeg laver, fordi at
undervise en syvende klasse med krudt i røven… i noget, jeg ikke selv er helt
tryg i – det har jeg det svært med”.
På baggrund af resultaterne fra spørgeskema og interview planlagde
og gennemførte Stine Krarup et fagudvalgsmøde, hvor hendes kolleger blev
introduceret til den amerikanske matematikuddannelsesforsker Alan Schoenfeld og
hans ”The Five Dimensions of Powerful Matematics Classrooms”, der relaterer sig
til problembaseret matematikundervisning:
1. Indholdet i
undervisningen, 2. Kognitive behov, 3. Lige adgang til læring, 4. Handlekraft,
ejerskab og identitet og 5. Formativ evaluering.
Stine Krarup skriver, at forskeren er optaget af at få
elever engageret i undervisningen på en meningsfuld måde, og at få dem til at
se sig selv som stærke matematiske tænkere. Derudover forholder Schoenfeld sig
til lærernes fagprofessionelle udvikling og har udviklet en række værktøjer til
lærerens udvikling af matematikundervisning og refleksion over praksis.
Fælles faglig refleksion
Efter præsentationen af Schoenfelds fem dimensioner til
kollegerne på mødet, viste Stine Krarup en video fra sin egen undervisning med
problembaseret matematik. Hun skriver, at hun valgte at bruge sig selv ”som
genstand for refleksionen og i videoklip, hvor der bestemt var plads til
forbedringer” for at gå foran i forhold til at deprivatisere praksis, og for at
vise sårbarhed overfor sine kolleger ”i håbet om at være med til at skabe en
tryg kultur, hvor vi tør tale om de svære ting”.
Efter at have set den cirka ni minutter lange video udleverede
hun sit refleksionsværktøj, som består af en oversat og bearbejdet
sammenskrivning af ”Schoenfelds observationsguide og samtaleguide”. Undervisningsvideoen
blev nu genstand for fælles refleksion ud fra de fem dimensioner, ”først i fem
grupper med fokus på hver sin dimension, og derefter i to nye grupper, med en
eller to repræsentanter fra hver af de fem dimensioner”.
Stine Krarup oplevede stort engagement på mødet, og hun
oplevede, at hendes kolleger tog godt imod refleksionsværtøjet, som skulle
fokusere gruppens diskussioner.
”Godt værktøj, som får en til at tænke hele vejen rundt”,
sagde en kollega efterfølgende om det.
Stine Krarup Nielsen konkluderer, at hun i arbejdet med
projektet har set, at hendes kolleger ”finder værktøjet brugbart” og at det
kan bidrage til at skabe rammerne for professionel udvikling. Derudover
oplevede hun, at værktøjet kunne sætte rammer for systematisk faglig
refleksion, ”som giver mine kolleger ejerskab, idet de får indblik i de
underliggende præmisser for problembaseret undervisning”.
Hvem der hædres for årets bedste pædagogiske diplomprojekt,
får vi at vide fredag d. 15. november, hvor Lærerprofession.dk holder prisfest i
København.