Snart bortfalder lovkravet om 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen, selvom kun godt halvdelen af skolerne lever op til det.
Foto: Johnny Wichmann / Dansk Skoleidræt
For lidt bevægelse: Tesfaye vil sende lærere på kursus, men Dansk Skoleidræt efterspørger ny kultur
Undervisningsministeren vil udskifte kravet om bevægelse i skolen med opkvalificering af lærere og skoleledere. Men det er ikke nok, mener Dansk Skoleidræt, som er en af seks organisationer, der i dag lancerer et partnerskab om bevægelse i skolen.
Fra næste skoleår er der ikke længere et krav om, at eleverne i gennemsnit skal bevæge sig 45 minutter i løbet af deres skoledag.
Men det betyder ikke, at kampen for mere bevægelse i skolen stopper for seks organisationer, der i dag lancerer et partnerskab med netop det formål at få mere sved på panden og højere puls hos landets skoleelever.
Med den seneste store politiske aftale blev det besluttet, at lovkravet skal erstattes af en national strategi for bevægelse i undervisningen.
Om det nye partnerskab
Idræt og bevægelse i en skolekontekst består af:
- Dansk Skoleidræt
- Danske Skoleelever
- Skolelederforeningen
- Steno Diabetes Center Copenhagen
- Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet
- Center for Sundt Liv og Trivsel
Torsdag kunne mediet Altinget fortælle, at børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har planer om, at den primært skal bestå i efteruddannelse af lærere og skoleledere.
Det mødte kritik fra Dansk Skoleidræt, der ikke mener, at opkvalificering alene er vejen til at få mere bevægelse ind i skoledagen.
"Vi hører jo fra ministeren, ligesom ordførerne siger det
gang på gang, at de vil have mere bevægelse i skolen. Men hvis man vil det, så
bliver man også nødt til at lægge en mere langsigtet strategi,” lød det fra generalsekretær Bjørn
Friis Neerfeldt til Altinget.
Netop Dansk Skoleidræt er sammen med Center for Sundt Liv og Trivsel initiativtagerne til partnerskabet 'Idræt og bevægelse i en skolekontekst'.
Vil forandre kulturen på skolerne
Partnerskabet har som mål at involvere flere aktører i og omkring skolen, herunder elever, lærere, ledelse, kommunal forvaltning, forældre og lokalsamfundet i at lave indsatser på tværs af skoledagen med henblik på at forandre skolens kultur og praksis.
Det kan for eksempel være, at børnene i højere grad skal bruge deres krop og sanser i undervisningen, at det skal være nemmere at transportere sig aktivt til og fra skole, at idrætsundervisningen skal gøres sjovere og mere inkluderende og at skolen i højere grad skal bygge bro til bevægelsesaktiviteter i fritiden.
”Vi skal skabe rammer, der
gør idræt og bevægelse til en naturlig og integreret del af skoledagen for alle
børn. Fysisk aktivitet fremmer ikke kun sundheden, men også trivslen. Derfor er
det vigtigt, at vi tænker bevægelse ind i hele skolens hverdag – fra
undervisningen til skolegården og videre ud i lokalsamfundet”, siger centrets
direktør Morten Grønbæk i en pressemeddelelse.
Ifølge Dansk Skoleidræts årlige opgørelse af, hvor mange skoler der lever op målet om 45 minutters bevægelse i dagen, er der - trods fremgang de seneste to år - fortsat lang vej op til det snart hedengangne lovkrav.
”Partnerskabet giver en unik mulighed for at bidrage med løsninger, der kan gavne skolebørn på tværs af landet og sikre, at skolerne bliver en aktiv medspiller i arbejdet med trivsel og sundhed”, siger generalsekretær i Dansk Skoleidræt Bjørn Friis Neerfeldt.
Det er Center for Sundt Liv og Trivsel, der finansierer det indledende arbejde med en bevilling på 9,2 millioner kroner.