Forskning

Lektiologer skal få flere gennem uddannelsessystemet

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når en elev har det svært, har man traditionelt fokuseret på at træne det, som eleven ikke mestrer - for eksempel stavning. Men det skal vendes på hovedet med den nye uddannelse lektiologi, som Aarhus Universitet opretter som tilvalgsfag. Lektiologi er studiet af skriftsprogskompetencer hos personer med vanskeligheder ved skriftsprog.

»Det nye ved faget lektiologi er, at vi hjælper personer med skriftsprogsvanskeligheder med udgangspunkt i præcis de krav til læsning og skrivning, de står over for på det aktuelle uddannelsestrin. Traditionel specialpædagogik er gået den modsatte vej: Den forsøger at gøre eleven bedre til at læse og skrive ved at følge skridtene i den normale skriftsprogsudvikling. Man har altså trænet det, der er svært, ekstra meget«, siger Anne Leth Pedersen, studielektor på Aarhus Universitet, i en pressemeddelelse om den nye udannelse.

Individuelt afsæt

Teorien bag det omvendte fokus bygger på, at når der fokuseres på de dele, som eleven ikke kan finde ud af, optager det så meget af arbejdshukommelsen, at der ikke er kapacitet til helhedsforståelse og meningsformidling.

»En lektiolog kan analysere en elevs skriftlige opgaver og ud fra det foreslå, hvordan han eller hun kan arbejde, så det ikke belaster arbejdshukommelsen så meget. Eleven kan for eksempel stille sig selv nogle spørgsmål i stedet for at have fokus på stavning og grammatik. Det vil ofte forbedre resultatet«, siger Anne Leth Pedersen.

Når de er færdiguddannede, er det målet, at lektiologerne skal hjælpe skoler og andre uddannelsessteder med at få flere til at gennemføre en uddannelse.