Normalt er overenskomster treårige, men de nye private overenskomster er kun for to år, da der er usikkerhed om, hvordan inflationen vil udvikle sig. Det er derfor sandsynligt, at næste års aftale på det offentlige område og herunder altså også lærernes også bliver toårig.Arkivfoto: Klaus Holsting
Hvorfor kan andres lønkamp få betydning for lærerne?
Med et stort ja til en ny overenskomst fra de privatansatte er opmærksomheden nu rettet mod næste års offentlige forhandlinger, der kan vise sig at sætte sammenholdet mellem de offentlige organisationer på en alvorlig prøve. For forud genoptages et intenst opgør for mere ligeløn blandt de offentligt ansatte.
Med røde T-shirts og “Vi er mere værd”-skilte slog sygeplejerskerne
forrige sommer deres utilfredshed med lønnen fast med syvtommersøm.
Frustrationerne var så store, at de modsagde deres egen organisation og stemte
nej til aftalen, som Dansk Sygeplejeråd havde forhandlet sig til ved
overenskomstforhandlingerne.
Annonce:
Men da den socialdemokratiske regering efter ti uger (ændret den 25/5) stoppede strejken,
var det uden én ekstra krone i lønningsposen, i forhold til hvad parterne
allerede havde været enige om ved forhandlingsbordet.
Til gengæld lovede
regeringspartiet sygeplejerskerne et større opgør med uligeløn på det
offentlige arbejdsmarked.
Det opgør ventes
Lønstrukturkomitéen at komme med sine bud på, når den til juni er klar med sin
analyse af lønstrukturerne på det offentlige arbejdsmarked. Herefter vil
regeringen indkalde til trepartsforhandlinger om fordelingen af i første omgang
en milliard kroner stigende til tre i 2030 til bedre løn og arbejdsvilkår i den
offentlige sektor.
Dermed er banen
kridtet op til, at ligelønsspørgsmålet på ny vækkes til live. Og dermed
bekymringen for, at mange offentligt ansatte atter vil blive skuffede.
Annonce:
Hvad har det med
lærerne at gøre?
På forhånd er der ikke meget, der tyder på, at trepartsforhandlingerne
vil føje til lærernes løn. Men forhandlingerne kan få afgørende betydning for
lærerne i forbindelse med næste års overenskomstforhandlinger mellem parterne.
Danmarks Lærerforening (DLF) er i gang med det forberedende arbejde med
medlemsinvolvering, op til at foreningens delegerede skal vedtage lærernes
overenskomstkrav på kongressen i september.
Lige nu er trepartsforhandlingerne
og ligelønsspørgsmålet den altoverskyggende ubekendte faktor i lærernes og de
øvrige offentlige organisationers arbejde frem mod næste års
overenskomstforhandlinger. I værste fald kan lønspørgsmålet sende store grupper
i konflikt og dermed overskygge de ellers positive forventninger, det private
resultat har bidraget til.
Annonce:
For som altid giver de nye overenskomstaftaler på det private
arbejdsmarked et vigtigt fingerpeg om, hvad de offentlige organisationer kan
forvente.
Og her ser det umiddelbart rigtig positivt ud, hvis man spørger
arbejdsmarkedsforsker Nana Wesley Hansen på Københavns Universitet.
“Forudsat at inflationen falder, ser den
private aftale rigtig pæn ud økonomisk, og der blev tilmed landet mange
forbedringer af en række elementer, der ikke direkte har noget med løn af
gøre”, siger hun om, hvad der fra arbejdsgiverside er blevet kaldt “en
historisk dyr omgang”. De præcise lønstigninger kendes først efter de
decentrale lønforhandlinger sidst på året, men alle er dog sikret en
lønstigning på mindst fire procent.
Med andre ord gør de offentlige forhandlere
sig nok forhåbninger om at kunne lande et resultat med væsentligt flere
elementer, end det senest var tilfældet med OK21, der blev forhandlet hjem i
skyggen af coronapandemien.
Annonce:
Er det private resultat et godt varsel?
OVERENSKOMST-FORHANDLINGER TIL VINTER
Overenskomstforhandlingerne går officielt i gang i starten af 2024,
men parterne mødes og udveksler krav i december i år.
Der tages først fat om de
generelle forhandlinger på henholdsvis det statslige, kommunale eller regionale
område. Det er under de generelle forhandlinger, at det bliver bestemt, hvor
mange penge der er at forholde sig om til lønstigninger og andre krav. Det er
også her, det aftales, hvor mange penge der bliver til forhandlingerne med de
specifikke organisationer.
