Mange lærere må på grund af dårlig økonomi se langt efter efteruddannelse, viser ny undersøgelse.
South_agency
Lærere i ny undersøgelse: Derfor får vi ikke efteruddannelse
Størstedelen af lærerne udtrykker behov for at komme på efteruddannelse. Men mange oplever, at økonomi, skemalægning og manglende vikarer spænder ben for at komme afsted på kurserne, viser en ny undersøgelse.
Næsten alle lærere og børnehaveklasseledere vil gerne på efteruddannelse, men mange oplever, at de aldrig kommer af sted.
Det viser en ny undersøgelse af Cevea, der har kortlagt
lærernes og børnehaveklasseledernes efteruddannelsesbehov på baggrund af et
spørgeskema blandt 2000 af Danmarks Lærerforenings medlemmer.
Det skal ikke være sådan, at man får dårlig samvittighed over for kollegerne på skolen, fordi man skal på kursus”.
Gordon Ørskov Madsen, lærerformand
Her fortæller omkring halvdelen af lærerne, at dårlig økonomi på skolen spænder ben for at føre ønskerne om efteruddannelse ud i livet. Det bekymrer lærerformand Gordon Ørskov Madsen.
"Det ærgrer mig helt enormt, at vi svigter så mange læreres
ønske om faglig videreudvikling på grund af dårlig kommunal økonomi og
manglende investeringer i folkeskolen. For i sidste ende bliver det folkeskolen
og eleverne, der taber, når vi ikke investerer i lærerne”.
Cirka en fjerdedel peger på manglende vikardækning som en hindring for at komme afsted. Det er uholdbart, lyder det fra lærerformanden.
”Det er altafgørende, at der er styr på det praktiske
omkring kompetenceudviklingen. Der skal være vikardækning og opgaver skal kunne
gives videre. Det er vigtigt, for det skal ikke være sådan, at man får dårlig
samvittighed over for kollegerne på skolen, fordi man skal på kursus”.
Mange vil være bedre til inklusion
Undersøgelsen viser, at 79 procent af de adspurgte lærere og
børnehaveklasseledere angiver at have behov for kompetenceudvikling.
Her er det især ønsket om at understøtte inklusion, der fylder. 51 procent udtrykker et uopfyldt behov for at udvikle deres pædagogiske kompetencer med fokus på at
understøtte inklusion.
For Gordon Ørskov Madsen er kompetenceudvikling nøglen til at holde på og tiltrække nye lærere:
”Vi står med en akut lærermangel i Danmark. Hver femte
lærer, der underviser i folkeskolen, har ikke en læreruddannelse. Derfor er vi
nødt til at gøre lærerjobbet mere attraktivt, og det kan vi blandt andet gøre
ved at tilbyde gode udviklingsmuligheder gennem hele arbejdslivet”.
”Vi skal give lærerne
de redskaber, der skal til for at de kan lykkes med kerneopgaven”, siger Gordon Ørskov Madsen.
Udover inklusion udtrykker mange undervisere behov for
kompetenceudvikling inden for pædagogiske kompetencer med understøttelse af
læring og trivsel (40 procent) og fagfaglig opdatering (40 procent).
Lærerforeningens holder senere på måneden kongres, hvor foreningen skal vedtage sine overenskomstkrav forud for næste års overenskomstforhandlinger.
Her mener foreningens hovedstyrelse, at tiden er inde til at give lærerne bedre adgang til kompetenceudvikling.