Hvis ikke finansministeriets regnemodeller laves om, vil politikerne altid tro, at velfærdsløft er en dårlig investering, lyder kritikken fra Virkelighedens Velfærd, et samarbejde mellem fem fagforbund.
Foto: Emilie Palm Olesen
Finansministeriet ser folkeskolen som rene penge ud af vinduet
Det har ingen langsigtede samfundsøkonomiske effekter at investere i folkeskolen. I hvert fald ifølge de regnemodeller, man bruger på Slotsholmen. Det vil politikere og fagforeninger lave om på.
Hvis politikerne sænker skatten, vil flere være tilbøjelige
til at arbejde mere, fordi de kan beholde og forbruge flere penge. Dermed vil den
umiddelbare udgift, det er at sænke skatten, betale sig i det lange løb.
Sådan siger Finansministeriets
regnemodeller, når politikere skal lave deres ”for og imod”- lister ved for
eksempel finanslovsforhandlingerne.
Men når politikerne skal tage stilling til, om flere lærere
i folkeskolen eller bedre normering i daginstitutioner er en god investering i
det lange løb, så vil svaret ifølge regnemodellerne være nej.
Regnemaskinen kan
nemlig tilsyneladende ikke regne på langsigtede konsekvenser på menneskers adfærd – såkaldt dynamiske
effekter – når det politiske forslag handler om velfærd.
Derfor vil en styrkelse af velfærden, herunder folkeskolen, altid
på papiret fremstå som en ren udgift. Og det er et kæmpe problem. Det mener
Virkelighedens Velfærd, et samarbejde mellem Danmarks Lærerforening, FOA, Dansk
Socialrådgiverforening, HK Kommunal og BUPL, der tirsdag holdt en høring på
Christiansborg for at sætte fokus på ubalancen.
”Finansministeriet regner investeringer i folkeskolen som en
ren udgift, selvom det er indlysende, at der på længere sigt er store
samfundsøkonomiske gevinster ved at sikre, at vi får flere unge bedre videre i
livet, end vi gør i dag. Derfor skal regnemodellerne vendes, så vi kan lave de
rigtige og vigtige investeringer”, lyder det fra Gordon Ørskov Madsen.
En skævvridning med konsekvenser
Flere forskere, analytikere og politikere var inviteret til høringen om
regnemodellerne. Heri blandt Lars Andersen, direktør i Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd. Han argumenterede i sin tale for, at regnemodellerne i værste
tilfælde kan give politikerne en forfejlet tro på, at visse beslutninger er
billigere for samfundet end andre.
”Finansministeriet har nogle modeller, hvor det groft sagt
kun kan betale sig samfundsøkonomisk at give skattelettelser eller sænke
dagpengesatsen. Alt andet er penge ud ad vinduet. Det er en skævvridning, at
man bruger de dynamiske effekter med så stor sikkerhed ved skattelettelser, men
man bruger det ikke på velfærdspolitik”, siger direktøren.
Grunden til, at Finansministeriet ikke medregner de
langsigtede adfærdskonsekvenser på velfærdsområdet er, at der ikke er nok viden
og forskning om, hvad det vil betyde at skrue på de forskellige knapper. Sådan
lød det fra Torben M. Andersen, tidligere overvismand og ph.d. i økonomi:
”Finansministeriets princip er, at der skal være solid
empirisk evidens for de dynamiske effekter, før de bliver regnet med. Og der er
vores viden på nogle områder bare for usikre. Men der bliver det et politisk
ansvar og vurdering at sige: Godt, der er ikke regnet på nogle konkrete
effekter, men vi tror på, at det er det rigtige alligevel”, sagde Torben Andersen.
Den pointe blev gentaget af folketingspolitiker Torsten Schack Pedersen (V), der mente, at debatten foregik på et forkert grundlag.
”Der er sådan en grundtone i denne her debat, som lyder: ”Hvorfor
kan vi ikke bare få regnemodellerne til at sige, at de offentlige investeringer
er meget bedre, end de er, og omvendt at skattelettelser er dårlige?”.
Manglende viden er politisk
Den anklage faldt dog ikke i god jord hos lærerformand
Gordon Ørskov Madsen:
”Jeg har ikke et ønske om at bruge flere penge. Lige nu er
der besparelser i kommunerne, samtidig med at specialområdet stiger i pris, og man
er tvunget til at fjerne forebyggende indsatser som f.eks. tolærerordninger. Og
når udgifterne stiger til specialiserede områder, skulle vi så ikke sætte ind meget
tidligere med forebyggende indsatser, som er billigere i det lange løb? Det kunne
forbedre liv og spare penge på samme tid. Lad os da undersøge det”.
Samme budskab lød fra både folketingspolitiker Pelle
Dragsted (Ø) og Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
”Det er rigtigt, at der mangler empiri, men hvis man ikke
gør en aktiv indsats for at hente viden, så er det jo et problem. Det er en
politisk prioritering, at man poster penge i forskning om skattelettelser og
ikke i velfærd, f.eks. hvad det betyder for samfundet at antallet af udsatte
børn vokser”, sagde Lisbeth Bech-Nielsen.
Pelle Dragsted var en af dem, der hejste flaget for, at hele "paradigmet" omkring regnemodellerne er forfejlet, og at de regner forkert generelt - også ved skattelettelser.
"Vi opfatter økonomi som naturvidenskab, og det er det ikke. Det
er et studie af hvordan mennesker agerer på bestemte beslutninger. Det er
socialvidenskab. De empiriske data, man bruger, er meget svage".
"I Sverige og Norge regner de netop af den grund ikke dynamiske effekter af skattelettelser. Det er jo et politisk valg, at nogen har valgt at gøre det herhjemme".