Inspiration - Trivsel
Forståelse fremfor straf og tydelig struktur. Det er nogle af rådene fra Helena Lund.
Foto: Pixabay
Psykolog: Sådan skaber du et godt klassemiljø for børn med traumer
Det er smertefuldt, når børn har ondt i adfærden. Dignitys psykolog med speciale i traumer og udsatte børn guider i, hvordan man skaber et godt klassemiljø.
Traumer hos børn viser sig på mange måder. Som psykolog for
traumatiserede flygtningebørn og deres familier, møder jeg børn, som er plaget
af kropslige symptomer som mave- og hovedpine og en generel fornemmelse af
udmattelse. Fysiske smerter er de mest almindelige symptomer.
Følelsesmæssigt hører jeg ofte om irritabilitet, vagtsomhed,
uro, nervøsitet eller en overvældende tristhed. De fleste børn beskriver, at
følelserne er svingende og svære at rumme, mens tanker om fortiden gør ondt.
Jeg har behandlet flere børn med kompleks traumatisering og
lært, at de også kan have ondt i adfærden. De finder ofte sig selv agere
aggressivt eller udadreagerende, hvilket for andre kan virke ude af kontekst
eller overdrevent. Også for dem selv.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Spørger jeg til følelser, tanker og intentioner bag adfærden,
har de ingen forklaring og fortæller, at de ikke kan regulere handlingerne og
impulserne, som også kommer bag på dem selv.
I mit terapirum arbejder vi med at identificere hvilke
følelser, der forbindes med bestemte kropslige fornemmelser. Det er en lang og
svær proces, fordi det kræver, at vi kigger tilbage på traumerne og bearbejder
det, der skete, for at placere hændelserne og følelserne i fortiden.
Hjælp og
støtte til traumatiserede børn i skolen
De fleste i skolealderen er ved at udvikle et filter, som
sorterer og bearbejder nødvendige stimuli. De bliver distraheret af støj i
matematikundervisningen, men kommer alligevel hjem med vigtige pointer, som de
kan bearbejde.
Et traumatiseret barnesind er ofte kaotisk og forstærker den
’unødvendige’ støj, fordi det har været livsnødvendigt. Deres sind og nervesystem
lærte på den hårde måde, at overlevelse kræver handling på lyde og larm.
Dette er svært – men muligt – at aflære, med en tydelig og
forudsigelig struktur i skoledagen og ved hjælp af en lidt ensformig ramme både
følelsesmæssigt, visuelt og kropsligt. Minimer farvespil på vægge, fasthold
siddepladser og indretning igennem længere tid, skab en vane om flere
påmindelser om ændringer og forbered barnet i god tid på afvigelser.
Pauser med aktivering af sanserne
Når et traumatiseret barn er uroligt, er det oftest en
undgåelsesstrategi. Er der ro, får tanker og følelser plads. Det kan være
skræmmende. Ikke kun fordi tankerne kan falde tilbage på traumatiske
oplevelser, men også fordi de følelser, der følger med, kan være overvældende
og afsløre barnets egentlige tilstand. Mange børn udviser en urolig adfærd op
til et flashback eller angstanfald.
Hvis man ser, at barnet begynder at blive uroligt eller
opføre sig mere forstyrrende, er det en god ide at henvende sig ved hjælp af
øjenkontakt, en beroligende hånd på skulderen eller på anden måde fastholde
barnet i nuet ved hjælp af sanserne. Lav aftaler om, at barnet har en fluffy
lommebamse, kolde terninger, dufteglas eller andet, som stimulerer sanserne og
beroliger, med i skole.
Forståelse frem for straf
At have ondt i adfærden er lige så smertefuld som ondt i
maven eller følelserne – det er et andet udtryk for samme smerte. Omgivelsernes
forståelse er det bedste værktøj til regulering, og hensyn er helende.
Det er en god ide at normalisere, at reaktioner på voldsomme
hændelser er forskellige, og at det er almindeligt at reagere på ubehagelige
oplevelser, både ydre og indre. Hvis det bliver tydeligt, at barnet har brug
for en pause, så inviter til et par minutter udenfor klasselokalet som en hjælp
fremfor en straf.
Det mindsker skammen hos både barnet og forældrene. Det er
dog vigtigt, at barnet ikke efterlades uden en tydelig tidsramme eller
aktivitet. Bed eventuelt barnet om at bruge sin ekspertise i at male mandalas,
jonglere med bløde bolde eller andet, som aktiverer krop og sanser. Aftal antal
minutter, inden barnet bliver hentet, og aftal antal gentagelser. Det bedste er,
hvis der er en voksen til stede.
Du, som lærer, skal vide, at der er specialiseret hjælp at hente
på traumeklinikker som DIGNITY, både til børn, forældre og fagprofessionelle.