Det er under de efterfølgende
organisationsforhandlinger, at Lærernes Centralorganisation og KL forhandler om
de konkrete lærerkrav.
En aftale er først endeligt
godkendt, hvis den stemmes igennem ved en urafstemning blandt medlemmerne af
Danmarks Lærerforening.
Her få uger efter de
privatansattes massive ja til nye overenskomster kalder formand for Danmarks
Lærerforening Gordon Ørskov Madsen resultatet for “en kraftpræstation” fra
forhandlerne på det private arbejdsmarked.
Forud for forhandlingerne var der ellers en
reel bekymring for, at forhandlingerne kunne ende i en storkonflikt, og derfor
var det formentlig også en lettet statsminister, der kunne konstatere, at de
privatansatte valgte ikke at blande regeringens upopulære afskaffelse af store
bededag ind i de private forhandlinger.
Det havde været noget nær den værst tænkelige
start for Mette Frederiksens flertalsregering, hvis hun skulle have bedt sin
beskæftigelsesminister, Ane Halsboe-Jørgensen (S), om at blande
sig i en konflikt blandt lønmodtagere, der efter den skrottede helligdag næppe
drømte søde drømme om især det store arbejderparti.
Annonce:
Men da de privatansattes stemmer var talt op,
var det et rungende ja med 79 procent og tilmed med en stemmedeltagelse, der
ikke er set højere siden 1973.
“Jeg er fuld af anerkendelse over, at man har
formået at forhandle gode resultater hjem, som begge parter er tilfredse med og
med så stor opbakning fra arbejdstagers side. Det tegner positivt i forhold til
vores forhandlinger”, mener lærernes formand.
Ud over lønstigninger indeholder
overenskomsterne på det private arbejdsmarked elementer som mere betalt barsel,
et større arbejdsgiverbetalt pensionsbidrag og en styrkelse af
tillidsrepræsentanternes rolle.
“Og så har
nogle overenskomster forstærket fokusset på kompetenceudvikling. Så der er
noget, vi sagtens kan blive inspireret af”, siger Gordon Ørskov Madsen direkte adspurgt til, hvad han
ser af perspektiver i det private resultat.
Kan lønkampen slå skår i solidariteten?
Men inden lærernes
organisation og de andre offentlige lønmodtagerorganisationer som for eksempel
pædagogernes, socialrådgivernes, sygeplejerskernes og politiets organisationer
sætter sig om forhandlingsbordet, vil ligelønsspørgsmålet tiltrække sig opmærksomheden.
For nogle faggrupper skal have tilført mere i lønposen end andre. Så meget står
nogenlunde klart. Men hvem og hvor meget ved ingen endnu. Derfor går nogle
offentligt ansatte rundt med store forhåbninger til, at netop deres lønsedler
vil få et betydeligt løft, men for mange vil forventningerne ikke blive
indfriet, vurderer lærernes formand.
“Forventningerne er skruet enormt op i nogle
lønmodtagergrupper. De pågældende organisationer har derfor en opgave i forhold
til at få skabt et passende forventningsniveau. For de får ikke alt, de godt
kunne tænke sig. Det ved organisationerne også godt selv. Men det kan være
svært at overbevise deres medlemmer om”, siger Gordon Ørskov Madsen.
Danmarks Lærerforening har offentligt
markeret, at foreningen ikke mener, at lærerne bør stå forrest i køen, når der
skal tildeles særlige lønløft. Det er vigtigere at gøre lærerjobbet mere
attraktivt via forbedringer af arbejdsvilkårene, mener foreningen.
Forud for
præsentationen af Lønstrukturkomitéens arbejde har lærernes formand ét meget
klart overordnet håb til resultaterne:
“De må meget gerne udstikke nogle meget
klare anbefalinger, så der er noget konkret at gå efter”.
Det ønske
kan arbejdsmarkedsforskeren godt forstå. Nana Wesley Hansen har tidligere peget
på, at lige netop lønrelationerne mellem de offentlige organisationer er noget
af det, organisationerne historisk har haft svært ved at blive enige om
indbyrdes.
Og trepartsforhandlingerne vanskeliggør desuden organisationernes
normale koordinering af lønkrav, der ellers betragtes som et vigtigt våben i
forhandlingerne.
“De står
stærkere, når de står sammen. Men det er svært, når der er lagt op til en
situation, hvor der netop skal gøres forskel, og der er nogle ret store
lønmodtagergrupper, som meget længe har råbt op om et lønefterslæb. Samtidig
står vi med en ny regering, der kan vise sig faktisk hellere at ville diskutere
rekruttering end løn ved trepartsforhandlingerne. Det er spændende, hvad sådan
et skift i fokus kan få af betydning”, siger Nana Wesley Hansen
Hun tilføjer, at forhandlingerne kan dreje
sig om meget andet end løn. De kan ifølge forskeren også handle om emner som
optaget på specifikke uddannelser og lovgivningsmæssige ting, der ikke er
overenskomststof.
Hos lærerne er Gordon Ørskov Madsen ikke bleg
for at tegne stregerne meget klart op for, hvad der er på spil, hvis
lønmodtagerorganisationerne ikke er dygtige nok til at holde sammen om
lønspørgsmålet.
“I værste fald ender det med, at vi ikke har
et fællesskab på vores side af bordet. Det er en kæmpe opgave at forklare de
lønmodtagergrupper med ret store forventninger, at de skal være glade for nogle
kompromiser”, siger han.
Kan arbejdsgivernes krav udnyttes til egen
fordel?
MØD DINE FORHANDLERE
Her i foråret afholder Danmarks Lærerforening
en række OK24-medlemsmøder rundtom i landet, hvor medlemmerne kan møde formand
Gordon Ørskov Madsen og formand for overenskomstudvalget Morten Refskov.
Der er indtil videre afholdt
tre møder, hvor det har været muligt at stille spørgsmål og blive klogere på
processen frem mod næste års overenskomstforhandlinger. Det sidste medlemsmøde
afholdes 10. maj i København.
Lærernes overenskomstkrav
vedtages på foreningens kongres den 19.-21. september.
Uagtet de kommende
trepartsforhandlinger er Danmarks Lærerforening godt i gang med en større række
medlemsmøder om, hvad foreningen skal forsøge at opnå ved de kommende
overenskomstforhandlinger.
Fra arbejdsgiverne er der på forhånd ikke
lagt skjul på, at det altoverskyggende tema er at finde løsninger på den
stigende mangel på arbejdskraft i den offentlige sektor. En forøgelse af
arbejdsstyrken lyder umiddelbart ikke som noget, der rimer på forbedringer af
arbejdsvilkår, men det er lærernes formand helt uenig i.
“Vi skal ikke finde nye
storebededagsløsninger. Vi skal gøre mere for, at vi kan holde til at være på
arbejdsmarkedet. Vi bruger i omegnen af 19 milliarder kroner om året på
arbejdsbetinget stress. Det kunne være, at vi skulle sætte ind her”, siger han.
Lærerforeningen har gentagne gange peget på,
at der som sådan ikke er mangel på uddannede lærere. Problemet er, at alt for
mange af de læreruddannede arbejder alle mulige andre steder end i folkeskolen.
Derfor er vejen til flere læreruddannede i folkeskolen ifølge Lærerforeningen
at forbedre lærerjobbet. Og som Folkeskolens artikelserie “Hold
på lærerne” har sat fokus på, er der en række tidspunkter i lærerlivet, det kan
give mening at være særligt opmærksomme på i forhandlingsrummet.
“Vi skal have de nyuddannede bedre i gang med
deres arbejdsliv, så de ikke forlader skolen allerede efter to år. Og der er
også arbejdskraft at hente i at holde længere på seniorerne ved at give dem
mulighed for at gå ned i tid”, peger han på som to konkrete faser i lærernes
arbejdsliv, hvor han ser lavthængende frugter i forhold til at øge
arbejdsudbuddet på skolerne.
Endnu har
Lærerforeningen ikke lagt sig fast på sine prioriteringer frem mod næste års
forhandlinger. Det sker først på foreningens kongres til september. Til den tid
håber lærerformanden, at trepartsforhandlingerne er overstået.
Ellers forudser
han en meget hektisk afsluttende fase frem mod overenskomstforhandlingerne.
“Hvis organisationerne skal have nogen som
helst chance for at tænke i løsninger, skal der ligge en trepartsaftale i det
tidlige efterår. Ellers kan vi ikke nå processerne. Det håber jeg, at
Christiansborg forstår”, siger Gordon Ørskov Madsen.
“Tænk på alle de organisationer, der skal
blive enige og prøve at finde konkrete løsninger. Derfor er vi også allerede nu
nødt til at tage hul på at tænke i forskellige løsninger, og det er vi også i
gang med i forhandlingsfællesskaberne”.
Og hvor stor er risikoen så for, at
ligelønsspørgsmålet har potentiale til at udvikle sig til konflikt på det
offentlige arbejdsmarked til næste år?
Det er svært at spå om, peger arbejdsmarkedsforskeren
på.
“Svaret er nok, om man er interesseret i at
have en konflikt, hvis man kan få nogle gode resultater ved
forhandlingsbordet”, siger Nana Wesley Hansen.